خبرهای داغ:
گزارش:

زخم خنجر سودجویی بر تن قشلاق های عشایر خراسان شمالی

جامعه عشایری یکی از شناسنامه های تاریخی خطه شمال خراسان است، سال ها است که عده ای نفع خود را بر حذف این قشر تولیدکننده و سخت کوش دیده اند و به تخریب اموال آنان در خارج از فصل قشلاق کمر بسته اند.
کد خبر: ۸۹۳۲۲۱۷
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرنگار سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج؛ جامعه پنج هزار خانواری عشایر خراسان شمالی با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت و با داشتن حدود یک میلیون راس دام سبک از محل تولید محصولات لبنی و تولید حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در سال، دین خود را هر ساله به چرخه اقتصادی این کشور می پردازند و این در حالی است که این جامعه طی سال های اخیر با تنش های بسیار بزرگی شامل خشکسالی، افزایش قیمت نهاده های دامی همچنین تخریب و آتش سوزی تاسیسات دامی و اقامتی خود همچنین تعرض به مراتع اشان در قشلاق گاه های استان گلستان دست و پنجه نرم می کنند.

با توجه به اینکه فصل کوچ عشایر خراسان شمالی به قشلاق گاه هایشان در استان گلستان از آبان ماه شروع و استقرار آنان تا پایان فروردین ماه ادامه دارد،عشایر با پایان فصل قشلاق دوباره به ارتفاعات ییلاقی خراسان شمالی بار سفر می بندند که متاسفانه سال های سال است تاسیسات دامی و اقامتی همچنین مراتع قشلاقی شماری از عشایر خراسان شمالی در خارج از فصل قشلاق به دست برخی از سودجویان در استان گلستان تخریب و آتش زده می شوند.

با این وجود، سال ها است که عده ای نفع خود را بر حذف این قشر تولیدکننده و سخت کوش دیده اند و به تخریب اموال آنان در خارج از فصل قشلاق کمر بسته اند و در این میان نیز مسئولان ذی ربط با عبور از کنار حل این موضوع، رنج سفرهای ییلاقی و قشلاقی این عشایر را بر تن آنان باقی گذاشته اند.

هر چند که این قشر سخت کوش رنج سفر را برای زنده ماندن چرخه تولید بر جان خریده اند اما مسئولان ذی ربط برای رسیدگی و حل این موضوع هنوز دین خود را به این قشر پر تلاش و تولید کننده نپرداخته اند.

با توجه به اینکه این تولیدکنندگان همیشه در سفر به رنج خشکسالی و افزایش قیمت نهاده ها راضی شده اند، با این وجود، خواستار هستند که مسئولان برای حل موضوع تخریب و آتش سوزی تاسیسات دامی و اقامتی شان همچنین تعرض به مراتع قشلاقی آنان در استان گلستان در قالب تفکیک، تنسیخ و صدور سند مراتع قشلاقی آنها، دین خود را بپردازند.

به گزارش بسیج، در همین راستا، حاج چراغ علی عمارلو از عشایر خراسان شمالی درباره تخریب و آتش سوزی تاسیسات دامی و اقامتی همچنین تخریب مراتع در قشلاق گاه های عشایر خراسان شمالی در استان گلستان اظهار می کند: فصل کوچ عشایر خراسان شمالی به قشلاق گاه های استان گلستان از آبان ماه شروع می شود و عشایر در پایان فروردین ماه در قشلاق گاه هایشان مستقر هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعدادی از ساکنان استان گلستان راضی نیستند که عشایر به مراتع این قشلاق گاه ها کوچ کنند، می گوید: طی سال های اخیر در منطقه آق تپه و دشت تاقر شهرستان مراوه  تپه که از مناطق قشلاق گاهی عشایر خراسان شمالی است، نفت کشف شده همچنین در این شهرستان یک سد بزرگ نیز در حال احداث است، به همین علت زمین های مرتعی این شهرستان قیمت و ارزش پیدا کرده اند.

وی می افزاید: به همین علل یاد شده، برخی از ساکنان سودجویانی نمی خواهند عشایر به این قشلاق گاه ها کوچ کنند تا بتوانند به راحتی به مراتع آنان تعرض کنند و به کشت و زرع بپردازند و یا به راحتی این اراضی را با ترفند خریداری کنند.

