محروميت جوانات اراکي از امکانات فرهنگي تفريحي نتيجه موازي کاري دستگاه هاي فعال در حوزه جوانان

احیای خانه جوان مطالبه جوانان اراکی نیست

اراك به عنوان يكي از كلانشهرهاي كشور با دارا بودن صنایع متعدد و منابع بسيار دربخشهای مختلف متاسفانه نتوانسته جايگاه خوبي در ايجاد مراكزفرهنگي وتفریحی براي ساكنان اين خطه ومهمتر از همه قشر جوان ايجاد كند. با تو جه به قرار گرفتن در رديف كلانشهرها از اختصاص برخي اعتبارات محروم مانده كه اين موضوع جاي بحث دارد.
کد خبر: ۸۹۳۲۷۱۲
|
۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ كمبود إمكانات ورزشي نبود مراكز تفريحي مناسب براي جوانان اين شهر باعث شده اين قشر با معضلاتي از جمله كشيدن قليان ووقت گذراني درفضاي مجازي دست وپنجهنرم مي كنند. از طرفي مسولان حوزه جوانان با توجه به شناخت مشكلات آنها قدمي براي آنها بر نداشته اند، به طوريكه با گذشت ٦ماه ازسال تنها يك جلسه براي ستاد ساماندهي امور جوانان برگزار نموده اند.

امور مربوط به جوان در هر کشوری نیازمند برنامه‌ریزی و داشتن سیاست‌های مشخص از سوی دولت‌هاست. طبیعی است این برنامه‌ریزی و سیاست مشخص باید در نهادی مستقل از دیگر سازمان‌ها محقق شود و حتی اگر نهادهای مختلفی روی این موضوع کار می‌کنند لازم است دستگاهی بین فعالیت‌های این نهادها هماهنگی ایجاد کند. در گذشته سازمان ملی جوانان عهده‌دار این مسئولیت خطیر بود که بعد از ادغام سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش، برنامه‌ریزی برای جوانان مختل شد. خود ورزش یک موضوع مفصل است و باعث می‌شود امور مربوط به جوانان در حاشیه قرار بگیرد و بنابراین طی سالهای گذشته برنامه‌ریزی مناسبی برای جوانان انجام نشد. با وجود اینکه دستگاه‌های مختلف فعالیت‌هایی را در این حوزه انجام می‌دادند این فعالیت‌ها خیلی مرتب و منظم نبود و همچنین مشخص نبود این برنامه‌ریزی‌ها با نیازهای جوانان خیلی ارتباط محکم و درستی داشته باشد. وقتی در دولت قبلی این دو سازمان یعنی سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت‌بدنی ادغام شدند، برخی متخصصان و پژوهشگران در این زمینه به مسئولان هشدار داده و این ادغام را غیراصولی و شتابزده خواندند اما کمتر کسی به آن توجهی کرد و در نهایت امروز ما شاهد این هستیم که امور جوانان معطل مانده و مورد برخی کم‌‌مهری‌ها قرار گرفته است. بخشی از این کم‌مهری می‌تواند ناشی از نوع نگاهی باشد که به جوانان در بدنه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود دارد.

تاسيس خانه جوان موازي کاري بيش نيست!

در حال حاضر ٢٠دستگاه عضو ستاد ساماندهي جوانان هستند كه تا به حال اقدام شايانی در پيشبرد أهداف و إجرائي شدن مصوبات ستاد انجام نداده اند.

عادل حكمت فعال حوزه جوانان در استان مرکزی در اين خصوص مي گويد :جوان در فرهنگ اسلام نیز، جايگاهي ارزشمند و بلند دارد و تعابير والايي در شأن او آورده است. با تمام این تفاسیر بی شک، نگاه جدی و ریشه ای تر به مسئله جوان آن هم در وضعیت کنونی و هجمه های نرمِ دشمن مسئله ای مهم است، زیرا باید پذیرفت که آینده این کشور بر روی دستان همین جوانان سوار خواهد بود.

وي ادغام دو وزارتخانه كه حذف سازمان ملي جوانان رادر پي داشت اقدامي غيركارشناسي عنوان نمود وافزود:سپردن برنامه های حوزه جوانان به ورزشي ها بالاخص در شهر اراك و استان مركزي و بسنده كردن به يك معاونت، بررسي و واكاوي مسائل ومشكلات این بخش از جامعه را در سايه قرار داده است.

وی در خصوص احياي خانه جوان از سوي اداره كل ورزش وجوانان در اراك إظهار

داشت:احياي مكاني تحت عنوان خانه جوان و فعاليت آن در زير مجموعه معاونت فرهنگي و أمور جوانان موازي كاري بيش نيست .

حکمت تصریح کرد: سوالي كه اينجا پيش مي آيد اين است تأسيس خانه جوان با وجود كمبود اعتبارات موجود چه دردي از جوانان اراكي درمان مي كند و چه خدمات مطلوب تري از معاونت فرهنگی و أمور جوانان ارائه خواهد نمود .

وی ادامه داد: با توجه به اينكه ٧٠درصد فضاي خانه جوان به سمن ها تخصيص مي یابد متاسفانه چه در سطح وزارتخانه چه در سطح استان جوان را جواني ميبينند كه درحوزه سمن ها فعاليت نمايند و اگر قراراست امتيازي اختصاص يابد فقط از طريقngoها داده مي شود.

فعاليت بیش از 20سمن در حوزه جوانان در استان 

وي تعدا دسمن هاي فعال در حوزه جوانان را بيش از ٢٠سمن عنوان نمود وافزود:يكي ديگر ازسياست ها ي اشتباه در حوزه جوانان وابسته كردن سمن ها به دولت ميباشد وآنهارا به با ديد پيمانكاران اقتصادي مينگرند وصرفا به دنبال افزايش كمي سمن های بدون در نظر گرفتن کیفیت ميباشند.وي ادامه داد:اين وابستگي تنها با هدف كاهش مطالبه گري سمن ها از مسولين ميباشد وفعالين اجتماعي در اين حوزه را از وظيفه ذاتي خود دور خواهد كرد.

حكمت بيان داشت :در ابتداي شروع به كار دولت يازدهم متاسفانه حضور مشاوران جوان در دستگاهها به مرور كمرنگ شد ودر نهايت به حذف انجاميد.این فعال حوزه جوانان خاطر نشان ساخت: دولت يازدهم با اين رويكرد كه عدم استفاده از جوانان در سمت هاي مختلف صرفا فقط براي مدت كوتاهي است تا كشور از بعضي بحرانهاي اقتصادي نجات پيدا كند رويكردقابل دركي بود اما اين سياست تا پايان دولت تغييري نكرد وتنها يك جريان با نام جوان هراسي را ایجاد کرد. وی بیان داشت: در حال حاضر ٢٠دستگاه عضو ستاد ساماندهي جوانان مي باشند كه تا به حال اقدام شايانی در پيشبرد أهداف و إجرائي شدن مصوبات ستاد انجام نداده اند.

جوان باوری نتیجه کار جهادی

این فعال حوزه جوانان در استان مرکزی خاطر نشان ساخت:حفـظ و ارتقـای روحیـه و کار جهـادی یکـی از توصیه هـای همیشـگی رهبر انقـلاب بـه جوانـان و مسـئولان کشـور اسـت که توسط سپاه وبسیج این امر در استان مرکزی به خوبی تحقق یافته و جامعه را به سمت جوان باوری سوق داده است.وی افزود:اردوهای جهادی بسیج سازندگی حس خود باوری و وظیفه شناسی را درجوانان تقویت می کند و همچون سکویی است که موجب پیشرفت و ارتقای آموزش و فرهنگی آنان شده ، باعث غنی سازی اوقات فراغت و اشتغال زایی شده و زمینه را برای ورود جوانان پر شور ونشاط در عرصه های مختلف سازندگی به ویژه در مناطق محروم فراهم می سازد.

به قلم فاطمه قاسمی 

ارسال نظرات