معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

پایش ماهواره‌ای اراضی کشاورزی در ۳ منطقه کشور آغاز شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پایش ماهواره‌ای اراضی و محصولات کشاورزی در ۳ منطقه کشورمان با همکاری سازمان فائو و برای قابل پیش‌بینی کردن کشاورزی و رصد آن آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۳۲۳۲۵
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس کشاورز امروز در نشست خبری مربوط به تفاهمنامه پروژه ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که با حضور نماینده فائو د رایران برگزار شد، وضعیت کشاورزی کشورمان را  مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با وجود چالش‌های جدی در حوزه آب و تغییر اقلیم به نظر من وضعیت کشاورزی کشورمان مناسب است و تدابیر 4 سال گذتشه نشان می‌دهد که می‌توان با مدیریت این چالش‌ها کشاورزی را داشت و مدیریت کرد.

وی افزود: پدیده کمی بارش‌ها، افزایش درجه حرارت دما و گازهای گلخانه‌ای در کشورمان وجود دارد که همه آنها بر کشاورزی اثرگذار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت ادامه داد: شرایط یاد شده باعث می‌شود تقاضای آب در کشورمان برای استفاده در بخش کشاورزی افزایش یابد و از طرفی از میزان بارندگیها کاسته شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته سالی بسیار ناهنجار داشتیم که مبین آن است که کشاورزی با چالش تغییر اقلیم مواجه و این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی است.

کشاورز با اشاره به موضوع برنامه امروز گفت: موضوع برنامه امروز ما با فائو در 20 سال گذشته مورد توجه بوده و هر سال آن را پیگیری می‌کردیم و می‌دانیم برای رسیدن به آن چه مشکلاتی پیش‌رو داریم.

وی گفت: برای گرفتن تصمیم‌های کوتاه و بلندمدت و تبیین استراتژی چشم‌اندازی باید به اطلاعاتی دقیق، به روز و تحلیل شده دسترسی داشته باشیم و دیتا و آمار به تنهایی در این زمینه کافی نیست.

کشاورز گفت: دنیا خیلی سال است که از این علم استفاده می‌کند به همین منظور است که ما در سالهای گذشته به دنبال دستیابی به آن بودیم و با توجه به اینکه اکنون فائو موافقت کرده که پروژه‌ای را به صورت آزمایشی با ما شروع کند برای ما خوشحال کننده است.

وی یادآور شد: سازمان فائو در این پروژه انتقال فناوری را به کشورمان خواهند داشت.

معاون وزیر کشاورزی گفت: باید این اطلاعات در زمان و مکانی باشد که برای ما قابلیت پیش‌بینی ایجاد کند یعنی اطلاعات را قبل از حاصل شدن برای ما تبیین کند.

کشاورز گفت: محصولات کشاورزی با توجه به حساسیت امنیت غذایی و لزوم برخورداری و دسترسی افراد به آنها با استفاده از این سامانه می‌توانیم ضمانت تولید ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات قابل استفاده از سامانه‌های ماهواره‌ای باید قابل پیش‌بینی و تحلیل باشد، گفت: از روز کاشت این اطلاعات از طریق سامانه مانیتور رصد می‌شود و وضعیت تراکم، آبیاری و تغذیه و عوامل خسارت‌زا و بیماری‌زا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: براین اساس گرما و سرما، خشکسالی، سیل و توفان در منطقه مورد نظر ما قابل پیش‌بینی خواهد شد و آن را از قبل به ما منتقل می‌کند.

کشاورز اظهار داشت: ما سامانه‌ای می‌خواهیم که کلیه اطلاعات محصول را برای ما رصد و از آمار به اطلاعات تبدیل کند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: این پروژه در 3 استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد که از لحاظ تجربه انتخابهای خوبی به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: یکی از تیپ‌های انتخاب شد منطقه سرد در کشور ما است که تحت تاثیر کشاورزی دیم قرار دارد این منطقه در زنجان است و قابلیت استفاده تجربیات آن در سایر مناطق کشور وجود دارد.

* از فائو تکنولوژی می‌خواهیم

کشاورز  اضافه کرد: مازندران تیپ دوم انتخابی است که شامل مناطق ساحلی، کم ارتفاع و دارای باران مناسب است. برنج و باغبانی محصول عمده این منطقه بوده و کشت سبزی و صیفی در آن رایج است و فشار جمعیت بالایی به کشاورزی دارد همچنین از نظر زیست محیطی پیچیده است که تجربه دست آمده از این منطقه قابلیت انتقال به 5 تا 6 استان دیگر دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: جیرفت گروه سوم منطقه گرمسیر کشورمان است که عمده کشاورزی آن از حال حاضر تا تیرماه انجام می‌شود و تیپ آن گرمسیری و تولید آن کشت سبزی و صیفی متراکم است و تولید مرکبات آن در کشور اثرگذار است.

وی خطاب به نماینده فائو در ایران گفت:‌در این پروژه به دنبال تجهیزات و امکانات نیستیم بلکه آن را در حداقل می‌خواهیم که ما را راهنمایی کند اما از این فرصت برای تقویت نیروی انسانی و برای بهبود تکنولوژی استفاده خواهیم کرد و می‌خواهیم صاحب تکنولوژی شویم و ظرفیت‌های جدیدی در کشورمان ایجاد کنیم.

کشاورز در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم در هر لحظه بتوانیم وضعیت، کیفیت محصولات مختلف را در نقاط کشورمان مورد ارزیابی قرار دهیم و از آن برای مقابله با سریع آفات بهره گیریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار