خبرهای داغ:
منطقه طارم سفلي به عنوان يكي از مناطق بكر اهميت فراواني از نظر زيست محيطي و توليد زيتون دركشور دارد وعليرغم تمام كارهاي صورت گرفته و خدمات فراوان نتوانست به جايگاه واقعي اش دست يابد.
کد خبر: ۸۹۳۳۲۴۹
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، منطقه طارم سفلي به عنوان يكي از مناطق بكر اهميت فراواني از نظر زيست محيطي و توليد زيتون دركشور دارد وعليرغم تمام كارهاي صورت گرفته و خدمات فراوان نتوانست به جايگاه واقعي اش دست يابد.
طارم سفلي علاوه بر دارا بودن بانك ژنتيك گياهي و جانوري در استان با توليد زيتون در كشور مي تواند به عنوان يك برند برتر مطرح شود و گردشگران فراواني را به سوي اين منطقه جذب كند.
زيتون از ميوه هايي بوده كه در قرآن كريم بدان اشاره شده و خداي متعال درسوره تين به اين درخت بهشتي قسم ياد كرده است.
در ايران تنها دولت نهم و دهم در توسعه و كشت اين محصول تلاش هاي زيادي صورت داد و توانست سطح زير كشت را به 5/2برابر سابق برساندو چندين كارخانه روغن كشي نيز با افزايش توليد زيتون در منطقه طارم شروع به كاركرد واشتغال چند صد نفره براي جوانان و روستاها ايجاد كرد .
اما مشكلات عمده و فراواني درمسير توسعه كشاورزي وجود دارد كه جز با كمك دولت و مسئولان امكان آن وجود ندارد.
نداشتن صنايع تبديلي در منطقه طارم كه بخش عمده زيتون كشور را توليد مي كند به عنوان معضل هم چنان وجود دارد و دراسپانيا و انگلستان از زيتون بيش از 160 نوع فراورده تهيه و به بازارهاي مصرف صادر مي كنند اما در ايران كمتراز يك نوع فراورده به صورت روغن به صورت صنعتي توليد و چهار نوع ديگربه صورت سنتي ازتوسط باغداران درمنازل توليد مي شود.
چنان چه آمايش سرزميني صورت گيرد و دولت با وارد كردن تكنولوژي براي صنايع تبديلي نمايد منطقه طارم مي تواند علاوه بر تامين اشتغال منطقه از مناطق هم جوار نيز جذب اشتغال نمايد.
از ديگر مشكلات كه مانع توسعه در اين مسير مي شود عدم مديريت صحيح آب توسط دولت بوده كه آموزشهاي لازم را به كشاورزان ارايه نداده و باعث بحران بي آبي در روستاها شده و تاثيرات مخربي را برماندگاري روستاها و باغات زيتون گذاشته است، انتظارمي رود دولت در اين خصوص وارد شده و كمك هاي لازم را براي كشاورزان دردستوركار قرار دهد.
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها