شاهدان عینی بر این باورند که ارتش ترکیه در حال گسترش استقرار نیروها و تجهیزات نظامی خود در شمال غرب سوریه است.
کد خبر: ۸۹۳۳۸۱۹
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رویترز، شاهدان امروز یکشنبه تاکید کردند که ارتش ترکیه در حال گسترش استقرار نیرو و تجهیزات خود در شمال غربی سوریه با هدف محاصره کردها در استان مرزی ادلب است.

کاروانی متشکل از نظامیان ارتش ترکیه روز پنجشنبه وارد منطقه مرزی باب الهوا شدند. این نخستین استقرار نیروهای نظامی ترکیه در شمال غرب سوریه از سال گذشته به شمار می رود یعنی وقتی که آنکارا یک حمله بزرگ زمینی و هوایی را برای پاکسازی تروریست های داعش از مناطق مرزی ترکیه آغاز کرده است.

منابع آگاه اعلام کردند که خداقل 4 کاروان ارتش ترکیه که حامل تعداد زیادی خودروی زرهی و تجهیزات نظامی بوده در مناطق مختلف مستقر شده اند و انتظار می رود استقرار این نیروها به مناطق تحت کنترل شورشیان سوری نیز گسترش پیدا کند.

یک مشاور نظامی نیروهای ارتش آزاد سوریه در این باره گفت: حدود 200 نظامی ارتش ترکیه اکنون در مناطقی که سرزمین های تحت کنترل کردها و گروه های مخالف دولت سوریه را جدا می کند، مستقر شده اند.

شاهدان عینی نیز تاکید کردند که بولدوزرهای ارتش ترکیه در حال فعالیت هستند تا پست های نظارت و بازرسی را در منطقه ایجاد کنند.

شاهدان افزودند: خودروهای زرهی و نیروهای جدید نظامی ترکیه روز شنبه وارد منطقه شده و در بخش های مختلف این منطقه مرزی مستقر شده اند.

ترکیه در حال گسترش استقرار نیروهای نظامی در منطقه است تا مانع از دستیابی کردها به آرزوهای بلندپروازانه خود یعنی متحد کردن منطقه آفرین در شمال ادلب شوند.

مصطفی السجاری از مقام های ارتش آزاد سوریه تصریح کرد: نیروهای ترکیه همچنان در حال پیشروی و گسترش هستند.

ادلب و مناطق مجاور آن اکنون بیش از 2 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است که اکثر آنها اوارگانی هستند که از سایر مناطق جنگ زده سوریه خود را به اینجا رسانده اند.

منابع آگاه اعلام کردند: عملیات ارتش ترکیه در این منطقه حاصل هفته ها هماهنگی بین افسران اطلاعاتی ارتش ترکیه و تروریست های تحریر الشام بوده است تا به یکدیگر تضمین دهند هیچ گونه درگیری اتفاق نخواهد افتاد.

شورشیان ارتش آزاد سوریه اعلام کرده اند که هدف اصلی از این عملیات، نفوذ بیشتر به عمق استان ادلب با هدف توسعه خطوط مواصلاتی و ایجاد پست های نظارت و بازرسی است.

یکی از ساکنان ادلب در این باره گفت: ترک ها همان طور که مورد توافق قرار گرفته تا عمق 40 کیلومتری استان ادلب نفوذ خواهند کرد.

هدف نهایی ظاهرا ایجاد یک نقطه اتصال بین شهر باب الهوا و شهر جرابلس در غرب رودخانه فرات است. رویترز ادعا کرده است که بسیاری از ساکنان ادلب از ورود نیروهای ارتش ترکیه استقبال کرده اند.

دولت سوریه روز شنبه  خروج فوری نیروهای ترکیه را که در شمال غربی سوریه مستقر هستند خواستار شد. قرار است در این منطقه در استان ادلب «‌منطقه کاهش تنش» برقرار شود.

خبرگزاری سانا به نقل از یک منبع وزارت امور خارجه سوریه عملیات ارتش ترکیه در این منطقه از سوریه را «تجاوز» دانست.

ارتش ترکیه در چارچوب توافق بین حامیان بین المللی گروه های درگیر در سوریه، شامگاه پنجشنبه نیروهای خود را در شمال غربی سوریه مستقر کرده است.

ارسال نظرات