مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

تاریخ یک ملت در صورت داشتن عمق تاریخی مایه افتخار است

تاریخ یک ملت در صورت داشتن عمق تاریخی مایه افتخار است که بناهای تاریخی بخشی از این عمق تاریخی را رقم میزنند.
کد خبر: ۸۹۳۳۷۰۳
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی زنجان در جلسه بررسی طرح جامع بقعه قیدار نبی در شهر قیدار گفت: با توجه به مداخلات انجام شده در بقعه قيدار نبي، حفاظت اضطراری و نجات بخشی از اين بقعه از الزامات برنامه های پیش روي ميراث زنجان است.

یحیی رحمتی افزود: این بقعه یکی از پنج بنای سلجوقی در استان زنجان است که متاسفانه با الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته در بنا کم کم عمق تاریخی خود را از دست می دهد.

وی اظهار داشت: تاریخ یک ملت در صورت داشتن عمق تاریخی مایه افتخار است که بناهای تاریخی بخشی از این عمق تاریخی را رقم میزنند. در استان زنجان نيز پنج بنا از نشانه های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی است که بقعه قیدار نبی یکی از آن پنج بناست.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان تصریح کرد: مداخلات صورت گرفته در بنا متاسفانه در حال حاضر عمق تاریخی آنرا به مخاطره انداخته است.

یحیی رحمتی با اشاره به نقش تاریخ در هویت ملت ها افزود: تمامی ملت ها برای حفظ هویت خود هزینه می کنند .

وی با اشاره به نقش تفکر اسلامی در معماری اسلامی و ضرورت حفظ بناهایی با این معماری گفت: اگر دقت کنید تولیدات فرهنگی یکی از تاثیر گذارترین اقدامات ادیان در جامعه است. شما نمی توانید از اسلام صحبت کنید و معماری اسلامی را نادیده بگیرید، چراکه معماری اسلامی حاصل تفکر اسلامی است.

مديركل ميراث فرهنگي زنجان با اشاره به گردشگری مذهبی در استان اظهار داشت: بقعه قیدار نبی یکی اصلی ترین محورهای گردشگری مذهبی در کشور است چرا که بر اساس اسناد و روایات یکی از معتبرترین و ارزشمندارین بقاع پیامبران در ایران است و باید با حفظ هویت اين بنا برای آیندگان حفظ شود.

گفتني است قيداربن اسماعيل بن ابراهيم (عليه السلام) ، به استشهاد 65 نفر از علماي طراز اول يكي از پيامبران الهي است.

بناي بقعه بر اساس كتيبه بر جاي مانده در تاريخ 719 هجري قمري توسط بلغان خاتون همسر غازان خان، ششمين سلطان ايلخاني تجديد ساخت شده است .

آرامگاه قيدار نبي  داراي گنبد ناقوسي شكل با كاربندي زيباست كه در سطوح داخلي مزين به نگاره‌هاي گياهي و جانوري گچ‌بري شده‌اي مي باشد . اين گنبد را در رديف گنبدهاي ((رك)) مي توان طبقه بندي نمود. گنبد و بنا از نماي بيروني فاقد تزئينات و كاشي كاري مي باشد .

ارسال نظرات
آخرین اخبار