وی یادآور می شود: آنان برای انصراف عشایر از کوچ هر ساله، به تخریب، آتش سوزی تاسیسات دامی و اقامتی عشایر و حتی تعرض به مراتع استقراری آنها با انجام کشت و زرع در خارج از فصل کوچ عشایر اقدام می کنند.

حاج چراغ علی عمارلو از تصریح می کند: این در حالی است که عشایر برای استقرار در قشلاق گاه هایشان پروانه دارند.

وی یادآور می شود: امسال برخی از سودجویان در دشت تاقر و خالد نبی تاسیسات دامی عشایر خراسان شمالی را در خارج فصل کوچ عشایر آتش زدند.

وی اعلام می کند: با توجه به اینکه این اقدامات در خارج از فصل کوچ عشایر اتفاق می افتد و متعرضان را نمی توانیم شناسایی کنیم بنابراین، طرح شکایت هایمان نیز بی نتیجه می ماند.

وی اذعان می کند: در حال حاضر عشایر خراسان شمالی علاوه بر خشکسالی و افزایش قیمت نهاد های دامی با معضل تعرض و تخریب به قشلاق گاه هایشان نیز دست و پنجه نرم می کنند.

حاج چراغ علی عمارلواز با تاکید بر این نکته که دولت هیچ اقدامی را برای حمایت از عشایر خراسان شمالی برای حل این موضوع و احیای دوباره واحدهای دامی و اقامتی تخریب شده عشایر خراسان شمالی انجام نداده است، می گوید: عشایر آسیب دیده با اعطای وام بلاعوض و بلند مدت باید حمایت شوند.

وی همچنین خواستار تفکیک، تنسیخ و صدور سند برای مراتع قشلاق گاهی عشایر خراسان شمالی در استان گلستان شد.

پیر حسن شعبانی از دیگر عشایر خراسان شمالی در همین زمینه می گوید: آبا و اجدادم که عشایر دامپرور بودند، در فصل قشلاق در منطقه چوپان جق شهرستان گنبد استقرار پیدا می کردند و این شیوه زندگی تا به حال حاضر به من به ارث رسیده است، من به همراه خانواده ام در فصل قشلاق در این منطقه مستقر می شویم.

وی عنوان می کند: سال گذشته و امسال برای تعدادی از عشایر از جمله برادرم که قشلاق گاه هایشان در منطقه چوپان جق است تخریب و آتش سوزی تاسیسات دامی و اقامتی اشان به دست برخی از سودجویان در این شهرستان در زمان خارج از فصل کوچ اتفاق افتاد.

وی می افزاید: عشایر خراسان شمالی برای استقرار در قشلاق گاه هایشان در استان گلستان دارای پروانه هستند، با این وجود، برخی در این شهرستان راضی نیستند که عشایر خراسان شمالی به این استان کوچ کنند.

پیر حسن شعبانی علت این رفتار برخی از ساکنان محلی استان گلستان را تبدیل مراتع به زمین های کشاورزی عنوان می کند و می گوید: هر ساله شاهد هستیم که برخی با تعرض به مراتع ممیزی شده برای عشایر به شخم شیار این مراتع اقدام می کنند.

وی تصریح می کند: در حال حاضر عشایر استان در قشلاق گاه هایشان با کمبود مرتع روبرو شده اند و آنان برای تغذیه دام هایشان مجبور هستند که کاه و علوفه خریداری کنند.

وی یادآور می شود: برای شخم شیار های انجام شده به ادارات ذی ربط استان گلستان گزارش داده و طرح شکایت کرده ایم اما مسئولان این استان به حل این موضوع اهمیتی نداده اند.

پیر حسن شعبانی درباره آتش سوزی ها و تخریب تاسیسات دامی و اقامتی عشایر در این استان نیز می گوید: با توجه به اینکه این آتش سوزی ها و تخریب تاسیسات در خارج از فصول کوچ عشایر اتفاق افتاده و نمی دانیم که چه کسانی این اقدامات را انجام داده اند، بنابراین، خانواده های آسیب دیده عشایری نتوانسته اند در این زمینه شکایتی را مطرح و آن را پیگیری کنند.

وی تفکیک مراتع و صدور سند در مناطق قشلاق گاهی استان گلستان برای عشایر خراسان شمالی را راه کار حل این مشکل می داند و می گوید: هنوز مسئولان استان گلستان در این زمینه اقدامی نکرده اند و این در حالی است که آنان قول انجام آن را داده بودند.

