خبرهای داغ:
طرح دادرسی الکترونیک برای نخستین بار در کشور در شیراز اجرا شد.
کد خبر: ۸۹۳۱۴۵۹
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵

علی القاصی مهر در آئین افتتاح این طرح که برای نخستین بار در کشور انجام شد با بیان اینکه امروز شاهد بخش دیگری از نوآوری‌ها در قوه قضائیه هستیم، اظهار داشت: با افتتاح این طرح  خدمات قضایی آسان‌تر به مراجعان ارائه می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه دادرسی الکترونیک در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مردم راه‌اندازی شده است، گفت: نظام قضایی جمهوری اسلامی به پیشرفت‌های قابل وصفی به ویژه در بحث تسریع در رسیدگی‌ها و دادرسی عادلانه دست یافته است.

نماینده عالی قوه قضائیه در فارس در این مراسم که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: دادرسی الکترونیک قضایی در راستای خدمت‌رسانی بهتر قضایی به مردم و تکریم بهتر مراجعان و همچنین رعایت حقوق شهروندی زندانیان  راه‌اندازی شده است.

علی القاصی  با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی در حوزه دستگاه قضایی به پیشرفت‌های قابل وصفی در بحث تسریع در رسیدگی‌ها دست یافته است افزود: اگر دستاوردهای امروز را با گذشته مقایسه کنیم در می‌یابیم زیرساخت‌هایی که امروز در حوزه قضائی و فناوری ایجاد شده  در خور توجه و مثال زدنی است.

وی با یادآوری این مطلب که تمام توان و ظرفیت مجموعه قضایی از لحاظ نیرو و تجهیزات در راستای کاش اطاله دادرسی و رسیدگی سریع به پرونده‌ها در نظر گرفته شده است در توصیف مزایای این طرح اظهار داشت: با اجرای این طرح خدمات قضایی را آسان‌تر، با صرف هزینه‌های کمتر و با کمترین تجدید وقت به مردم ارائه خواهیم کرد.

رئیس کل دادگستری فارس با یادآوری اینکه سامانه ابلاغ الکترونیک که در سال گذشته در نظام قضایی کشور راه‌اندازی شد در رفع بسیاری از مشکلات و معضلات موثر بود، خاطر نشان کرد: این سامانه به بهترین وجه و با کمترین مشکل در سراسر استان عملیاتی شد و هم اکنون بالغ بر 55 درصد ابلاغ به شکل الکترونیک انجام می‌شود، این در حالی است که در برخی از شعب تا 95 درصد ابلاغات به صورت الکترونیکی صورت می‌پذیرد.

القاصی با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌ها و رعایت حریم افراد، کاهش اتلاف وقت و استفاده کمتر از نیروی انسانی از اهداف این طرح است،  خاطرنشان کرد: پس از راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک اصحاب پرونده در سریع‌ترین زمان می‌توانند نتیجه دادرسی را روی سامانه و تلفن همراه دریافت  کنند. 

وی افزود: این سامانه موفق‌ترین گامی بود که در نظام قضایی برداشته شد و استان فارس در این مسیر  موفق‌ترین و پیشروترین استان کشور است. 

رئیس شورای عالی قضایی استان فارس با اشاره به اینکه برنامه‌های ملاقات چهره به چهره مردمی، نتایج بسیار خوبی را در امر رعایت کرامت انسانی و حقوق شهروندی مراجعان و حق دسترسی به مسئولان قضایی در پی داشته است، گفت: اجرایی کردن ایجاد بستر انجام دادرسی الکترونیک نیز در راستای همین امر و با استفاده از ظرفیت‌های قانون آئین دادرسی کیفری و به کارگیری فناوری و تجهیزات الکترونیکی ایجاد شده است. 

القاصی درباره وضعیت زندان‌های استان نیز گفت: امروز وضعیت زندان‌های ما با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد و سامانه ارتباطی مجتمع کیفری شیراز با زندان مرکزی شیراز در حفظ حقوق شهروندی زندانیان موثر است. 

وی افزود: در این طرح زمینه برقراری ارتباط با  زندانیان فراهم است و تلاش می‌شود تا هیچ مانع و فاصله‌ای بین مددجویان زندان‌ها و مقام قضایی وجود نداشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین با اشاره به اینکه در ساختمان‌های جدیدی زیر ساختهای این طرح ایجاد می‌شود، اظهار داشت: این به این معنا نیست که دادرسی به شکل سنتی وجود نداشته باشد بلکه این امکان جدید مکمل شیوه‌های سنتی دادرسی است. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها