واشنگتن پست اعلام کرد، سخنان دیروز ترامپ و سیگنال غیرمستقیم عدم خروج آمریکا از برجام بیش از همه به کام ایرباس و بوئینگ شیرین آمد.
کد خبر: ۸۹۳۳۴۵۰
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، تصمیم ترامپ برای عدم اعمال مجدد تحریم‌ علیه ایران و باقی ماندن کژدار و مریز در برجام بیش از هر طرف دیگری خبر خوبی برای بوئینگ و ایرباس بود.

مجموع قراردادهای این دو شرکت با ایران در صورت نهایی شدن 40 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به خرید 300 فروند هواپیمای مسافربری اختصاص می‌یابد؛ اگرچه تعداد هواپیماهایی که این دو شرکت تاکنون سفارش گرفته‌اند بالا است و سفارش ایران به این دو شرکت خیلی هنگفت نیست؛ اما در شرایط کنونی بازار و افت سفارشات دریافت شده از سوی مشتریان در بازار جهانی هوانوردی قرارداد خوبی محسوب می‌شود.

داگلاس هارند کارشناس موسسه برن استین معتقد است اگرچه شرایط ایرباس و بوئینگ بحرانی نیست اما به طور قطع قرارداد با  ایران هم برای بوئینگ و هم برای ایرباس خوب است؛  البته هنوز ایرباس و بوئینگ عکس‌العمل قابل توجهی به اظهارات اخیر ترامپ نشان نداده و تنها بوئینگ به یک بیانیه مختصر مبنی بر برنامه این کشور برای همکاری نزدیک با مقامات آمریکایی در این باره و تبعیت از سیاست‌های دولت این کشور بسنده کرده است.

برای تکمیل هر دو قرارداد بوئینگ و ایرباس به مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا نیاز دارند. بوئینگ که یک شرکت آمریکایی است و ایرباس به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از قطعات این هواپیما در آمریکا تولید می‌شوند نیاز به مجوز کاخ سفید دارد؛ البته علی‌رغم باقی ماندن امریکا در برجام هنوز موانعی بر سر راه فروش هواپیما به ایران وجود دارد.

ریچارد آبولافیا کارشناس موسسه تیل گروپ، موسسه مشاوره‌ای در زمینه هوانوردی، معتقد است شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هنوز هم در نهایی کردن قرارداد خود با مشکل مواجه هستند چرا که تا ایران قرارداد تیپ توون را امضا نکند بانک‌ها تمایلی به ارائه وام برای خرید هواپیما به این کشور ندارند.

از سوی دیگر تصمیم‌گیری در این باره را به کنگره محول کرده و عملا برخی از نمایندگان کنگره نظیر مارکو روبیو خواهان توقف فروش هواپیما به ایران هستند. در ماه سپتامبر کنگره طرحی را آماده کرد تا از صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران جلوگیری کند که البته نتیجه این اقدام هنوز مشخص نیست.

ارسال نظرات