خبرهای داغ:
«آئینه تمام‌نما»، اثر جدید آیت‌الله حائری شیرازی تلاش دارد تا به بخشی از ابعاد قیام عاشورا بپردازد.
کد خبر: ۸۹۳۱۴۸۲
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، «آئینه تمام‌نما» از جمله آثاری است که همزمان با آغاز ماه عزای حسینی با محوریت تحلیل بخشی از ابعاد قیام عاشورا به چاپ رسیده است. این اثر جدیدترین کتاب آیت‌الله حائری شیرازی است که از سوی نشر معارف منتشر و به عنوان کتاب محوری نهمین دوره مسابقه کتابخوانی روشنا معرفی شده است.

این کتاب گفتارهای آیت الله حائری شیرازی با محوریت عاشوراست که در هفت فصل تنظیم و ارائه شده است: بینش و بصیرت حسینی، درس‌های عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا(ع)، زیارت امام حسین(ع) و انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا. این کتاب 228 صفحه‌ای که درس‌های آن با تمثیل‌هایی خواندنی همراه شده، خواننده را در فهم بیشتر قیام سیدالشهدا(ع) در سال 61 هجری که منجر به شهادت آن حضرت شد، یاری می‌کند. در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

هزار سال فراق، جزای بی‌وفایی به امام حسین(ع)

«اگر کسی بگوید: «ما در زمان امام حسین(ع) نبوده‌ایم که ببینیم چه اتفاقاتی افتاده است. شاید اختلافی پیش آمده و ایشان در جریاناتی واقع شده و در آنها مسامحه‌ای کرده و در نتیجه آن قضایا واقع شده است». از نظر اسلام این تفکر، شرکت کردن در خون امام حسین(ع) محسوب می‌شود، چراکه جنایات آنها را توجیه می‌کند.

بنی اسرائیل به هارون بی‌وفایی کردند و گوساله پرستیدند. عقوبتش آن شد که مأمور شدند یکدیگر را بکشند. بنا به روایتی 10 هزار نفر به دست خود بنی اسرائیل به قتل رسیدند. این آیات بیان‌گر این است که اگر وصی پیامبر(ص) را تنها بگذارید، چنین خسارتی می‌بینید.

قرآن از زبان هارون چنین می‌فرماید: «إن القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی»، (این قوم مرا ناتوان شمردند و نزدیک بود مرا بکشند». نزدیک بود او را بکشند، ولی او را نکشتند، اما آنقدر عقوبتشان سنگین بود که بنا بر روایتی 10 هزار نفر از آنها در یک شب کشته شدند.

حسین بن علی(ع) در امت ما منزلت و جایگاه هارون را داشت. امت پس از آنکه او را کشتند، چه بر سرشان آمد؟ الان هزار و چند صد سال است که ذلت می‌کشیم و این کفر آن کار است. پس از حسین بن علی(ع) وقایعی برای ما رقم خورد که تا الان هم شاهد آثارش هستیم. امت اسلام یعنی همه مسلمان‌ها، نه یک عده خاص. اگر امت اسلام با مسئله‌ای مواجه می‌شود و دچار سرنوشتی می‌شود، به ما هم مربوط است. ما نمی‌توانیم خود را از سایر مسلمانان جدا کنیم. آنهایی که در قتل حسین بن علی(ع) شرکت کردند، عده‌ای خاص بودند، اما فتنه‌اش دامن‌گیر همه شد: «وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خآصَّة»، (و پروا کنید از فتنه‌ای که تنها به کسانی از شما که ستم کردند، نمی‌رسد(بلکه دامن‌گیر همه می‌شود)).

کسی که ظم نکرده هم پاسوز ظالم می‌شود. چنین فتنه‌هایی در عالم است. طول مدت غیبت، طول مدت تطهیر است. خون‌هایی که بین مسلمان‌ها ریخته شد، و مسلمانانی که به دست خودشان کشته شدند و به خاطر اختلافات مذهبی به جان هم افتادند، و ممالک اسلامی‌ای که لقمه لقمه شدند و هرکدام به مملکت کوچکی تبدیل شدند و سران ظالم بر آنها حکومت کردند، همه، عذاب و عقوبت است؛ ولی از آنجا که ما به عقوبت عادت کرده‌ایم، آن را درک نمی‌کنیم»... .

اثر جدید آیت‌الله حائری شیرازی همزمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان محور نهمین پویش کتابخوانی روشنا اعلام شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر در این‌باره و اطلاع از نحوه شرکت در پویش به سایت آن مراجعه کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها