مسئول سازمان بسیج دانشجویی از ثبت نام ۱۶ هزار نفر در سامانه سقا برای دریافت مجوز خروج از کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۲۱۴۱
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری رئیس سازمان دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی وزارت علوم صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در سفارت سابق آمریکا (لانه سابق جاسوسی) برگزار شد.

داوود گودرزی  گفت: امیدواریم زودتر وزیر علوم معرفی شود و از رئیس جمهور خواهشمندیم سریع‌تر وزیر علوم را معرفی کند تا مجموعه آموزش عالی به ثبات برسد.

وی ادامه داد: وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها خوب نیست و محیط دانشگاه باید دارای طهارت و تعالی باشد. یادواره شهدا، اردوهای راهیان نور و مشهد بخشی از این فضا را دنبال می‌کند اما در قبال 4 میلیون و 500 هزار دانشجو باید کار بیشتری انجام شود.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی افزود: در نگاه کلان کشور حتماً در تربیت جوانان انقلابی و فضای فرهنگی رشد داشته است، سخنگوی جوانان انقلابی و انقلابیون جوان که به دفاع از حریم ولایت رفتند شهید حججی است که در همین دانشگاه‌ها تحصیل کرده و نشان می‌دهد گفتمان انقلاب در فضای دانشگاهی ساری و جاری است.

گودرزی خاطرنشان کرد: به درستی رهبر انقلاب فرمودند شهید حججی سخنگوی نسلی از جوانان است، شهید حججی به عنوان یک نماد و سخنگو مطرح شد تا بیشتر قدر این جوانان را بدانیم و آن را الگوی خود قرار دهیم.

وی بیان داشت: در مسائل فرهنگی کارهای خوبی توسط بسیج دانشجویی، تشکل‌های دیگر، نهاد رهبری و دستگاه‌های دیگر انجام شده اما باز هم شاهد وضعیت خوبی در دانشگاه‌ها نیستیم، باید جهت رشد معنوی دانشجویان و تربیت مدیران آینده کشور را زمینه‌سازی کنیم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی گفت: مدیران دانشگاه‌ها وظیفه اصلی در تربیت دانشجویان مؤمن و انقلابی همانند شهید حججی بر عهده دارند. یکی از کارهایی که در بسیج دانشجویی انجام شده تدوین گفتمان انقلاب و راه‌اندازی گردهمایی جوانان انقلابی بود.

گودرزی بیان داشت: از ابتدای انقلاب یک جریان غیرانقلابی که در کشور هم مسئولیت داشتند بر سر کار بودند و با آن مواجه بوده‌ایم در مقابل یک جریان انقلابی نیز در سال‌های بعد از انقلاب به پرچمداری رهبری کار خود را انجام داده است.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم هر دو جریان را تمیز کنیم ما دسته‌بندی‌های مرسوم اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را جوابگوی فضای کشور نمی‌دانیم و معتقدیم یک جریان غیرانقلابی در همه جا مثل فرهنگی، هنری، سینما حضور دارند و همین‌طور یک جریان انقلابی هم در تمامی این موضوعات وجود دارد. خارج از دعواهای سیاسی به دنبال تبیین دو جریان فکری کشور یعنی جریان انقلابی و جریان غرب‌گرایی، برای دانشجویان هستیم. 

گودرزی، اضافه کرد: بسیج دانشجویی هدف اصلی خود را زمینه‌سازی و کمک به حل مسائل کشور قرار داده است و به دنبال این هستیم که مسائل و معضلات کشور را حل کنیم. یک بخش از فعالیت‌های بسیج مطالبه‌گری از مسئولان و بخش دیگر هم الگوسازی و انجام کارهایی است که به صورت خودجوش توسط دانشجویان انجام می‌شود.

مسئولسازمان بسیج دانشجویی، گفت: یکی از کارهای مهم بسیج دانشجویی تبیین گفتمان انقلاب و تمیز کردن دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و عبور از این جریان‌های مرسوم است.

وی افزود: برخی از فعالیت‌ها مانند اردوهای جهادی است که دانشجویان خودشان به آن ورود می‌کنند. امسال 1300 گروه جهادی در تابستان به مناطق مختلف در کشور اعزام شدند که شامل 44 هزار دانشجو می‌شود و فعالیت‌هایی از قبیل عمرانی، پزشکی درمانی و فرهنگی در این مناطق انجام داده‌اند.

گودرزی ادامه داد: تلاش این است که این فعالیت‌ها محدود به تابستان و مختص به مناطق خاص نباشد و در تمام ایام و 365 روز سال این اردوها برگزار شود.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی، خاطرنشان کرد: ورود تخصصی به مسائل مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی از دیگر اهداف بسیج دانشجویی است که در دو سه سال اخیر اتفاق افتاده و به دنبال این هستیم که حرف‌های تخصصی توسط دانشجویان بسیجی زده شود.

گودرزی، اضافه کرد: در این راستا اقدام به انتشار کتاب 100 با موضوع صد بیانیه تخصصی جنبش دانشجویی کردیم که شامل موضوعات ملی و استانی است و در آن راهکار به مسئولین ارائه شده است.

وی همچنین به برگزاری دومین دوره کنگره ملی شهدای دانشجو اشاره کرد و گفت: دومین دوره این کنگره آغاز شده، در دوره اول این کنگره 400 هزار یادواره دانشگاهی برگزار شد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در مورد دوره خط امام بیان داشت: امسال تابستان 15 هزار نفر را در دوره خط امام دانشگاهی، استانی و متمرکز کشوری با مبانی و اندیشه‌های انقلاب آشنا و آ‌موزش داده‌ایم.

گودرزی با تأکید بر اینکه یکی از بحث‌های جدی در بسیج دانشجویی گسترش معنویت در دانشگاه‌ها است، گفت: یکی از اقدامات انجام شده ایجاد زمینه‌های فضای معنوی در دانشگاه‌ها است لذا در این جهت به دنبال گسترش اردوهای راهیان نور شامل راهیان نور خلیج‌فارس و غرب هستیم. 8 هزار دانشجو به اردوهای غرب راهیان نور اعزام شده‌اند.

وی در خصوص برنامه‌های پیاده‌روی اربعین دانشجویی نیز گفت: ستاد ملی اربعین دانشگاهیان سال قبل با محوریت بسیج دانشجویی شکل گرفت و تلاش ما این است که این پیاده روی مردمی باقی بماند. تلاش می‌کنیم که در این کار بزرگ با خدماتی که ارائه می‌دهیم، در برگزاری آن تسهیل داشته باشیم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در مورد اقدامات این سازمان در تسهیل خروج دانشجویان برای سفر به اربعین، گفت: مجوز خروج دانشجویان پسر مهمترین بحث این سفر است که باید قبلاً سه میلیون تومان به عنوان وثیقه پرداخت می‌کردند، اما با تعهدنامه محضری که بسیج دانشجویی به ناجا ارائه داده، دیگر نیاز به وثیقه نیست و دانشجویان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه سقا نسبت به صدور مجوز خروج‌شان اقدام کنند.

گودرزی ادامه داد: اسکان یکی از مهمترین مسائل و دغدغه‌های دانشجویان در پیاده‌روی اربعین است، زیرا حجم زیادی از دانشجویان به این سفر اعزام می‌شوند و تعداد کاروان‌ها نیز افزایش یافته که بسیج دانشجویی برای اسکان دانشجویان نیز مراکز خاصی را در شهرهای نجف و کربلا نظر گرفته است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه سامانه سقا جهت تسهیل در سفر اربعین راه‌اندازی شده است، گفت: هر آنچه که قرار است دانشجویان در مورد سفر اربعین بدانند، در این سامانه قرار داده شد و تاکنون 16 هزار نفر از این سامانه ثبت‌نام و 56 هزار نفر از آن بازدید کرده‌اند که این سامانه توسط 500 اپراتور اداره می‌شود.

وی در خصوص نحوه دریافت مجوز خروج دانشجویان، گفت: دانشجویان پس از ثبت‌نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری، می‌توانند با پرینت ثبت‌نام به همراه یک ضامن به دفاتر بسیج دانشجویی مراجعه کنند و پس از اینکه اطلاعات شان به دفتر نهاد ارسال شد و در سامانه ناجا ثبت شد، مجوز خروج‌شان صادر می‌شود.

گودرزی، گفت: درست است که فضای فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به جامعه بهتر است، اما انتظار ما این است که وضعیت فرهنگی عمومی در دانشگاه‌ها بهتر از این باشد.

وی در مورد مذاکره مجدد با آمریکا که در این روز‌ها مطرح می‌شود، بیان داشت: تجربه سه، چهار سال گذشته تجربیات ارزشمندی برای همه مردم ایران و مسئولان است چرا که برای چندمین بار به یک دولت دروغگو اعتماد کرده‌ایم. فرآیند طولانی مذاکره انجام شد و امتیازاتی هم دادیم. اگر مسئول عاقلی بگوید که باید مذاکره مجدد داشته باشیم عاقلانه حرف نمی‌زند. ما با اصل مذاکره مشکل نداریم، منتهی مذاکره باید منطق داشته باشد. از فضای عقلانیت به دور است که ما با آمریکا بر سر موشک مذاکره کنیم. باید با اقتدار جلو برویم و این فضای همدلی و وحدت در کشور ادامه پیدا کند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی در مورد جداسازی اقلیم کردستان، گفت: این اقدام منطبق بر قوانین بین‌المللی و داخلی عراق نیست. برادران کُرد ما می فهمند و چه کسانی از آنها سوءاستفاده می‌کنند و متعجب هستم که می‌بینم برخی از روشنفکران داخلی این کار را حق قانونی قومیت‌ها می‌دانند در حالی که اگر چنین اتفاقی رخ دهد هیچ دولت و ملتی تشکیل نمی‌شود.

ارسال نظرات