معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد گفت: البته نباید از کید دشمن غافل بود و باید عبور از شرایط کنونی را با دقت و هوشمندی و با صبر همراه با دیپلماسی فعال مدنظر قرار داد.
کد خبر: ۸۹۳۴۲۲۱
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار بسیج، گفت: در پاسخ به اینکه در برخی محافل سیاسی عنوان می‌شود که مواضع اعلام شده از جانب ترامپ، مواضع رسمی آمریکا نیست و احتمال داده می‌شود که یک تهاجم تبلیغاتی برای ایجاد رعب و گرفتن امتیاز باشد و یا اینکه این‌گونه مواضع سخیف برای ارزیابی واکنش طرف مقابل یعنی ایران است؛ باید گفت: هرچند به لحاظ شخصیت غیرنرمال ترامپ این نظرات دور از انتظار نیست و به عنوان یک مؤلفه باید به آن توجه کرد لکن با توجه به مجموعه شرایط داخلی و منطقه‌ای حاکم بر آمریکا این مواضع را باید مواضع رسمی دولت آمریکا دانست و نسبت به آن واکنش نشان داد.

غلامحسین دشتی اظهار داشت: عواملی مانند عقب‌نشینی مداوم آمریکا از مواضع سیاسی و جنگی در منطقه به ویژه در قبال تروریسم و حمایت پنهان و آشکار آن‌ها از داعش و اصرار بر حذف رئیس‌جمهور سوریه از قدرت به عنوان یک راهبرد منطقه‌ای و جلوگیری از توسعه نفوذ ایران در منطقه و حمایت از دولت‌های حامی تروریسم مانند عربستان و مقابله با تأثیرگذاری جریان‌های انقلابی و جهادی و تلاش جهت تاثیرگذاری در تحولات منطقه‌ای و مقابله با رقیب پرنفوذ خود در سوریه یعنی دولت روسیه؛ راهی جز اتخاذ روش‌های غیرمنطقی و غیرسیاسی جاری توسط آمریکا نسبت به ایران برای این کشور باقی نگذاشته است.

وی ادامه داد: این درحالی است که ناموفق بودن در تمام این سیاست‌ها و شکل‌گیری ده‌ها هزار نیروی رزمنده و شهادت‌طلب در کشور‌های عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشور‌های منطقه و به تبع آن به خطر افتادن امنیت رژیم اشغالگر قدس و انزوای کشور‌های حامی آمریکا در منطقه نظیر عربستان و در مقابل توسعه نفوذ سیاسی و معنوی ایران در کشور‌های اسلامی؛ عوامل دیگری است که موجب شده دولت آمریکا به اتخاذ مواضع اینچنین سخیف روی بیاورد.

معاون سابق سیاسی-امنیتی استاندار یزد تصریح کرد: البته نباید از کید دشمن غافل بود و باید عبور از شرایط کنونی را با دقت و هوشمندی و با صبر همراه با دیپلماسی فعال مدنظر قرار داد.

دشتی افزود: هدف روشن و مشخص آمریکا کلید زدن برجام‌های دیگر مخصوصا کنترل حوزه نفوذ ایران در منطقه به ویژه بعد از داعش است.

وی اضافه کرد: فتنه استقلال کردستان عراق، حمله به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بهانه برای ایجاد فضای ملتهب بین‌المللی علیه ایران به منظور سرپوش گذاشتن بر شکست‌های منطقه‌ای و همزمان گرفتن امتیازات مضاعف از ایران با بهانه قرار دادن برجام؛ از جمله اموری است که مجموعه‌ی دستگاه‌های هیئت حاکمه آمریکا بر آن اتفاق نظر دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: ترامپ به رغم ادبیات نامناسب و دون شأن دیپلماتیک خود، به دنبال همان اهداف دولت ایالات متحده امریکا است. البته برخی صاحب‌نظران بر این باورند که امریکا در شرایط کنونی دچار یک شکاف نسبتا عمیق در دیدگاه‌های خود نسبت به ایران در داخل است و باید جمهوری‌اسلامی در تعیین راهبرد‌های خود به این تفاوت دیدگاه‌ها و عمق بخشیدن به این فاصله توجه کند.

دشتی ادامه داد: این نظریه در عرف دیپلماسی سخن متین و در اتخاذ مواضع باید مدنظر قرار بیگیرد، اما نبایستی از این واقعیت غافل شد که مجموعه نظام سیاسی در امریکا بر یک اصولی اتفاق نظر دارند و آن اینکه باید شکست‌های آمریکا در منطقثه جبران شود، باید از توسعه نفوذ ایران جلوگیر شود، باید از موفقیت ایران در سرکوب تروریسم در منطقه جلوگیری شود، باید کشور‌های حامی ترویست مانند عربستان در منطقه تقویت شوند، باید از امنیت اسرائیل به ویژهه بعد از حضور داعش نگران بود و زمینه‌هایی را فراهم کرد که امنیت اسرائیل در آینده تامین شود و بایستی کشور‌های حامی تروریسم را ترمیم کرد.

وی اظهار داشت: آن‌ها همه این موارد و همه مشکلات پیش آمده برای خود را از چشم جمهوری‌اسلامی می‌بینند، لذا در قالب یک رفتار انفعالی هجمه گسترده خود را علیه نظام جمهوری‌اسلامی در حوزه اعلام مواضع و راهبرد‌ها بیان کرده‌اند.

معاون سابق استاندار یزد در رابطه با راهبرد‌های نظام در قبال خصومت‌های دولت آمریکا نیز تأکید کرد: راهبرد جمهوری‌اسلامی باید تأکید بر مواضع خود، اتکا به ظرفیت‌های درونی نظام، ارتباط تنگاتنگ با کشور‌های متحد با خود در مواضع جهانی و همچنین بهره‌برداری از شکاف‌های موجود باشد. همچنین باید از انزوایی که هم اکنون آمریکا در بین بعضی از کشور‌های اروپایی و نیز کشور‌های آسیایی و منطقه دارد، کمال استفاده را برد.

دشتی تأکید کرد: در راستای رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که مورد تأکید ریاست محترم جمهور هم بوده است باید به اتخاذ سیاست‌هایی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد و رفع مشکلات داخلی نظیر مسئله اشتغال و همچنین جلب حمایت بیشتر مردم و حضور در صحنه‌های مختلف پرداخت.

وی در پایان گفت: همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با مواضع واحد در این عرصه که فرصت‌های فراوانی را برای جمهوری‌اسلامی به وجود آورده و در کنار آن ممکن است تهدید‌هایی هم متوجه کشور باشد یکپارچه و یک‌صدا باید حاضر شوند و قدرت معنوی و انقلابی و سیاست‌های منطقی که جمهوری‌اسلامی تاکنون در منطقه و در سطح بین‌الملل داشته است را محکم‌تر و مستحکم‌تر برای جهانیان بیان کنند و بر این مواضع تأکید داشته باشد.
ارسال نظرات