دادگاه برای اعلام نظر دولت ترامپ درباره قرارداد بوئینگ با ایران، مهلت ۲ ماهه داد

دادگاه فدرال شیکاگو با درخواست دولت آمریکا درباره تمدید ۲ ماهه مهلت اعلام نظر درباره اعلام «جزئیات محرمانه» توافق بوئینگ و ایران برای فروش هواپیما موافقت کرد.
کد خبر: ۸۹۳۲۸۷۰
|
۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی که هر چند وقت یک بار دادگاه‌های آمریکایی حکم به برداشت غیرقانونی از محل دارایی‌ها و اموال ایران می‌دهند، ‌حال قاضی فدرال شیکاگو در پرونده‌ای درباره شکایت از توافق بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران حکمی تازه داده است.

 اواخر شهریور ماه بود که دادگاه فدرال «شیکاگو» از رئیس‌جمهور آمریکا خواست درباره این موضوع که آیا شرکت بوئینگ بایستی جزئیات توافق خود با ایران را افشا کند، اعلام نظر کند(جزئیات بیشتر).

این درخواست بعد از آن مطرح شد که یک موسسه حقوقی اسرائیلی به شرکت بوئینگ درباره پیشبرد قرارداد خود با ایران هشدار داده بود.

دادگاه‌های فدرال آمریکا قبلاً با طرح اتهامات بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، این کشور را به پرداخت غرامت به کسانی که اصطلاحاً قربانیان تروریسم خوانده شده‌اند، موظف کرده است. 

در یکی از این پرونده‌ها، یک دادگاه فدرال آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در یک حمله تروریستی در سال 2003 تهران را به پرداخت مبلغ 67 میلیون دلار به خانواده یکی از قربانیان این حمله به نام «لیبوویچ» محکوم کرد. این خانواده با تنظیم شکواییه‌ای خواستار آن شده که تمامی اموال ایران که در اختیار شرکت بوئینگ هستند، توقیف شود. 

بوئینگ ادعا کرده که افشای جزئیات مربوط به فروش هواپیما به ایران، با ایجاد اخلال در یکی از بخش‌های اصلی توافق هسته‌ای به منزله دخالت در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران خواهد بود.

پیشتر قاضی آمریکایی از دولت ترامپ خواست تا 12 اکتبر(دیروز پنجشنبه) آن دادگاه را درباره صحت یا  عدم صحت ادعای شرکت بوئینگ مطلع کند.

بوئینگ در تلاش برای مخفی نگاه داشتن جزئیات توافق با ایران حتی استدلال‌هایش را به صورت مهر و موم‌شده به دادگاه ارائه داده بود.

حال در تازه‌ترین اقدام، قاضی فدرال با درخواست دولت ترامپ برای تمدید دو ماهه مهلت صادر شده برای مطلع کردن دادگاه درباره توافق بوئینگ و ایران موافقت کرد.

بنا بر این، دولت ترامپ تا ماه ژانویه برای اعلام نظر درباره اینکه موضع بوئینگ در خصوص انتشار جزئیات «محرمانه» ‌توافق فروش هواپیما با ایران موافقت است یا نه، مهلت دارد.

ارسال نظرات