در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۲۰۰ دستگاه سوناتای هیبریدی فاقد مجوز و گارانتی وارد کشور شده که هنوز مشخص نیست این تعداد خودرو براساس کدام قانون نانوشته امکان ترخیص پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۸۹۳۴۱۰۹
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج،  داستان ترخیص خودرو در گمرکات موضوع تازه‌ای نیست به نحوی که هر چند وقت یکبار برخی تخلفات در این رابطه شناسایی اما بعد از مدتی با کم رنگ شدن نظارت تخلفات به شکل جدیدتری انجام می‌شود. به عنوان نمونه جدیدترین آمار از ترخیص خودروها در گمرکات نشان می‌دهد حدود 200 سوناتای هیبریدی با کاراکتر هشتم شاسی 3 که مورد تایید وزارت صنعت، سازمان محیط زیست و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیست وارد و حتی شماره گذاری هم شده است.

ترخیص این خودروها در حالی انجام شده که سوناتا هیبریدی با کاراکتر هشتم شاسی 3 حق ورود به ایران را ندارند زیرا هنوز سازمان استاندارد صلاحیت این نوع خودرو را برای ورود به ایران تایید نکرده است. حتی سازمان توسعه تجارت هم هنوز بر روی سایت خود ثبت سفارش این نوع خودرو را باز نکرده اما متأسفانه این تعداد خودرو بدون هیچ تأییده‌ای وارد کشور شده که این موضوع بسیار سوال برانگیز است.

  

بهجت مدیر فروش تنها نماینده رسمی خودروهای سوناتا هیبریدی در کشور در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم، گفت: در حال حاضر شرکت مشغول دریافت مجوز شاسی 3 برای واردات خودروهای هیبریدی است و هنوز این موضوع نهایی نشده اما با تعجب می‌بینم بیش از 200 دستگاه از این خودروها بدون مجوز قانونی آنهم فاقد گارانتی وارد کشور شده است.این در حالی است که وزارت صنعت هنوز مجوز واردات این مدل خودرو را صادر نکرده است.

وی با بیان اینکه قطعات خودروهای سوناتا هیبریدی شاسی 3 متفاوت بوده و باید زیر ساخت‌های آن را فراهم کنیم، افزود: امروز شرکت در گارانتی این محصولات که بدون مجوز قانونی وارد کشور شده‌اند با مشکلات متعددی روبه رو است. زیرا دیگر نمی‌توان همان مبلغ گارانتی قبل از ترخیص را برای آنها محاسبه کرد همچنین برخی از این خودروها در سطح شهر تردد کرده و دیگر خودروی صفر محسوب نمی‌شوند. به صورت کلی برای ما هم سوال است چگونه بیش از 200 خودروی فاقد مجوز وارد کشور شده است؟ حتی برای تعیین تکلیف این موضوع در حال پیگیری‌های لازم هم هستیم.

با تأکید براینکه برخی با سرگردانی مصرف کننده خودروی های فاقد مجوز و گارانتی را وارد و به طروق مختلف به فروش می‌رساند، تصریح کرد: یکسری از این متخلفین با پرداخت مبالغی اعتراض مصرف کنندگان را حل و فصل می‌کنند حتی خودروها را ارزان تر برای ترقیب مصرف کننده در بازار به فروش می رسانند که مصرف کننده بعد از بروز مشکل با خودروی بدون گارانتی مواجهه است که نمی‌دانند برای رفع ایرادات باید چه کار کنند.

ارسال نظرات