مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در دام‌های سنگین استان هرمزگان آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۳۱۵۲۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ معاون بهداشت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: در این مرحله ۲۰ هزار رأس گاو و گوساله مایه‌کوبی می‌شوند.

امجدی افزود: برای اجرای کامل و دقیق این واکسیناسیون در واحد‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و روستایی ۳۰ اکیپ دامپزشکی به مدت یک ماه با شیوه جدید دام‌ها را واکسینه می‌کنند.

وی با اعلام رایگان بودن هزینه و تزریق واکسن خاطرنشان کرد: در واکسیناسیون جدید از واکسن‌های روغنی مرغوب با ماندگاری شش ماه که به‌صورت عضلانی به دام‌ها تزریق می‌شود، استفاده می‌شود درحالی‌که ماندگاری واکسن‌های پیشین چهار ماه بود و به‌صورت زیر جلدی تزریق می‌شد.

معاون بهداشت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان از دامداران استان خواست با گروه‌های دامپزشکی در طرح واکسیناسیون همکاری کنند.

امجدی با اشاره به اینکه جمعیت دام سنگین در استان هرمزگان بیش از ۳۰ هزار رأس است، اضافه کرد: در مرحله نخست واکسیانوسیون تب برفکی ۱۰ هزار دام سنگین واکسینه شدند.

معاون بهداشت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان ادامه داد: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و کشنده است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم ازجمله گاو اهلی می‌شود.

امجدی همچنین با اشاره به اینکه هم‌زمان طرح واکسیناسیون مرغ و طیور بومی نیز در هرمزگان اجرا می‌شود، تصریح کرد: در این طرح ۲۵ هزار قطعه مرغ بومی و طیور علیه بیماری نیوکاسل با داروی آشامیدنی حرارتی واکسینه می‌شوند.

وی در پایان گفت: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی واگیردار شایع در میان بسیاری از انواع پرندگان است که دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی، روده‌ای و دستگاه عصبی را درگیر می‌کند.

ارسال نظرات