زمین خواران به دنبال تصرف اراضی ممیزی شده هستند

قنبر زاده، مسئول بسیج عشایری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار بسیج در این باره اظهار کرد: در استان گلستان زمین خوارانی در تلاش هستند تا با از بین بردن واحدهای دامی و اقامتگاه های موقت عشایر خراسان شمالی در قشلاق گاه های آنها در سه شهرستان مراوه تپه، گنبد و کلاله، اراضی ممیزی شده این عشایر را تصرف کرد.

قنبرزاده تصریح کرد: سال ها است هنگامی که عشایر خراسان شمالی در ییلاقات خود در استان خراسان شمالی به سر می برند، زمین خواران نسبت به از بین بردن واحدهای دامی و اقامتگاه های دامی آنان در استان گلستان اقدام می کنند و در همین باره ساکنان محلی استان گلستان و یا خود عشایر خراسان شمالی با اطلاع از موضوع، اتفاق را به این نهاد اطلاع می دهند.

وی افزود: در نیمه نخست سال جاری که عشایر خراسان شمالی در مناطق ییلاق استان خراسان شمالی به سر می بردند، زمین خواران و سودجویان به جان اموال عشایر این استان واقع در قشلاق گاه های آنها در استان گلستان پرداختند که در هفته اخیر نیز دوباره آتشی به جان منطقه قشلاق نارلی در شهرستان مرواه و تپه انداختند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که هر ساله رسیدگی و حل این موضوع را از مسئولان دو استان خواستار بوده ایم، افزود: طی یک سال اخیر نیز به طور مستمر پیگیر برگزاری جلسه ای مشترک بین دو استان بوده ایم که متاسفانه تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم.

مسئول بسیج عشایری خراسان شمالی عنوان کرد: تاکنون وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استان گلستان رغبتی را برای حل این موضوع ابراز نکرده اند و قدمی برنداشته اند.

قنبرزاده هر چند برگزاری جلسه ای مشترک میان مسئولان استانداری دو استان خراسان شمالی و گلستان برای رسیدگی به این موضوع را راهکار حل این زخم مرحم نشده قدیمی برشمرد، با این وجود، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمایل و اراده ای برای حل این موضوع احساس نمی شود، درصدد هستیم تا با تعامل با نهاد نیروی انتظامی و مرزبانی استان گلستان برای حفظ اموال عشایر در قشلاق گاه های استان گلستان کمک بگیریم.

موسی حاجی زاده، مدیر کل دفتر امنیتی استانداری خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: با توجه به اینکه طی سال های گذشته سودجویانی به آتش زدن و تخریب اموال عشایر خراسان شمالی در قشلاق گاه های استان گلستان اقدام کرده اند و امسال نیز این اتفاق دوباره رخ داده است، در همین راستا، نامه ای را برای معاون سیاسی امنیتی استان گلستان ارسال کردیم تا نسبت به برگزاری جلسه ای مشترک بین مسئولان دو استان به منظور رسیدگی و حل این موضوع اقدام کنند که تاکنون این جلسه برگزار نشده است.

حاجی زاده با اعلام اینکه عشایر خراسان شمالی نسبت به رسیدگی به این موضوع و حل آن امیدوار باشند، اظهار کرد: در تلاش هستیم که با آغاز کوچ عشایر خراسان شمالی به قشلاق گاه هایشان در استان گلستان این جلسه مشترک برای حل این موضوع میان مسئولان دو استان برگزار شود.

واگذاری و تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی خلاف قانون است

ابوالفضل یاوری، ابوالفضل یاوری، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بسیج درباره تعرض عده ای سودجو و زمین خوار به اموال اراضی ممیزی شده عشایر خراسان شمالی در قشلاق گاه های آنان در استان گلستان به منظور تبدیل این اراضی به مزارع کشاورزی، اظهار کرد: واگذاری و تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی خلاف قانون است و اراضی منابع طبیعی انفال هستند.

یاوری یادآور شد: در سال های گذشته مدتی مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بودم و در جریان این موضوع قرار داشتم که برای حل این موضوع چند جلسه ای مشترک با استان گلستان برگزار کردیم.

به گزارش عصر اترک، خبرنگار عصر اترک در جواب، پاسخ مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: اما هنوز مشکل حل نشده باقیمانده است.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار