مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
هرساله به‌محض اینکه در آستانه فصل سرد قرار می‌گیریم، بیماری‎هایی نیز ظهور و بروز پیدا می‌کنند که مهم‌ترین و عمومی‌ترین آنها آنفلوآنزا و سرماخوردگی است و البته این‌دو بیماری با یکدیگر فرق دارند.
کد خبر: ۸۹۳۱۵۰۹
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، فرهنگ بابامحمودی  مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگویی اظهار کرد: هرساله به‌محض اینکه در آستانه فصل سرد قرار می‌گیریم، بیماری‎هایی نیز ظهور و بروز پیدا می‌کنند که مهم‌ترین و عمومی‌ترین آنها آنفلوآنزا و سرماخوردگی است و البته این‌دو بیماری با یکدیگر فرق دارند.

وی افزود: سرماخوردگی به فصل خاصی اختصاص ندارد و در فصول سرد شیوع بیشتری دارد اما آنفلوآنزا معمولاً از مهرماه تا پایان اردیبهشت‌ماه بسیاری از افراد را درگیر می‌کند، بیش از 100 نوع ویروس سرماخوردگی وجود دارد اما در آنفلوانزا سه نوع ویروس را داریم، شدت بی‌حالی، ضعف عضلانی، سردرد، سرگیجه و گلودرد در افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا هستند، بیشتر از افراد سرماخورده است.

 گفت: هر بیماری سرماخوردگی آنفلوآنزا نیست بلکه 112 ویروس از گروه‌های مختلف، عامل سرماخوردگی هستند که آنفلوآنزا ازجمله آنها است.

بابامحمودی اظهار کرد: در برخی از مناطق ایران و جهان، 20 روز پیش از شروع فصل سرد، واکسن آنفلوآنزا تزریق می‌شود، این واکسن تا 80 درصد مانع از مرگ و میر، تا 75 درصد مانع از بستری و دست‌کم تا 80 درصد نیز سبب عدم ابتلای افراد به بیماری آنفلوآنزا می‎شود.

بابامحمودی با بیان این نکته که «هیچ گلی بی‌خار نیست»، افزود: افرادی که سال گذشته واکسن آنفلوآنزا را تزریق کردند و دچار تشنج، حساسیت و یا شوک شده‌اند، افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، نوزادان کمتر از 6 ماه و افرادی که دچار سندرم گیلن بوده‌اند نباید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند، لذا افرادی که به مراکز مجاز برای تزریق این واکسن مراجعه می‌کنند باید اطلاعات مربوط به سلامت جسمی و روحی خود را کاملاً در اختیار آن مرکز قرار دهند تا دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: افرادی که دارای این نوع از بیماری‎ها نیستند اما پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا دچاری تب، ضعف، درد عضلانی، سردرد، سرخی و تورم در محل تزریق واکسن، تعریق و احساس خستگی شده‌اند، نگران شرایط جسمی خود نباشند، زیرا این عوارض پس از دو یا سه روز برطرف می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ویروس آنفلوآنزا بدن انسان را در برابر برونشیت، سرماخوردگی معمولی، آنفلوآنزای معده و ذات‎الریه محافظت نمی‌کند، لذا پس از تزریق این واکسن، ممکن است به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دچار شویم، واکسن آنفلوآنزا هر ساله تنها در برابر نوع خاصی از آنفلوآنزا که در آن سال و یا در آن منطقه بیشتر شایع است، تولید می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: تمام افراد بالای 60 سال، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، افرادی که دچار ضعف سیستم دفاعی و پوکی استخوان هستند، افرادی که به‌دلیلی بیماری روماتیسمی تحت درمان قرار دارند و افرادی که دیابت و آسم دارند نیز می‌توانند این واکسن را استفاده کنند.

بابامحمودی اظهار کرد: اگر دقت لازم را نسبت به سلامتی خود نداشته باشیم، دچار آنفلوآنزا می‎شویم، تب ناگهانی، گلودرد و سرفه و دردهای شدید عضلانی ازجمله علائم آنفلوآنزا است، راه انتقال آن نیز تنفسی است، از مصرف داروهای غیر ضرور باید پرهیز، بهداشت فردی را رعایت و به‌موقع نسبت به درمان خود اقدام کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: آمار کلی از افرادی که سال گذشته در مراکز خصوصی و دولتی واکسن آنفلوآنزا به آنها تزریق شده است را نداریم اما این رقم در بخش پرسنل دولتی، 300 نفر است.

وی در پایان درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا و مراکز مجاز برای تزریق آن، گفت: تمام مطب‌ها و مراکز درمانی بهداشتی و درمانی(اورژانس بیمارستان) می‌توانند این واکسن را تزریق کنند، قیمت آن نیز در داروخانه‌ها، 16 هزار تومان و فروش آن به‌صورت آزاد است.

واکسن آنفلوآنزا به‌صورت تزریقی و استنشاقی تولید می‌شود که نوع تزریقی آن در ایران معمول است، واکسن تزریقی شامل آنتی ژن‌های سطحی ویروس آنفولانزا از جنین مرغ و نوع استنشاقی آن نیز حاوی ویروس کشته‌شده و برای سنین 2 تا 49 سال مورد تأیید قرار گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها