شعله های آتش در جنگلهای خامی گچساران

شعله های آتش جنگلها و مراتع کوه خامی گچساران را رها نمی کند.
کد خبر: ۸۹۳۴۱۲۸
|
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت:ادامه آتش سوزی کوه خامی گچساران این آتش سوزی از ظهر دیروز در منطقه قلات در جنوب کوه خامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
رمضانی افزود: در اولین ساعات وقوع آتش سوزی، تلاش برای مهار آن آغاز شد و نیرو‌های مردمی، منابع طبیعی و محیط زیست به منطقه اعزام شدند.
وی ادامه داد: به دلیل شدت آتش و سخت گذر بودن، مهار آتش از دیروز تاکنون به طول انجامیده است.
رمضانی با اشاره به اینکه وسعت آتش سوزی در دست بررسی است اضافه کرد: پوشش جنگلی، وجود مرتع فراوان، وزش باد و سخت گذر بودن از مهمترین دلایل مهار نشدن این آتش سوزی است.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: برخورد صاعقه در روز جمعه ۲۷ مرداد، موجب آتش سوزی گسترده در مراتع و جنگل‌های کوه خامی شد که پس از گذشت ۷ روز و نابودی بیش از ۳۰ هکتار از گونه‌های جنگلی و مرتعی کم نظیر ایران، آتش مهار شد.
رمضانی افزود:نبود امکانات اطفاء حریق از جمله بالگرد وکمبود نیرو‌های امدادی از مهمترین مشکلات برای مهارآتش در استان و به تبع آن در شهرستان گچساران است.
در بخش کوهپایه‌ای خامی روستا‌های زیادی از توابع شهرستان باشت مثل سرآب بیز، آبدهگاه، روستای امامزاده شاه زینعلی، کزنگان، تلچگاه، لار، کوهسرک، شابهرام شادگان، فتح و نیمدور واقع شده اند.
در کنار زیبایی‌های کوه خامی می‌توان به انواع پرندگان حلال گوشت همچون کبک، تیهو و انواع کبوتر کوهی مانند گاهک، کریش و برچی اشاره کرد.
پلنگ، خرس، گراز، گرگ، کفتار و همچنین جانورانی مثل روباه و جوجه تیغی و بز کوهی ساکنان همیشگی کوه خامی بوده اند.
پونه کوهی، ریواس، آویشن کوهی، جاشیر، اوهندول، چویل وهمچنین گیاهانی مانند گل شیپوری (کارده)، بن سرخ (لیزک) کندل کوهی (بیلهرحیوانی) و گیلک از گونه‌های گیاهی دارویی و خوراکی طبیعت خامی هستند.
کوه ۳ هزار متری خامی بین شهرستان‌های گچساران و باشت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
ارسال نظرات