سرگردانی صدها نفر از اهالی نردین با گذشت 9 ماه از وقوع زلزله؛
کد خبر: ۸۹۳۱۷۷۱
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

فصل سرما در حالی در روستای نردین فرا می رسد که با خلف وعده های مسئولان کار بازسازی بسیاری از منازل مسکونی آسیب دیده در اثر زلزله پارسال به اتمام نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، به نقل از مرآت، سه روز پیش از سالروز زلزله بم، در بامداد هشتم دی ماه سال گذشته بود که وقوع زلزله‌ای به قدرت 4.9 ریشتر به مرکزیت روستای نردین از توابع میامی، خساراتی را به ابنیه روستا و به ویژه بناهای مسکونی وارد کرد. محمدمهدی کریمی، فرماندار میامی در همان روز ضمن بازدید از روستا تأکید کرده بود که «خسارات وارد شده به منازل مسکونی قابل توجه است.» این خبری بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان نیز ساعاتی پس از زلزله آن را اعلام کرد.

890 منزل مسکونی در نردین آسیب دیدند

این زلزله البته خوشبختانه آسیب جانی در پی نداشت اما اندکی بعد برآوردها نشان داد که به 890 منزل مسکونی در نردین خسارت‌های جدی وارد شده است. مسئولان پس از اطلاع از گستردگی خسارات به مردم اطمینان دادند که آن‌ها را در بازسازی منازل مسکونی‌شان یاری خواهند کرد. ما برای بررسی وضعیت مردم روستای نردین و میزان تحقق وعده‌های مسئولان به سراغ علی ولی‌پور، رئیس شورای اسلامی این روستا رفتیم.

ولی‌پور: مسئولان به وعده‌هایشان عمل نکردند

ولی‌پور در گفتگو با خبرنگار مرآت تأکید کرد که مسئولان به بسیاری از وعده‌های خود عمل نکرده‌اند. او تصریح کرد:«پیشتر 500 پرونده برای خسارت‌دیدگان در بنیاد مسکن تشکیل شد تا از بانک مسکن میامی وام دریافت کنند. در ابتدا به آن‌ها گفته شده بود که مبلغ 5 میلیون تومان وام بلاعوض به آن‌ها اعطا خواهد شد اما این رقم بعدها یک میلیون تومان عنوان شد که همین مبلغ هم به مردم پرداخت نشده و تنها تعداد کمی از مردم از تسهیلات بهره‌مند شده‌اند. بخش قابل توجهی از کار بازسازی منازل مسکونی مردم باقی مانده است و اکنون با فرارسیدن زمستان مشکلات مردم بیشتر هم می‌شود. بسیاری از مردم روستا با توجه به وعده مسئولان مبنی بر پرداخت وام بلاعوض برای خرید مصالح و بازسازی منازل مسکونی خود چک کشیده‌اند و اکنون این چک‌ها در حال برگشت خوردن و آبروی مردم روستا در خطر است.»

بنیاد مسکن، سه ماه پس از زلزله: صاحبان یکهزار واحد مسکونی تسهیلات دریافت خواهند کرد!

نکته جالب این که سه ماه و نیم پس از وقوع زلزله و در بیست و سوم فروردین‌ماه سال جاری، بالاخره عملیات آواربرداری زلزله همزمان با میلاد امام علی(ع) توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد! خوشبختانه برای این آواربرداری دیرهنگام از مردم مبلغی دریافت نشد و این خدمت به طور رایگان به انجام رسید. مجید ملکی، مدیرکل بنیاد مسکن استان در همین روز اعلام کرد که یکهزار واحد مسکونی زلزله‌زده تسهیلات دریافت خواهند کرد اما با وجود این وعده هم، آقای ولی‌پور می‌گوید جمع بسیاری از مردم هنوز با پیامدهای زلزله سال گذشته دست به گریبان هستند. او می‌گوید:«مسئولان یک دستگاه بتونیر را به روستا آورده‌اند اما یک دستگاه جوابگوی نیاز مردم نیست. جالب این که قصد دارند همین یک دستگاه را هم امروز به روستای دیگری ببرند.  هرچه فریاد می‌زنیم کسی صدای ما را نمی‌شنود و جواب ما را نمی‌دهد.»

بانک‌ها: نمی‌توانیم به شما وام بدهیم!

«مردم در بانک‌ها سرگردانند.» رئیس شورای اسلامی روستای نردین بر این جمله تأکید می‌کند و می‌گوید:«بسیاری از مردم طبق وعده مسئولان و با معرفی بنیاد مسکن به بانک مراجعه کرده‌اند اما به آن‌ها گفته شده که نمی‌توانیم به شما وام بدهیم. وقتی بنیاد مسکن مردم را معرفی کرده است چرا بانک‌ها نمی‌توانند وام بدهند؟ باور کنید برخی از مردم بابت این وضعیت پیش من آمدند و اشک می‌ریختند.»

مردم معرف حضور بانک‌ها نیستند!

جالب است که در همان بیست و سوم فروردین‌ماه که خبر آغاز عملیات آواربرداری اعلام شد، ملکی، مدیرکل بنیاد مسکن گفته بود که «معرفی خسارت‌دیدگان به بانک‌های عامل هم آغاز شده است.» البته ظاهرا مردم معرف حضور بانک‌ها نبوده‌اند!

برخی به فکر مهاجرت از روستا افتاده‌اند

به گفته آقای ولی‌پور این وضعیت سبب شده که عده‌ای به فکر مهاجرت به شهرهای استان بیفتند و این مسأله‌ی تأسف‌آور البته با سیاست‌های کلان دولت و نظام در تعارض است. آقای ولی‌پور می‌گوید:«برخی از افراد که قصد داشتند از روستا مهاجرت کنند حتی کرایه ماشین نداشتند و کمکی هم از دست ما برنمی‌آید. بانک‌ها مردم را آزار می‌دهند، ضمن این که از خاطر نمی‌بریم که مدیرکل بنیاد مسکن پس از زلزله از سمنان به نردین آمد و سخنرانی کرد و وعده‌هایی به مردم داد اما کسی نیست که به آن وعده‌ها عمل کند. وضعیت الان به حدی نامطلوب است که سه نفر از اهالی سالم و متدین روستا که منازلشان در زلزله تخریب شده بود، به کلی محلی برای سکونت ندارند و با وجود این که من خودم 9 فرزند دارم، این سه نفر نیز احتمالا زمستان را در حیاط خانه من می‌گذرانند!»

نماینده شاهرود و میامی، چهار روز پس از زلزله: پرداخت وام به زلزله‌زدگان در دستور کار است

این مصائب در حالی گریبانگیر مردم روستای نردین شده است که تنها 4 روز پس از وقوع زلزله، سیدحسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که پرداخت وام بلاعوض به زلزله‌زدگان نردین و میامی در دستور کار است.

ولی‌پور: از مردمی که آه در بساط ندارند برای اعطای زمین طلب پول می‌کنند

ولی‌پور از پیگیری‌های بی‌نتیجه خود از مسئولان و درخواست‌های عجیب مسئولان از مردم می‌گوید:«من پیگیر مشکلات مردم بوده‌ام اما مسئولان پاسخ نمی‌دهند. آن‌ها به کسانی که آه در بساط ندارند می‌گویند 2 میلیون و 300 هزار تومان واریز کن تا به تو زمین بدهیم! مردم این مبلغ را از کجا باید تأمین کنند؟»

وعده‌های آقای رئیسیان عملی نشد

به گفته آقای ولی‌پور مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان که از روز وقوع زلزله از گستردگی خسارات وارده به منازل مسکونی مردم مطلع است نیز اقدام درخوری صورت نداده است. او می‌گوید:«من آقای رئیسیان را به خانه‌های آسیب‌دیده بردم. فیلم آن بازدیدها و سخنان آقای رئیسیان هنوز نزد ما موجود است. ما ایشان را از وخامت وضعیت سه چهار خانواده متدین و تهی‌دست روستا نیز مطلع و از ایشان طلب کمک کردیم. ایشان گفتند مردم برای پی‌کَنی کمک کنند ما هم به آن‌ها در مسائل مالی کمک می‌کنیم. من حتی گفتم که خودم کلنگ برمی‌دارم و پی خانه‌های این سه چهار خانواده را می‌کَنم. ما به تعهداتمان عمل کردیم اما سخنان آقای رئیسیان عملی نشد.»

بحران آب، دردِ مضاعف مردم روستای نردین

اما این خلف وعده‌ها تنها مشکل روستای نردین نیست. مردم این روستا در حالی مشکلات ناشی از زلزله را تحمل می‌کنند که به طور جدی با بحران آب نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. بحران آب البته مختص این روستا نیست و بسیاری از مناطق روستایی شاهرود و میامی از جمله دشت شاد نیز با این بحران دست به گریبان‌اند. دهیار روستای دشت شاد در تیرماه امسال در گفتگو خبرگزاری ایرنا یکی از دلایل مهاجرت مردم از روستاهای شاهرود و میامی را بحران آب عنوان کرده بود.

البته در این سوی استان نیز روستای تلاجیم مهدیشهر با مشکل گل‌آلود شدن آب شرب در هنگام بارندگی مواجه است. مشکلی که با تشدید بارندگی‌ها در ماه‌های پیش‌رو بیش از پیش مردم این روستا را درگیر مشکلات خواهد کرد.

