خبرهای داغ:
مدیرکل هواشناسی استان قم:

استفاده از اطلاعات هواشناسی رمز توسعه پایدار کشور است

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: رمز توسعه پایدار هر منطقه، هر استان و هر کشور استفاده از اطلاعات هواشناسی است.
کد خبر: ۸۹۳۳۰۹۰
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، یحیی زارع امروز در گفت وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به شعار سال 2017 میلادی اظهار کرد: سازمان هواشناسی سال 2017 را به عنوان سال شناخت ابرها نامگذاری کرده و رمز توسعه پایدار هر منطقه، هر استان و هر کشور استفاده از اطلاعات هواشناسی است.

وی ادامه داد: امروز 21 مهرماه روز جهانی کاهش ریسک حوادث با تاکید بر کاهش تعداد افراد تحت تاثیر حوادث است، به صورت کلی حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی که در جهان اتفاق می‌افتد، معلول دو دلیل ارتکاب برخی از گناهان و امتحانات الهی است.

مدیرکل هواشناسی استان قم افزود: یکی از قوانین دین اسلام این است که بین اتفاقاتی که برای انسان می‌افتد و اعمال او رابطه وجود دارد، خداوند در قرآن به انسان‌ها فرمود آنچه که به شما می‌رسد، به خاطر کارهایی است که خودتان کردید، البته خدا از تاثیر بسیاری از کارهای شما جلوگیری می‌کند، خداوند وضعیت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان وضعشان را تغییر بدهند.

زارع با اشاره به اثرات انجام فساد توسط مردم اظهار کرد: اگر انسان از راه عبودیت منحرف شود و فساد را دنبال کند و مرتکب کارهای زشت و ناپسند شود، باید منتظر ظهور فساد در خشکی و دریا، سلب امنیت، شیوع ظلم و بروز جنگ و حوادث طبیعی همچون سیل و طوفان باشد، خداوند در قرآن کریم حوادثی که بر اقوام مختلف مسلط کرد را بیان فرمود.

وی ادامه داد: خداوند پس از خلق جهان برای هدایت بشر، دین را تشریح کرد تا انسان‌ها مسیر اصلی هدایت را بشناسند، همچنین خدا حوادث طبیعی و امتحانات را پدید آورد تا انسان‌ها با برخورد با آن‌ها آنچه در قوه استعداد دارند را به فعلیت برسانند، خداوند انسان‌ها را امتحان می‌کند تا کسی که می‌خواهد به بهشت برود، در این سختی‌ها خودش را لایق بهشت کند.

مدیرکل هواشناسی استان قم افزود: با رعایت نکات ایمنی می‌توانیم خودمان، خانواده مان و جامعه مان را در برابر حوادث ایمن کنیم، به عنوان مثال در این زمینه می‌توان به استانداردسازی و مقاوم سازی منازل مسکونی و عدم ساخت این منازل در حاشیه رودخانه‌ها و نیز بیمه کردن محصولات کشاورزی و اماکن مسکونی و تجاری اشاره کرد.

زارع با اشاره به لزوم ساماندهی بخش کشاورزی اظهار کرد: باید با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت بخش کشاورزی را ساماندهی کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره را از این بخش ببریم.

وی ادامه داد: استان قم تنها استانی است که از سال 95 به سامانه هشدار سیل و سیلاب شهری مجهز شده و در 50 نقطه استان سامانه خودکار باران سنجی مستقر است. اداره کل هواشناسی استان قم با 120 ایستگاه سنتی و خودکار در استان نسبت به جمع آوری اطلاعات و آمار هواشناسی اقدام می‌کند و این آمار و اطلاعات برای کارهای زیربنایی لازم است.

مدیرکل هواشناسی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: استان قم تنها استانی بود که در اردیبهشت ماه امسال سیل را با بدون تلفات جانی و با کمترین خسارت مادی پشت سر گذاشت.

وی اضافه کرد: سامانه توسعه هواشناسی کاربردی در زمینه کشاورزی در استان قم راه اندازی شده و هدف آن بهبود محصولات کشاورزی در استان است. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار