جوکار در گفت وگو با بسیج:

راهبرد ترامپ و اوباما یکی است/ اشتراک نظر همه روئسای جمهور آمریکا در دشمنی با ایران

کد خبر: ۸۹۳۳۵۴۶
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در رابطه با سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا در گفت وگو با خبرنگار بسیج، گفت: در ابتدا جوسازی کردند و گفتند قرار است ترامپ در روز و ساعت خاص سخنان مهمی را بیان کند تا بدین‌شکل عملیات روانی ایجاد و توجهات را به خود جلب کنند. لکن شاهد بودیم که سخنان رئیس‌جمهور آمریکا سراسر نفرت‌پراکنی و خصومت علیه ایران بود. وی در حوزه‌های مختلف راجع به ایران سخنرانی کرد و سعی کرد انواع اتهامات را به کشورمان وارد کند.

محمدصالح جوکار اظهار داشت: در واقع آمریکا به دنبال این است که به واسطه برجام بازهم فشار‌هایی را بر کشورمان وارد کند و تا می‌تواند از این مسئله بهره ببرد؛ لذا ترامپ به دنبال این است تا با همکاری کنگره باز هم ایران را تحریم کند و بیش از پیش بر کشور فشار وارد کند.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی پیرامون راهبرد ایران در قبال خصومت‌های آمریکا، عنوان کرد: در حال حاضر راهبرد ما باید این باشد که آشکارا اعلام کنیم که به خارج نیازی نداریم و باید روی پای خودمان بایستیم و این را با افتخار اعلام کنیم.

جوکار ادامه داد: اینکه تصور شود برجام برای ما منافعی دربر دارد، این تصوری خام و موهوم است. همچنان که در طول این مدت هم ما شاهد بوده‌ایم که از برجام چیزی عاید مردم ایران نشده است.

وی تصریح کرد: کشور‌های استکباری بین خود تقسیم کار می‌کنند و برای نیل به یک هدف مشخص هر کدام اقداماتی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال شاهد بودیم که در جریان مذاکرات، فرانسه نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و اینگونه القا می‌کردند که آمریکا نگاه مثبتی به مذاکره دارد. در حالی که هدف یکی بود و آن‌ها برای نیل به این هدف، تقسیم کار کرده بودند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در حال حاضر کشور‌های اروپایی مانند فرانسه، آلمان و امثالهم از همگرایی و همرایی با آمریکا در موضوعات مختلف منطقه‌ای می‌گویند و اعلام می‌کنند با آمریکا همراه هستند، اما اینکه چرا می‌گویند با برجام موافقند و خواستار بقای برجام هستند بخاطر این است که می‌دانند اگر برجام برداشته شود ایران پیشرفت می‌کند و نبود برجام به نفع ایران می‌شود.

جوکار اعلام داشت: روئسای جمهور آمریکا در دوره‌های مختلف نشان داده‌اند که در دشمنی با ایران هم نظر هستند و اگر هم تفاوتی وجود داشته باشد، در روش و تاکتیک آن‌ها است. مثلا یکی با روش نرم عمل می‌کند و یکی با روش سخت؛ در حالی که در اصل دشمنی و خصومت با مردم ایران هیچ اختلافی بین آن‌ها نیست و راهبردشان مشترک است.

وی تأکید کرد: اگر اوباما زمانی با تاکتیک نرم جلو آمد، امروز ترامپ با تاکتیک سخت جلو می‌آید، اما نکته مهم این است که راهبرد هر دو یکی است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: راهبرد آمریکا هم این است که منافع این کشور در منطقه تضمین شود و آمریکا از آنچه که در غرب آسیا می‌گذرد منتفع بشود. اما آنچه که مشخص است این‌که جمهوری‌اسلامی این منافع و در واقع این سلطه‌طلبی آمریکا را زیرسؤوال برده است.

نماینده سابق مردم یزد اظهار داشت: لذا بین دو حزب آمریکا تفاوتی وجود ندارد و بسیار تعجب‌آور است که عده‌ای سعی می‌کنند سنگ اوباما را به سینه بزنند یا مثلا زمانی می‌گفتند کلینتون اگر بیاید بهتر از ترامپ است و یا اینکه دموکرات‌ها بهتر از جمهوری‌خواهان هستند!

جوکار با اشاره به نقش دموکرات‌ها در تصویب تحریم‌ها علیه ایران، تصریح کرد: دیدیدم که در جریان تصویب تحریم‌های کاستا فقط دو رأی مخالف در کنگره بود، معنای این مسئله این است که هماهنگی کلانی بین آمریکایی‌ها در مسئله خصومت‌ورزی علیه ایرانیان وجود دارد و دموکرات و جمهوری‌خواه هم فرقی نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: اصل موضوع این است که آمریکا به عنوان ابرقدرتی که بسیار ادعا دارد، امروز در منطقه جای پایی ندارد و این جمهوری‌اسلامی است که در منطقه نفوذ دارد و این مسئله‌ای است که حتی بخشی از اروپایی‌ها هم به آن اعتقاد دارند؛ لذا آمریکایی‌ها از این مسئله درد می‌کشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار