خبرهای داغ:
آیت الله اعرافی

ترویج ارزش های دفاع مقدس شاخصه حوزه انقلابی است/ «شهادت» پیام عاشورا را ماندگار کرده است

عضو هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه پیوند عاشورا با شهادت آن را ماندگار کرده، گفت: ترویج ارزش های عاشورایی انقلاب و حماسه دفاع مقدس از ویژگی های حوزه انقلابی است و در این زمینه گام های موثری برداشته شده است.
کد خبر: ۸۹۳۲۰۱۳
|
۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» امام جمعه قم طی سخنانی در دیدار مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم که در محل جامعه المصطفی العالمیه صورت گرفت، اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس پیشگام ترویج و پاسداشت و زنده نگهداشتن حماسه سال های ایثار و شهادت است که از جریان عاشورا نشات گرفته شده است.

وی با اشاره به این نکته که حضرت سیدالشهدا(ع) برای ماندگاری پیام حماسه عاشورا مهندسی ویژه ای داشتند، تاکید کرد: بیش از 10 ویژگی در جریان عاشورا وجود دارد که به نهضت حسینی(ع) جلوه خاصی بخشیده و از آن یک جریان ماندگار خلق کرده است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به ارتباط این مرکز علمی با بسیاری از کشورهای جهان، خاطرنشان ساخت: در این کشورها می بینیم که آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان هر سال تجلی و شکوه بیشتری نسبت به سال قبل پیدا میکند و امروز پرچم سیدالشهدا(ع) در نقاطی از عالم برافراشته شده که کسی تصورش را هم نمی کرد.

وی محو شدن جریان عاشورا را خطر بزرگی برای آن برشمرد و افزود: امام حسین(ع) از ابتدا برای اینکه عاشورا محو نشود تدابیری اجرا کردند که خطر محو و نابودی، این جریان عظیم و شهادت یاران باوفایش در کربلا را تهدید نکند و لذا با آن کیفیت دست به قیام علیه ظلم زدند تا پیام آن به طور کامل منتقل گردد.

عضو هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس پیوند پیام عاشورا با مفهوم شهادت را راز ماندگاری آن خواند و یادآور شد: امروز ثبت و ضبط حماسه سال های انقلاب و دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت، استمرار جریان عاشورای حسینی(ع) است.

وی ماندگار ماندن هر قیام و نهضتی را از بایسته های آن نهضت برشمرد و افزود: حضرت امام خمینی(ره) هم مرتب ثبت و ضبط جریانات انقلاب را مورد تاکید قرار می دادند.

امام جمعه قم بیان کرد: انقلاب اسلامی از درون و برون موج و جریان سازی داشته و ماندگار بوده است و باید همانند جریان عاشورا توام با پیام رسانی و حفظ آثار آن باشد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها سرمایه گذاری های کلانی شده است تا خاطرات جنگ ها و رشادت های سربازان شان زنده نگهداشته شود و بخصوص این موضوع در کشور ما به لحاظ انطباق با منطق دینی و دنیایی و بشری و مسئولیت نسبت به فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به وضعیت ممتاز قم در دوران انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: قم پایگاه انقلاب اسلامی و ذخیره و گنجینه بی پایانی از خاطرات و حوادث مهم است و بخصوص امروز افرادی از هر روستا و شهر کشور و از حدود 120 کشور جهان در قم حضور دارند.

وی ترویج فرهنگ انقلاب را دارای ظرافت ها و پیچیدگی ها و نیازمند کار و تلاش روزافزون خواند و افزود: رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ابزار هنر در ترویج ارزش ها تاکید دارند و در همه کارها ضمن رعایت اخلاص، باید توجه به انتقال هنرمندانه و افزایش جذابیت آن برای نسل جوان نیز مدنظر قرار گیرد، لذا سرمایه گذاری مناسب، کار روانشناسی و کارشناسی و بهره مندی از نظر صاحبنظران به منظور اثربخشی مضاعف در این زمینه بسیار ضروری است.

اعرافی با تاکید بر این نکته که ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از شاخصه های حوزه انقلابی است، یادآور شد: در این زمینه بر اساس تفاهمنامه فیمابین حوزه های علمیه و سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، گام هایی برداشته شده تا طلاب جوان در مسیر تحصیل خود با این فرهنگ به خوبی آشنا شوند.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی برای احصاء مدخل های دانشنامه انقلاب و دفاع مقدس قم در بخش حوزه های علمیه و همچنین موزه آرایی انقلاب و دفاع مقدس قم و حماسه جبهه مقاومت و مدافعان حرم، خاطرنشان ساخت: هر اقدامی که در استان قم انجام می شود، فرااستانی است و به استان ها و شهرهای دیگر نیز منتقل می گردد و بازتاب وسیعی نیز در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد داشت و ان شاءالله موزه قم محل شایسته ای برای آشنایی زائران و میهمانان خارجی با جریان تاریخ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس شود.

«احمد حسینی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز در این دیدار، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه برنامه ریزی مراسم انتقال، تشییع و تدفین شهدای گمنام و ساخت یادمان های مربوطه، دانشنامه، موزه انقلاب و دفاع مقدس و ساختار هیئت امنایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارائه کرد.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار