جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری به بررسی عملکرد نیروی انتظامی از امنیت عمومی تا مشکلات ترافیکی پرداخت.
کد خبر: ۸۹۳۲۱۷۰
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، سردار اسکندر مومنی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی عملکرد نیروی انتظامی از امنیت عمومی تا مشکلات ترافیکی پرداخت.

سردار مومنی در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه با قرارگاه مبارزه با سرقت ریل گذاری برای کاهش سرقت انجام شده است، گفت: برنامه ما در این است که سالی ۴- ۵ درصد کاهش سرقت داشته باشیم تا در نهایت روند کاهش سرقت برای مردم محسوس باشد.

وی با اشاره به اینکه این قرارگاه در سال ۹۶ هم با همه ظرفیت‌ها استمرار پیدا خواهد کرد، ادامه دارد: طی دو سه سال گذشته روند مناسبی داشتیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

قوانین باید بازدارندگی لازم را داشته باشد

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ و ۹۵ هم سرقت خرد و هم سرقت مهم کاهش یافته است، عنوان کرد: در سال 94 و 95، 4 الی 5 درصد سرقت کاهش داشته است، در سال ۹۶ سرقت‌های خرد اندکی افزایش داشت، اما سرقت‌های مهم کاهش یافته است لذا باید قوانین بازدارندگی لازم را داشته باشد و از سوی دیگر باید در قوانین اصلاحاتی به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه همه نهاد‌های فرهنگ ساز و اقتصادی باید کمک کنند تا بستر جرم از بین برود، ادامه داد: برخی از جرائم در مقاطع خاص افزایش پیدا می‌کند و نیاز به طرح خاص دارند لذا باید اذعان داشت که طرح می‌تواند روند افزایشی را کاهش دهد.

 نرخ جرم در کشور ما پایین است

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی تصریح کرد: نرخ جرم در کشور ما مخصوصا جرائم خشن نسبت به سایر کشور‌ها پایین‌تر است، بر اساس آخرین آمار‌ها نرخ جرم در کشور ما پایین است.

 وی افزود: در سال ۸۴، ۲ هزار و ۳۷۴ فقره قتل داشتیم این در حالی است که در سال ۹۵ این رقم به ۱۷۷۵ فقره رسید، انعکاس جرائم خشن به دلیل وجود فضای مجازی بیشتر شده است.

سردار مومنی با اشاره به اینکه عملکرد پلیس مطلق نیست، اما ما رو به جلو هستیم گفت: موضوع پاکسازی و جمع آوری معتادان موضوع انسان است و همانند موضوعات محیط زیستی و سایر موارد نیست، به طوری که برای این موضوع پرونده تشکیل و تحویل محاکم داده می‌شوند.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه مجرم تولید می‌شود و وظیفه ما برخورد با آن است، افزود: ممکن است محدودیت‌هایی به لحاظ نگهداری مجرمان وجود داشته باشد لذا موضوع از بین بردن جرم کاری دسته جمعی است به گونه‌ای که با همت همه دستگاه‌ها توانسته‌ایم روند کاهشی در جرم داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه از ۱۰ سال گذشته تاکنون روند کاهشی را در جرائم مهم مانند قتل داشتیم، بیان کرد: روند رو به جلو است و ناامید نیستیم، اما انتظار جامعه بیشتر از این‌هاست.

 جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با بیان اینکه پیش بینی ماه در این است که طی دو برنامه پنج ساله جرائم را به حداقل ممکن برسانیم، ادامه داد: باید اقدام به تولید امنیت عینی کرد به گونه‌ای که با گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی همه باید کمک کنند تا آرامش و امنیت تامین شود.

سردار مومنی با اشاره به اینکه باید تلاش بیشتری در جهت امنیت عینی، امنیت ذهنی و روانی شهروندان داشته باشیم، عنوان کرد: با تولید، توزیع و ترانزیت مواد مخدر به صورت یکسان برخورد می‌کنیم اما متاسفانه در مقابله با مواد مخدر تنها هستیم و کشور‌های دیگر به این مسئله توجهی نمی‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه از زمانی که کشور‌های فرامنطقه‌ای در افغانستان حضور پیدا کرده اند تولید مواد مخدر در کشور‌های همسایه بیشتر شده است، اضافه کرد: تقاضا در کشور‌های اروپایی افزایش یافته است و ممکن است شکل مواد مخدر تغییر کرده باشد لذا در جایی هستیم که مسیر عبور موادمخدر ترانزیتی است.

۷۶ درصد کشفیات مواد مخدر در ۵ استان شرقی کشور است

 جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه ۷۶ درصد کشفیات مواد مخدر در ۵ استان شرقی کشور است، افزود: آمار معتادان به نسبت جمعیت کاهش یافته است، اما مبارزه به تنهایی کافی نیست بلکه باید به پیشگیری و درمان هم توجه کرد.

 وی با اشاره به اینکه طی نظرسنجی به عمل آمده مردم اعلام کردند که بزرگترین دغدغه آن‌ها مواد مخدر است، گفت: ما حرف‌های خود را در مجامع بین المللی می‌زنیم، اما باید به همه کشور‌ها بگوییم، کاری که سربازان، افسران، نیروی انتظامی و مردم ایران انجام می‌دهند برای آن‌ها هم نیز هست.

 سردار مومنی با اشاره به اینکه باید در برخی استاندارد‌ها تغییر ایجاد شود، ادامه داد: برای نگهداری معتادان باید سازمان و متولی مشخصی داشته باشیم و باید مشخص شود که مسئولیت نگهداری آن‌ها با چه کسی است.

تعداد معتادان متجاهر خیابانی کاهش یافته است

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه نهاد‌های قانونگذار باید به صورت صریح و روشن متولی نگهداری معتادان را مشخص کنند، افزود: تعداد معتادان متجاهر خیابانی کاهش یافته است.

 سردار مومنی با بیان اینکه چراغ‌های راهنمایی به دلیل هوشمند بودن خودشان تنظیم می‌شوند، گفت: ترافیک با استفاده از ابزار‌های نوین ساماندهی می‌شود.

۴۳ درصد جرائم در فضای مجازی است

 وی با بیان اینکه بیش از ۴۳ درصد جرایم در فضای مجازی رشد داشته و از سوی دیگر کشفیاتمان بیش از ۸۰ درصد در این حوزه بوده است، عنوان کرد: مخالف فضای مجازی نیستیم، اما تهدیدات در فضای مجازی واقعاً جدی است.

 جانشین فرماندهی نیروی انتظامی با بیان اینکه باید فضای مجازی ساماندهی شود لذا به موضوع فضای مجازی نباید نگاه بخشی و جناحی داشت، افزود: پلیس فتا جوان است و در ۵-۶ سال گذشته راه اندازی شده است.

سردار مومنی در پاسخ به سوال دیگری درباره شماره گذاری خودرو‌ها گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به پلیس ندارد، شماره گذاری خودرو‌ها آخر کار است، لذا این سوال، چون پلیس در دسترس است پرسیده می‌شود، پاسخ به این سوال را باید از تدوین کننده مقررات و وزارت صنایع پرسید.

در حال راه اندازی پلیس گمرک و بنادر هستیم

 وی اظهار داشت: ساختار پلیس گمرک و بنادر در ساختار نیروی انتظامی تصویب شده است و در حال راه‌اندازی پلیس گمرک و بنادر هستیم، نفس حضور پلیس بازدارنده است.

 جانشین فرماندهی نیروی انتظامی گفت: در سال اقتصاد مقاومتی همه باید تلاش کنیم تا اقتصاد ملی و کسب و کار توسعه پیدا کند، ولی واقعاً قاچاق کالا مانع تولید ملی شده است.

 وی با اشاره به اینکه باید کنترل از مبدأ انجام شود، گفت: قبل از ورود کالا به بندر باید کنترل‌های لازم انجام شود لذا خیلی از کالا‌ها در دریا نیست وقتی در داخل بندر و گمرک می‌آیند به دلیل تغییر اظهار و تغییر وضعیت قاچاق می‌شود.

 سردار مومنی با اشاره به اینکه نظارت و کنترل کارمان است نه ارزیابی ادامه داد: باید یکپارچگی در کنترل باشد، بیش از ۶۰ درصد واردات کالا از بندر شهید رجایی است که باید به صورت صددرصد مورد کنترل قرار بگیرند.

 

ارسال نظرات