خبرهای داغ:
طی مراسمی به مناسبت روز جهانی عصای سفید از نابینایان برتر استان قم در حوزه کتاب‌خوانی، کتاب‌داران و نویسندگان کتاب‌های بریل تجلیل و از چاپگر «بی5» کتاب‌های بریل نیز رونمایی شد.
کد خبر: ۸۹۳۳۹۲۸
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، همایش روز جهانی عصای سفید شنبه شب با مشارکت اداره‌کل بهزیستی استان قم در سالن همایش‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار و در حاشیه این مراسم علاوه بر تجلیل از نابینایان برتر استان قم در حوزه کتاب‌خوانی، کتاب‌داران و نویسندگان کتاب‌های بریل، از چاپگر «بی5» کتاب‌های بریل نیز رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم عضو انجمن نابینایان کشور طی سخنانی مطرح کرد: کانون نابینایان تشکیل شده است و امیدواریم با استفاده از این کانون برای تحقق عدالت اجتماعی گام برداریم؛ برخی از افراد نابینا حداقل مستمری مورد نظر را نیز دریافت نمی‌کنند در حالی که این افراد خانواده‌دار نیز هستند.

منصور رضوانی با اشاره به اینکه خیرین مردمی نیز باید در امور مرتبط با نابینایان مشارکت لازم را داشته باشند، گفت: امیدواریم با استفاده از مشارکت مسؤولان نیز بتوانیم حرکت‌های تاثیرگذار را رقم بزنیم.

همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز با تاکید بر اینکه رسالت حمایت از نابینایان فقط بر عهده بهزیستی نیست، اضافه کرد: هر مجموعه‌ای باید برای حمایت از نابینایان به میدان وارد شود؛ اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز با توجه به رسالت‌هایی که بر عهده دارد سعی کرده است تا از ظرفیت‌های موجود برای خدمت‌رسانی به نابینایان گام بردارد.

حجت‌الاسلام عطاءالله جباری از لزوم داشتن نگاه ویژه در حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی به قشر نابینا یاد کرد و ادامه داد: نابینایان باید کاستی‌ها و نقصان‌های موجود را ببخشند چرا که مسؤولان نیز سعی می‌کنند به صورت مطلوب‌تری به آنها خدمت کنند.

در ادامه این مراسم یکی از نابینایان نوجوان قمی با اشاره به اینکه حجم و هزینه کتاب‌های بریل نسبت به کتاب‌های معمولی بسیار بیشتر است، خاطرنشان کرد: کتابخوانی یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌ها و کارهای مهم نابینایان است به همین علت مسؤولان باید نسبت به تهیه کتاب‌های بریل نگاه ویژه داشته باشند.

پریسا بقالی‌زاده عنوان کرد: مسکن، اشتغال و ازدواج از مهم‌ترین مشکلات نابینایان است که امیدواریم با مشارکت و حمایت ویژهمسؤولان رفع این مشکلات دنبال شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم نیز به عنوان سخنران پایانی این مراسم مطرح کرد: 22 هزار نفر از معلولان در استان قم زیر نظر اداره‌کل بهزیستی هستند که دو هزار و 500 نفر آنها کم‌بینای شدید و نابینا هستند؛ این جمعیت یک جامعه هدف گسترده است که به خدمات ویژه نیاز دارد.

رضا سلیقه با تاکید بر اینکه در استان قم چهار هزار و 600 ناشنوا داریم، مطرح کرد: چهار هزار معلول ذهنی نیز در استان قم وجود دارد؛ 19 درصد معلولان ناشنوا، ‌38 درصد دارای مشکل جسمی، 24 درصد دارای مشکل ذهنی و 9 درصد نیز مشکل اعصاب و روان دارند که برخی از آنها در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند.

لازم به ذکر است، اجرای گروه تواشیح نابینایان، روضه‌خوانی، شعرخوانی و معرفی برخی از کتاب‌ها توسط چهار نفر از نابینایان بخش‌های دیگر این مراسم بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها