خبرهای داغ:
كتاب ماجراي 8 ساله دفاع مقدس در 200 صفحه و 8 فصل نوشته محمد رضا بابايي ابرقويي استاد دانشگاه آزاد اسلامي شيراز بوده كه با شمارگان 2000جلد در سال 1391در نوبت دوم توسط نشر هدي به چاپ رسيده است.
کد خبر: ۸۹۳۳۳۴۶
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، كتاب ماجراي هشت ساله دفاع مقدس نوشته محمدرضا بابايي ابرقويي استاد دانشگاه آزاد اسلامي شيراز است كه در هشت فصل و 200 صفحه به رشته تحرير در آمده كه خلاصه اي از وقايع و عمليات هاي قبل و بعد از حمله عراق به ايران در اين كتاب بيان شده است و شمارگان اين كتاب 2000جلد از نشر هدي بوده كه خبر گزاري بسيج به معرفي اين كتاب پرداخته كه از نظر مي گذرد.
كتاب ماجراي 8 ساله دفاع مقدس در 200 صفحه و 8 فصل نوشته محمد رضا بابايي ابرقويي استاد دانشگاه آزاد اسلامي شيراز بوده كه با شمارگان 2000جلد در سال 1391در نوبت دوم توسط نشر هدي به چاپ رسيده است.
فصل اول اين كتاب با عنوان علل تعارض بين كشورها و جغرافياي مرزي بين ايران و عراق مي باشد و مذاكرات صورت گرفته از دوران امپراطوري عثماني و قاجار و پهلوي ها را به اختصار توضيح داده و نقش منافع اقتصادي سياسي و فرهنگي تبليغي و نظامي براي مطامع قدرتها را در اين فصل مورد اشاره قرار داده است.
در فصل دوم اين كتاب آمده است:كه سوابق تاريخي بين ايران و همسايه غربي خود كه عراق مي باشد ريشه طولاني و دست استعمار نيز در آن دخيل بوده و عراق را كانون اصلي بين ايران و عثماني عنوان مي كند و به شكايت عراق از ايران و عهدنامه هاي مختلف بسته شده بين ايران و عراق و عثماني نيز اشاراتي كرده است.
محمد رضا ابرقويي در فصل سوم كتاب خود به وضعيت ايران وعراق در زمان شروع جنگ اشاره مي كند كه شرايط حاكم بر ايران به دليل انقلاب و نداشتن ارتش منسجم به دلايل مختلف پرداخته و از تاثير ليبرال ها و دولت موقت بر روي قدرت امنيتي ايران اشاره دارد كه 6 دليل براي اين موضوع بيان و وضعيت اقتصادي سياسي ونظامي ايران و عراق را تحليل مي كند.
وي در فصل چهارم به پيشينه ي تجاوز و چگونگي آغاز حمله ي سراسري اشاره مي كند و تعداد حملات عراق به سرحدات ايران را از دوران پهلوي و قبل از 31 شهريور 59 بررسي كرده و برابر اسناد به مخاطبان ارايه مي دهد در اين فصل ازحمله همه جانبه به فرودگاه هاي كشور و اشغال خرمشهر و 3000روستا و چندين شهر مرزي خاطر نشان مي كند كه صدام با الهام از جنگ شش روزه اعراب و اسراييل حمله به فرودگاه هاي كشور را بررسي كرد.
در فصل پنجم به راهبرد دفاعي جمهوري اسلامي ايران اشاره و تغييرات در سطوح فرماندهي و اجراي عمليات هاي بازدارنده براي تبيه متجاوز را به نگارش در آورده و در فصل ششم راهبرد شوراي امنيت در قبال ايران و جنگ تحميليمطالبي را اريه و قطعنامه هاي مختلف صادرشده را مورد بررسي قرار مي دهد.
فصل هفتم دستاورد فرهنگي دفاع مقدس را در حوزه سينما و جامعه بررسي و در فصل هشتم به قطعنامه 598 و پذيرش آتش بس از سوي ايران اشاره مي كند.
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها