استاد مشاور رشته علوم اجتماعی دانشجویان شاهد:
دکتر حیدر جانعلی زاده گفت: بعضی از جانبازان به دلایلی، خود را در خانه حبس می کنند و دوست ندارند بگویند در جبهه جانباز شده اند؛چون بعضی ها به دید مادی به این قضیه نگاه می کنند.
کد خبر: ۸۹۳۲۳۵۸
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، دکتر حیدر جانعلی زاده استاد مشاور رشته علوم اجتماعی دانشجویان شاهد و پژوهشگر برتر دانشگاه مازندران، ابتدا درباره نقش جانبازان شیمیایی در کشورمان گفت: جامعه در قبال جانبازان باید انعطاف نشان دهد. در زمانی که کشور ما نیاز به مجاهدت آنها داشت، به جبهه رفتند و از خود گذشتگی کردند، چون در آن زمان این موضوع تکلیف بود؛ به همین دلیل حالا وظیفه ماست که به آنها خدمت کنیم و حداقل کاری که باید در قبال جانبازان شیمیایی کنیم، احترام به آنهاست.

وی به نقش و جایگاه جانبازان شیمیایی در جامعه اشاره کرد:ابتدا باید ببینیم که جایگاه اول آنها در جامعه چیست و روابط اجتماعی شان با خانواده، خویشاوندان و دوستانشان چگونه است؟ از نظر جامعه شناسی، داشتن روابط اجتماعی خوب، برای افراد حیات بخش است. برای مثال فردی که برای مدتی در اتاق حبس می شود، احساس خوبی ندارد. ارتباطات هم همین گونه است. افرادی که بیشتر فعالیت های اجتماعی انجام می دهند، روحیه بالایی دارند، مخصوصا کسانی در جبهه دچار آسیب هایی مثل قطع عضو، شیمیایی و ... شدند، بیشتر توصیه می شود.

پژوهشگر برتر دانشگاه مازندران افزود: بعضی از جانبازان به دلیل مجروحیت و دلایل دیگر، خودشان را در خانه حبس می کنند و در اجتماع ظاهر نمی شوند. بعضی از آنها دوست ندارند که بگویند در جبهه جانباز شده اند؛ چون بعضی ها به دید مادی به این قضیه نگاه می کنند. برای اجتماعی کردن جانبازن شیمیایی، باید فرهنگ سازی کنیم و ابتدا شناخت مردم نسبت به مجرحیت آنها را بیشتر کنیم. مثلا جانبازی که در اجتماع، به دلیل مشکلات ریه ای سرفه می کند، بعضی ها گمان می کنند که بیماری واگیر دارد و این گونه از او فاصله می گیرند. همین مسئله در روحیه آنان تاثیر منفی می گذارد.

دکتر جانعلی زاده وجود این مشکل را فاصله گرفتن از زمان جنگ دانست و خاطرن شان کرد: در زمان جنگ، فردی که در جامعه لباس رزم به تن می کرد، ارزش والایی داشت و بعضی ها آرزوی پوشیدن آن را داشتند، چون در جامعه نماد مقدسی داشت. هر چه از زمان جنگ فاصله می گیریم و نسل های جدیدی متولد می شوند، این ارزش ها نسبت به آنها روزها کم رنگ تر می شود.

مشاور رشته علوم اجتماعی دانشجویان شاهد مازندران در پایان به نقش صدا و سیما در زمینه اشاعه فرهنگ ایثار در جامعه اشاره کرد: نقش صدا و سیما و عالمان جامعه مهم است. جانباز در جامعه نیاز به آرامش خاطر، احساس امنیت و هویت دارند تا حضور فعالی از خود نشان دهند. نقش صدا و سیما، روزنامه ها، سایت ها وخبرگزاری ها در این زمینه اصولی است. ما می گوییم پیرو خط امام خمینی (ره) هستیم و در عمل باید به فرمایش ایشان مبنی بر اینکه « نگذارید جانبازان در پیچ و خم زندگی به فراموشی سپرده شوند» عمل کنیم

ارسال نظرات