فقط تا ساعت 4 بعدازظهر آب داریم!

رئیس شورای اسلامی روستای نردین هم می‌گوید پس از یک بازه ده‌ساله بی‌آبی، اکنون یکسال و نیم است که از صبح تا ساعت 4 بعدازظهر آب دارند و از این ساعت تا صبح فردا آب روستا قطع است! گفتگوی آقای ولی‌پور با رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی میامی نیز چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

اگر آب نیست، لااقل گاز هست!

چندی قبل بنا بود که نماینده مردم شاهرود و میامی با همراهی فرماندار میامی و بخشدار بازدیدی از سد کالپوش داشته باشند که آقای حسینی در این بازدید حضور نیافت اما مسئولان روستای نردین مسائل خود را در حوزه آب، با سایر مسئولان بالادستی در میان گذاشتند و تأکید کردند که مشکل کمبود آب شرب در این روستا جدی است. باید دید مسئولان امر چه تمهیداتی را برای رفع این معضل می‌اندیشند. البته جای شکر دارد که مردم نردین اگر آب ندارند لااقل از نعمت گاز برخوردارند! فرماندار میامی در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود که وجود نعمت گاز یکی از دلایلی است که می‌تواند مهاجرت روستاییان را با کندی مواجه کند.

وضعیت نامطلوب جاده های منتهی به نردین

از دیگر مشکلات روستای نردین، نامناسب و حادثه‌آفرین بودن راه‌های دسترسی به این روستاست. رئیس شورای اسلامی روستا در این‌باره می‌گوید:«اگر خدا به شما رحم کند و تا ری‌آباد برسید خواهید دید که وضعیت جاده از ری‌آباد به نردین بسیار فاجعه‌آمیز است.»

ولی پور از خساراتی که به واسطه نامطلوب بودن وضعیت راه ها در نردین متوجه رانندگان می شود گلایه مند است. او می گوید:«افرادی که شغل آن ها رانندگی است و اتفاقا از طبقات پایین مردم محسوب می شوند، با وام خودروهایی را تهیه کرده اند اما به دلیل نامناسب بودن راه ها، بخشی از درآمدهایشان صرف تعمیر جلوبندی خودرو می شود!»

قابل توجه آموزش و پرورش: برخی از دانش آموزان نردین قصد ترک تحصیل دارند

اما روستاهای شاهرود، میامی و بیارجمند از مشکلات مربوط به تحصیل کودکان و نوجوانان نیز برکنار نیستند. تابستان امسال بود که برخی از گروه های جهادی به این مناطق رفتند تا دستی به سر و روی مدارس بکشند اما حقیقت آن است که مشکلات بسیار بیش تر از آن است که با حرکت های جهادی حل و فصل شود. رئیس شورای اسلامی نردین اندکی پیش از گفتگو با ما مشکلات روستا مربوط به آموزش را با صائمی، رئیس آ.پ میامی در میان گذاشته بود.

ولی پور می گوید:«13 نفر از بچه های محصل دبیرستانی روستای نردین برای تحصیل به روستاهای دیگر می روند. آن ها اکنون بازگشته اند و می گویند ما از درس بیزاریم و نمی خواهیم به مدرسه برویم! سال گذشته دو نفر از بچه ها در مسیر رفت و آمد به روستای دیگری در برف گرفتار شده بودند. آن ها اکنون قصد ترک تحصیل دارند.»

مکاتبات با اداره آموزش و پرورش هم در این باره نتیجه بخش نبوده است. ولی پور می گوید:«من به مسئولان اداره آموزش و پرورش مراجعه و درخواست کردم تا تمهیداتی اندیشیده شود و این دانش آموزان در نردین مشغول به تحصیل شوند. من حتی گفتم حاضرم مکان تحصیل بچه ها را با هزینه شخصی فراهم کنم تا این بچه ها به دلیل دور افتادن از تحصیل در آینده به راه خطا نروند اما مسئولان آموزش و پرورش می گویند نمی شود کاری کرد.»

این ها گوشه ای مشکلات روستایی است که مردم آن دست یاری به سوی مسئولان دراز کرده اند. کسانی که مردم روستای نردین را می شناسند تصدیق می کنند که آن ها تنها به مطالبه بسنده نمی کنند و در حل مشکلات خودشان مشارکت می ورزند اما متأسفانه وعده های بسیاری از مسئولان به مردم این روستا محقق نشده است. امید است که روز روستا مطلعی باشد برای حل مشکلات مردم این روستا و دیگر روستاهای محروم استان سمنان.

تهیه و تنظیم: محسن حسن زاده

ارسال نظرات
پر بیننده ها