خبرهای داغ:
در نشست تخصصی «روش های موثر در تبلیغ اربعین» مطرح شد:
جانشین سازمان بسیج طلاب، حجت الاسلام داراب کلاهی گفت: یکی از رسالت های مهم شبکه روحانیت، تبلیغ است؛ تبلیغ بزرگترین ارث به یادگار گذاشته ی پیامبر(ص) است که برای حفظ اسلام به کار گرفته می شود؛ تبلیغ یعنی استمرار سیره و روش پیغمبر(ص) و ائمه هدی(ع).
کد خبر: ۸۹۳۳۷۷۱
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
به گزارش خبرنگار سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،حجت الاسلام داراب کلاهی، جانشین سازمان بسیج طلاب در نخستین نشست علمی تخصصی «روش های موثر در تبلیغ اربعین حسینی» با اشاره به ظرفیت بسیار بالای شبکه روحانیت در بسیج گفت: اگر از این ظرفیت در جای خود درست تبیین شود، روحانیت می تواند بزرگترین هدف خود را به ثمر برساند، زیرا رسالت روحانیت به عنوان سکان دار اصلی نظام و ولایت بر کسی پوشیده نیست، رسالتی بی بدیل که علی البدل هم ندارد.

وی ادامه داد: اگر برای استفاده از این ظرفیت درست برنامه ریزی صورت گیرد، قطعا به موفقیت های بیشتری دست خواهد یافت؛ به طور مثال در ایامی مانند برگزاری دوره های اردوی راهیان نور، 15 هزار مبلغ و مبلغه به این مناطق اعزام می شوند، یعنی توان عظیمی که باید از آن بهره برداری خوبی صورت گیرد.

داراب کلاهی وظیفه مبلغان را شناسایی آسیب های اجتماعی و جلوگیری از گسترش آن ندانسته و افزود: آسیب های اجتماعی که امروزه دامن جامعه را می گیرد، مانند بحث طلاق، اعتیاد، ولنگاری فرهنگی و اجتماعی، دور شدن جوانان و نوجوانان از مباحث اعتقادی، فاصله گرفتن نسل جوان از ارزش های انقلاب که بسیار مهم و حساس است، همه بیانگر آن است که امروز رسالت روحانیت سنگین و مهم است و پاسخ به این سوال باقی است که آیا شبکه روحانیت توانسته است به وظیفه خود در این عرصه عمل کند یا خیر؟

وی تصریح کرد: در این مسیر روحانیت فراز و فرود داشته و موفقیت هایی هم کسب کرده است اما در حال حاضر در شرایط بسیار متفاوتی قرار داریم که از کنار این مسائل به راحتی نمی توان عبور کرد و گفت که رسالتی نداریم.

جانشین سازمان بسیج طلاب، انحراف ها در مراسم عزاداری را نکته قابل تامل دیگری دانسته و افزود: با برنامه ریزی دفتر یکی از علما که به استکبار وابستگی دارد، در بعضی از هیات های مذهبی هزینه های گزافی خرج شد و تنها شرط آن ها این بود که سخنران و مداح حتی یک کلمه هم در مورد ولایت حرف نزند!

وی تاکید کرد: نمی توان تصور کرد که فقط ماهواره و اینترنت ابزار نفوذ است، در این مجالس شرط شده بود که مداحل حماسی و جهادی نخواند، با این وجود در برخی دیگر از مجالس، بعضی مداح ها مانند کریمی، بنی فاطمه و طاهری بسیار خوب وارد عمل شدند و مضامین مهمی مانند حجاب را وارد مداحی های خود کردند و این مفاهیم نیاز جامعه مذهبی است که جوانان اثرگذار و مذهبی ما از این مسائل هم با خبر باشند و بدانند به طور مثال مصداق همراهی با حضرت زینب(س) در زمان فعلی همان حجاب زن است.

 داراب کلاهی یکی از دلایل اصلی صحبت های اخیر رئیس جمهور آمریکا بر علیه ایران را وجود انقلاب، نفوذ اندیشه اسلامی و ولایت فقیه دانسته و افزود: امروز همه فعالیت های دشمن با هدف تخریب نظام است و از هیچ حربه ای فروگذار نمی کند و هیچ زمانی انقلاب این همه در فشار نبود، زیرا فشار و نفوذ به رنگ ها، ابزار و اندیشه های مختلف صورت می گیرد.

وی راه مبارزه با نفوذ را تبلیغ دانسته و افزود: یکی از رسالت های مهم شبکه روحانیت، تبلیغ است؛ تبلیغ بزرگترین ارث به یادگار گذاشته ی پیامبر(ص) است که برای حفظ اسلام به کار گرفته می شود؛ تبلیغ یعنی استمرار سیره و روش پیغمبر(ص) و ائمه هدی(ع)، و باید یک مبلغ این نکات را مدنظر قرار دهد؛ به طور مثال ائمه(ع) چطور تبلیغ می کردند؟

جانشین سازمان بسیج طلاب وجوه مشترک تبلیغ در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را در 5 دسته تقسیم بندی کرد و گفت: اولین وجه مدارا با مردم بود، ما در جایی نداریم که پیامبر(ص) در حق امت، نفرین کرده باشند، البته حد مراعات را هم حفظ یم کردند، دومین نکته قول لین بود، یعنی به بهترین زبان با مردم سخن می گفتند و برای منافع خود حرف نمی زدند و توان ارتباط با مخاطب را داشتند، فنی که برخی از آن بهره مند نیستند.

وی چهارمین شباهت را قرب الی الله دانسته و گفت: همانطور که امام حسین(ع) علی رغم تمام مخالفت ها برای رضای خداوند وارد میدان شدند و فرمودند: رضا برضاک و تسلیم لامرک و آخرین وجه توجه به اصول و فروع است که ما گاهی اصول را رها می کنیم و به فروع اهمیت می دهیم در حالیکه این کاملا اشتباه است و فروع باید همراستا با اصول مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام داراب کلاهی داشتن معلومات دسته بندی شده، محوربندی و مخاطب شناسی شده را به عنوان آخرین وجه شباهت تبلیغ در سیره رسول الله(ص) و اهل بیت(ع) دانسته و تاکید کرد: مبلغان باید بحث مخاطب شناسی و موضوع شناسی را جدی بگیرند، به طور مثال تبلیغ در اربعین با راهیان نور متفاوت است و بر اساس حال و هوای هر منطقه، فرد و زمانی که در آن قرار دارند باید تبلیغ متفاوتی صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به ثواب بسیار بالای زیارت امام حسین(ع) گفت: در کتاب کامل الزیارات هم آمده است که در روز قیامت به کسی که به زیارت سید الشهداء رفته باشد، می گویند که دست هر کسی را که میخواهی بگیر و او را شفاعت کن، که این نشان از ارزش بالای زائر امام حسین(ع) دارد.

جانشین سازمان بسیج طلاب و روحانیون، تاکید کرد: در کنار ثواب بالا، این زیارت خواص بسیار بالای دنیوی و اخروی دارد که در اربعین کنار یکدیگر جمع شده است. پیام اربعین، پیامی اعتقادی است یعنی امام شناسی، که اول باید امام معرفی و شناخته شود و بیان شود که متصل نبودن به امام چه ضررهایی را متوجه انسان می کند.

وی دومین پیام را بدعت ستیزی دانسته و افزود: در حال حاضر هزاران بدعت به نام اسلام، قرآن و دین در جوامع اسلامی در حال شکل گیری است و باید در اربعین بدعت ستیزی نیز اتفاق بیفتد و سومین پیام اربعین، درس اخلاقی است، درس آزادگی، ایثار، جهاد با نفس، عمل به تکلیف، حیا و عفت و پیام سیاسی، چهارمین پیام اخلاقی اربعین است، یعنی تولی و تبری که باید در بحث اربعین موج بزند.

حجت الاسلام داراب کلاهی آخرین پیام اربعین را اجتماعی دانسته و تاکید کرد: به نظر من مهمترین پیام اجتماعی فراموش شده در این عرصه بحث امر به معروف و نهی از منکر است، رسالت سنگینی که بر دوش شبکه روحانیت در بحث ستاد اربعین وجود دارد، زیرا بحث تدارکات همیشه فراهم می شود اما موضوعات فرهنگی مهم است و باید به آن ها پرداخته شود.

وی در پایان با تشکر از مسئول ستاد اربعین خواهران گفت: خانم لاله افتخاری سال گذشته در بخش ستاد اربعین مسئولیت داشتند و توانستند شبکه تبلیغ خواهران را با ستاد اربعین مرتبط کنند و تاکنون بسیج طلاب و روحانیون و ستاد اربعین توانسته اند دو برنامه مشترک برگزار کنند و با بهره گیری از نوآوری و خلاقیت امیدواریم امسال نیز شاهد انجام اقدامات خوب و موثری در این حوزه باشیم.

ارسال نظرات