خبرهای داغ:
انقلاب ما دارای گفتمانی هویت بخش است که اگر از درون دچار بحران هویت گردد و ارزش های اسلامی در میان جوانان ما کم رنگ شود، دیگر توان ارائه و صدور ارزش های خود در جهان را نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۹۳۳۱۰۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

نباید اجازه دهیم انقلاب اسلامی از درون دچار بحران هویت شود/ انقلاب اسلامی دمیده شدن روح بر پیکر جهان بی روح عصر حاضر بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته، در نشست علمی فرصت ها و چالش های انقلاب اسلامی در عرصه جهان اسلام و نظام بین الملل، به همت گروه معارف مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، برگزار شد که به برخی فرصت ها و ظرفیت های موجود در جهان اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: طراحی نظام سیاسی مبتنی بر دیدگاه دینی و با خاستگاه ایده امام و امت، یکی از ظرفیت های مهمی است که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است.

 وی، نظام سیاسی اسلام را به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان، نظام امت و امامت خواند و تصریح کرد: انقلاب اسلامی که ایده نظام امت و امامت را مطرح می نماید، فرصتی طلایی است که آنچه پیش از این در آثار اندیشمندان اسلامی شیعه و سنی ترسیم شده بود، تجسم یافته و هر روز جلوه های جدیدی از آن پدیدار می گردد. امروز انقلاب اسلامی در برابر نظام های سیاسی ریشه دار جهان قد علم کرده و در درون خود فرصتی را برای طرح ایده های اسلامی فراهم نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین جوان، الهام بخشی در حوزه حقوق عمومی اسلامی را یکی دیگر از فرصت های انقلاب اسلامی دانست و ابراز داشت: در حوزه حقوق عمومی، حقوق ملت بر اساس دیدگاه اسلامی تبیین شده و در اختیار جهان اسلام قرار گرفته است.

 وی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در مدیریت بحران ها در عرصه منطقه ای و جهانی، ابراز داشت: انقلاب اسلامی در مواجهه با انبوهی از توطئه های کوچک و بزرگ و بحران های جدی که از ابتدای انقلاب تا امروز با آن دست به گریبان بوده است، نشان داده است هرگاه اراده می نماید با توجه به همبستگی ملی و وحدت حول محور رهبری، ظرفیت فوق العاده ای برای مدیریت بحران فراهم می آورد.

سخنران نشست در ادامه، مرجعیت علمی در حوزه های مختلف، دستاوردهای دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی، قدرت نرم و تاثیرگذار در جهان اسلام و قدرت نقش آفرینی ممتاز در منطقه با رویکرد همگرایی را از دیگر فرصت های پیش روی انقلاب اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته، در بخش دوم سخنان خود به موضوع چالش های فراروی انقلاب اسلامی پرداخت و اذعان داشت: برخی از چالش های پیش روی انقلاب اسلامی، زائیده همان فرصت هایی است که برای انقلاب اسلامی پدید آمده است و اگر از این ظرفیت ها و فرصت ها بهره مند نبودیم دچار آن چالش ها نیز نمی گشتیم.

وی، فرصت های پیش آمده و پیشرفت های انقلاب اسلامی را محرک بحران آفرینی ها و توطئه های دشمنان دانست و ابراز داشت: رقبای منطقه ای ما در برابر انقلاب اسلامی که مبین طرح نظام اسلامی است، نظام های بدیلی را مطرح می نماید تا جلوی گسترش نظامی مبتنی بر آموزه های اسلام ناب را بگیرند.

استاد حوزه و دانشگاه، انواع تحریمها علیه انقلاب اسلامی  را برای مقابله با پیشرفت ها و دستاوردهای متنوع و الهام بخش علمی و اقتصادی انقلاب اسلامی دانست  و تاکید کرد: انقلاب ما دارای گفتمانی هویت بخش است که اگر از درون دچار بحران هویت گردد و ارزش های اسلامی در میان جوانان ما کم رنگ شود، دیگر توان ارائه و صدور ارزش های خود در جهان را نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته، رواج اندیشه های سکولار در جهان اسلام، بحث قومیت گرایی و برخی تحولات و توطئه های منطقه ای را از دیگر چالش های پیش روی انقلاب اسلامی برشمرد و در پایان راه کارهایی را برای مقابله با این چالش ها تبیین نمود.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین  بهروزی لک، به عنوان سخنران دوم این نشست علمی، طی سخنانی به بیان ظرفیت های پیش روی انقلاب اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: ما در شرایط امروز با سه فرصت عظیم روبرو هستیم. از سویی برای نخستین بار پس از حکومت پنج ساله امیرالمومنین(ع) و چندماهه امام حسن(ع)، شاهد استقرار حکومتی اهل بیتی(ع) هستیم که این فرصت پس از قرن ها در اختیار ما قرار گرفته است.

وی تشکیل حکومت توسط امام معصوم یا نائب آن را معیار حکومت اسلامی دانست و افزود: مقارنت تشکیل حکومت اسلامی با بروز بحران در تمدن مدرنیته غربی فرصت دیگری را به روی ما گشوده است.

این استاد حوزه گفت:  امروز مباحثی مانند محوریت انسان در جهان هستی یا کنار گذاردن معنویت که از عناصر اصلی مدرنیته غرب به شمار می آید، دچار بحران های شدیدی هستند و جریان های پسامدرنیته، نظام فکری غرب را به چالش کشیده و حتی عقلانیت نیز با مفاهیمی مانند نسبیت، مورد تردید قرار گرفته است.

وی تقارن انقلاب اسلامی ایران با افول مدیریت غربی در کنار توسعه مفهوم جهانی شدن را یکی دیگر از فرصت های پیش روی انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی در مطلع جدیدی از تاریخ بشر رخ داده است که جهان در حال ورود از زندگی ناسیونالیستی و محلی، به عصر جهانی شدن بود. حجت الاسلام والمسلمین  بهروزی لک، انقلاب اسلامی را دمیده شدن روح بر پیکر جهان بی روح عصر حاضر دانست و گفت: تحولات آخر زمانی و آشفتگی و بحران معنویت بشر در عصر گذار، از چالش ها و در عین حال فرصت هایی است که انقلاب اسلامی می تواند از آنها برای گسترش گفتمان خود بهره مند گردد.

شایان ذکر است: در پایان این نشست علمی، سخنرانان به سوالات شرکت کنندگان در نشست پاسخ گفتند.

ارسال نظرات