خبرهای داغ:

آیا ترامپ دیوانه است؟

آمریکا، هیجان دروغینی ایجاد کرده مبنی بر اینکه ترامپ دیوانه است و جان برجام در خطر است؛ ترامپ دیوانه نیست.او اصرار دارد خود را دیوانه نشان دهد و با تهدید و ارعاب و گشودن باب مذاکره جدید،امتیاز بگیرد.
کد خبر: ۸۹۳۳۰۴۹
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز گذشته کاخ سفید «راهبرد آمریکا درقبال ایران» را منتشر کرد؛ فکت‌شیتی که با متهم کردن ایران به بی‌ثبات کردن منطقه، خواستار انجام اقداماتی برای مقابله با جمهوری اسلامی شده است؛ اما نگاهی به این راهبرد منتشر شده از یک‌سو و موضع‌گیری ترامپ درباره برجام از سوی دیگر، نشان می‌دهد که رییس‌جمهور آمریکا تاجری است که خود را به دیوانگی می‌زند تا بتواند برای «مذاکره مکمل» یا برجام‌های 2 و 3 امتیازهایی به‌دست آورد.

 

در آغاز سال 95 بود که رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی خود به صراحت طرح مسائلی مثل برجام 2 ،3 ،4 و برجام منطقه‌ای را در راستای تفکر تزریقی آمریکا معرفی کردند. ایشان بیان داشتند: «استکبار و به‌طور خاص آمریکا درصدد هستند وانمود کنند ملّت ایران بر سر یک دوراهی قرار دارد و چاره‌ای ندارد جز اینکه یکی از این دو راه را انتخاب کند. آن دوراهی عبارت است از اینکه یا باید با آمریکا کنار بیایند، یا باید به‌طور دائم فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن را تحمّل کنند.»

رهبر انقلاب این دوگانه را یک دوگانه غلط دانستند که نتیجه پذیرشش کنار آمدن با آمریکا «به‌معنای قبول تحمیل‌های آن دولت» خواهد بود.


ایشان در همین راستا با اشاره به تلاش دشمن برای بازکردن پای مدل برجام -کوتاه آمدن در برابر خواست دشمن- به مسائل منطقه‌ای فرمودند: «مثلاً فرض بفرمایید امروز در منطقه غرب آسیا -یعنی همین منطقه‌ای که غربی‌ها به آن می‌گویند خاورمیانه- جنجال‌ها و آشفتگی‌های بسیاری هست؛ خب، این مشکل برای کل منطقه است و اگر می‌خواهید کشور شما از این مشکل نجات پیدا کند، باید سعی کنید این جنجال‌ها فرو بنشیند.

چه‌کار کنیم؟ با آمریکا همکاری کنیم، هم‌فکری کنیم، جلسه کنیم، بنشینیم، گفت‌وگو کنیم و یک مدلی را طبق میل آمریکایی‌ها یا طبق توافق آمریکایی‌ها انتخاب کنیم؛ یکی دیگر هم این است.» همان‌طور که مقام معظم رهبری هشدار داده بودند، ترامپ سرانجام با انتشار راهبرد جدیدش برای جمهوری اسلامی، اهداف خود را آشکار کرد. آمریکا که پیش از این سود بسیاری از توافق هسته‌ای موسوم به برجام برده، حال آن را تمام‌شده می‌داند و به‌دنبال توافقی دیگر و مذاکره‌ای دیگر برای رسیدن به اهداف خود در منطقه و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی است.

مذاکره مجدد(هسته‌ای) یا مکمل(موشکی-منطقه‌ای) همان چیزی است که از نخست هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای از سوی غرب بود؛ یعنی گذاشتن پا بین در و چارچوب تا باب مذاکره همیشه باز بماند. همان‌طور که در این فکت‌شیت آمده، هدف ترامپ محدود کردن منابع مالی جمهوری اسلامی از یک‌سو و تضعیف ایران در موضوعات منطقه‌ای از سوی دیگر است چراکه جمهوری اسلامی دست برتر را در مسائل منطقه‌ای دارد و نقش بسزایی در معادلات خاورمیانه ایفا می‌کند.

به همین دلیل هم آمریکا در تلاش است تا با تحریم‌های تسلیحاتی، قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریست و... ایران را بر سر میز مذاکره آورده و برجامی دیگر رقم بزند تا این‌بار جمهوری اسلامی را در فعالیت‌های منطقه‌ای محدود کند تا شاید ترامپ بتواند در نقشه‌های شوم خود در خاورمیانه توفیق یابد.

ترامپ بارها از برجام و مشکلات آن و پاره کردن توافق هسته‌ای سخن به میان آورده اما این تنها بازی رسانه‌ای و به بازی گرفتن افکار عمومی بود چراکه رییس‌جمهور آمریکا به شدت از محدودیت‌های ایجاد شده برای جمهوری اسلامی در برجام راضی است و با این سناریوی خروج از برجام -که حال تبدیل شده است به تصویب قانون جدیدی در این‌باره- ایران را در موارد دیگر محدود کند و برجام دیگری رقم بزند تا از منافعش سود ببرد.


همان طور که وزیر خارجه آمریکا در سخنانی  راهبردهای جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی تشریح کرد و گفت: «ترامپ پیشنهاد خواهد کرد کنگره با اضافه کردن متممی به یک قانون داخلی آمریکا درباره برجام، خط قرمزهای بسیار مستحکمی برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران قرار دهند.  این خط قرمزها که به عنوان «آستانه‌های ماشه» موسوم شده‌اند در صورتی که به تصویب کنگره آمریکا برسند، می‌توانند به صورت یکجانبه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در صورت ادامه فعالیت‌های موشکی تهران بازگردانند. »


وی اما در سخنانی تعجب برانگیز مدعی شد: « من با همتای ایرانی درباره امکان توافق جدید که شامل برنامه موشک های بالستیک ایران شود گفتگو کردم.»  البته این خبر از سوی مقامات ایرانی تایید یا تکذیب نشده است. البته آقای بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، هم در واکنش به ادعا گفت: وزیران امور خارجه ایران و آمریکا جز در نشست گروهی وزرای امور خارجه ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی هیچگونه دیداری نداشته اند.


آمریکا، هیجان دروغینی ایجاد کرده مبنی بر اینکه ترامپ دیوانه است و جان برجام در خطر است؛ ترامپ دیوانه نیست. او همان‌گونه که از زبان خودش و در ماجرای کش‌وقوس بر سر یک توافق تجاری با کره‌جنوبی فاش شد، اصرار دارد خود را دیوانه نشان دهد و با تهدید و ارعاب و گشودن باب مذاکره جدید، امتیاز بگیرد. ترامپ برای اینکه بقیه از او بترسند مصر است با قول و فعل بگوید «من دیوانه‌ام!» و حتی با امحاء حیثیت نداشته آمریکا هم مشکلی ندارد! او فقط می‌خواهد بقیه بدون محاسبه، در برابرش عقب‌نشینی کنند.


کارگردانان اصلی کاخ سفید، با تحریک ترامپ و تهدید خواندن ایران، از سویی درپی باج‌خواهی از دولت‌های منطقه هستند و از سوی دیگر، به بهانه تشکیک در برجام می‌خواهند ایران را وادار به مذاکره پیرامون مسائل ثانویه و به‌طور مشخص کنترل حوزه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه، خنثی کردن جبهه مقاومت و کنترل اقتدار نظامی بکنند اما صرف‌نظر از این تصمیم ترامپ، آمریکا یک ایده اصلی را به‌صورت خصمانه دنبال کرد و تا حدودی به هدف خود رسید؛ ضربه زدن به ثبات اقتصادی ایران و جلوگیری از رشد آن از طریق القای ناامنی در سرمایه‌گذاران بین‌المللی.


به گفته دکتر علی اشرف نظری، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص برجام؛ «ترامپ نشان داد از هوش بالایی برای «تخریب خلاقانه» برخوردار است و نباید او را دیوانه دانست. به قول دوستان شیرازی او تا این‌جای کار نشان داد که «کَلو [دیوانه] عاقل» است!»

 

منبع:صبح نو

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار