خبرهای داغ:
رئیس امور عشایری استان همدان تأکید کرد
رئیس امور عشایری استان همدان با بیان اینکه اصل مهمی که باید به آن بپردازیم و پایبند باشیم نقش عشایر در بسیج عشایر و حفظ وحدت کشور است، گفت: عشایر جامعه ما از اقشار مفید و موثر تلقی می شوند که در حال حاضر وظیفه ما است که این قشر را در جامعه حفظ کنیم.
کد خبر: ۸۹۳۲۴۸۹
|
۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹

نقش مهم عشایر در حفظ وحدت کشوربه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حسین محمدی در همایش سران و بزرگان ایلات و طوایف عشایری همدان اظهار داشت: در جامعه اسلامی نقش عشایر به خصوص بسیج عشایری در تمام مولفه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک امر واضح است و بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: تاریخ جامعه عشایر ثابت کرده که عشایر همیشه با اقتدار و مقاومت از عزت و شرف و کیان این مملکت دفاع کرده‌اند و مرزبانان این کشور محسوب می‌شوند.

رئیس امور عشایری استان همدان تاکید کرد: عشایر همیشه در خودکفایی اقتصادی و ذات فرهنگی و تلاش مستمر نقش‌آفرین بوده‌اند و استعدادهای عشایر در بخش اقتصادی، احتماعی، فرهنگی و آموزشی قابل توجه است.

وی با بیان اینکه اصل مهمی که باید به آن بپردازیم و پایبند باشیم نقش عشایر در بسیج عشایر و حفظ وحدت کشور است، تصریح کرد: عشایر جامعه ما از اقشار مفید و موثر تلقی می شوند که در حال حاضر وظیفه ما است که این قشر را در جامعه حفظ کنیم بنابراین باید در نظام جمهوری اسلامی در سلامت و آموزش‌های مختلف در تامین مایحتاج رفاهی و امکانات برای تولید و توانمند کردن آنان تلاش کنیم.

محمدی عنوان کرد: استان همدان در حال حاضر دارای ۳ هزار خانوار عشایر بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۸۹ ‌نفر است که این جمعیت بر اساس سرشماری در سال ۱۳۸۷، ۲ هزار و ۱۸۹ خانوار معادل ۱۱ هزار و ۴۳۰ نفر بوده عست.

وی ادامه داد: عشایر استان همدان حدود ۹.۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می دهند که شامل ۴ ایل و ۲۴ طایفه مستقر و حدود ۹۰ هزار هکتار معادل ۹.۵ درصد از مراتع استان را در اختیار دارند.

رئیس امور عشایری استان همدان عنوان کرد: این استان دارای بیش از ۴۷۰ هزار رأس دام سبک و سنگین است و عشایر استان به عنوان جامعه مولد نقش بسیار موثر در تامین نیازهای کشور به عهده دارند و نقش عشایر در اقتصاد مقاومتی بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی گفت: عشایر استان با تقدیم ۶۹ شهید سرافراز خدمات ارزنده ای را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس داشتند.

محمدی در خصوص توانمندی‌های جامعه عشایر اضافه کرد: سوابق درخشان سیاسی، اجتماعی و نقش ویژه ایلات و عشایر در دفاع از مرزهای سیاسی و فرهنگی کشور، پدافند غیرعامل برای افزایش امنیت کشور و همچنین عشایر میراث داران و حافظان مواریث مهن و آداب و رسوم سنتی کشور محسوب می شوند، جاذبه های گردشگری و تفریحی- توریستی، انتقال و سازگاری با محیط زیست، ظرفیت‌های قانونی ارزشمند و آئین نامه عشایر، وجود تشکل‌ها و عضویت عشایر در آنها و در اختیار داشتن ۷۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، آبی،از جمله این توانمندی‌ها است.

وی با بیان اینکه عشایر ۲۸ درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین را در اختیار دارند، افزود: تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز که در استان همدان که در سال ۵ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود.

رئیس امور عشایری استان همدان عنوان کرد: جامعه عشایری به اقتضای شرایط زندگی به معنای واقعی طعم محرومیت را چشیدند و با حداقل امکانات و توقع، بالاترین شاخص تولید و ارزش افزوده را ایجاد کردند به طوری که می توان هر چادر عشایر را نماد بارز اقتصاد مقاومتی محسوب کرد.

وی بیان کرد: اداره امور عشایری استان همدان در حد بضاعت خود با سعی در بهبود بخشی معیشت عشایر در چهارچوب آئین نامه عشایر گام‌هایی برداشته و از سایر ادارات و ارگان‌ها انتظار دارد در این مسیر این اداره را یاری کنند.

محمدی در خصوص برخی از اقدامات انجام شده توسط ادارات استان تصریح کرد: اصلاح ۱۴ کیلومتر از راه‌های عشایری توسط اداره کل راه و ترابری، شناسایی و ثبت نام ۸۰۰ نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل عشایر توسط اداره کل آموزش و پرورش و احداث ۷ سامانه جهت راه های عشایر توسط اداره کل منابع طبیعی از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه بسیج عشایری خدمات بسیاری را برای این قشر انجام داده است، گفت: ۱۸۰ مورد طرح بهبود وظعیت بهداشت عشایر در سال جاری، بازآموزی کمک‌های اولیه توسط هلال احمر استان به تعداد ۲۰ نفر، برگزاری کلاس‌های آموزش قالیبافی برای فرزندان عشایر توسط اداره کل فنی و حرفه ای به تعداد ۴۰ نفر، ارتقاء بهداشت عشایر توسط مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان به تعداد۱۲۰ نفر نیز از دیگر اقدامات است.

رئیس امور عشایری استان همدان در ادامه با اشاره به مهمترین مشکلات و موانع و محدودیت‌ها در مناطق عشایری عنوان کرد: آسیب پذیری آنان در مقابل حوادث و سوانح طبیعی، عدم وجود حمایت قانونی از عشایر در مرتع، برخوردار نبودن عشایر از اعتبارات کافی، تأمین نشدن اهمیت کوچ و تعرض و تصرف غیرقانونی عرصه های مختلف به عشایر، کافی نبودن اعتبارات برای پروژه های عمرانی و کم توجهی به اجرای آئین نامه ساماندهی عشایر از این مشکلات است.

وی با تأکید بر تعامل هر چه بیشتر منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص صدور مجوزهای جدید برای عشایر و بهره برداری از ظرفیت‌های مرتعی تصریح کرد: توزیع مبلغ یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان مصوب هیئت وزیران با بهره ۴ درصد در سال ۹۵ بین عشایر، توزیع مبلغ ۶۶۳ میلیون تومان در اراضی خشکسال بین عشایر و تشکیل شورای عشایر در استانداری با حضور استاندار، پیگیری مبلغ یک میلیارد تومان مصوب شورای عشایر استان و اجرای تفاهم نامه تشکیل دو جلسه مصوبه برای تصویب در امور عشایر استان در سال جاری از اقدامات اجرایی است.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر اقدامات می‌توان به برگزاری نمایشگاه محصولات عشایر در استان در نمایشگاه بین المللی، گردهمائی آموزش بازرگانی در سراسر کشور و استان همدان، تهیه فیلم مستند از زندگی عشایر، خرید ۵ هزار تن جو و توزیع بین عشایر، احداث ۱۱ دستگاه سرویس بهداشتی در محل زندگی عشایر استان، توزیع کپسول گاز بین عشایر، پیگیری مجوز حلقه چاه در بهار و پیگیری و اخذ مجوز برای احداث راه‌های عشایر اشاره کرد.
انتهای پیام/

 

ارسال نظرات