خبرهای داغ:
کارشناس غرب آسیا تماس تلفنی شاه سعودی با ترامپ و استقبال آن از مواضع ضد ایرانی وی را نشانه‌ای از استراتژی تازه مثلث واشنگتن، ریاض و تل‌آویو با هدف تغییر جغرافیای سیاسی داعش در منطقه دانست.
کد خبر: ۸۹۳۴۳۷۶
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، اندکی پس از روی پرده رفتن کمدی رییس دولت آمریکا و اعلام مواضع سبک سرانه وی در خصوص مردم ایران و توافق هسته ای، سلمان عبدالعزیز پادشاه سعودی در تماس تلفنی با دونالد ترامپ از رویکرد جدید برای مقابله با ایران استقبال کرد.

گزارش ها حکایت از آن دارد، سلمان در این تماس ضمن استقبال از استراتژی محکم ترامپ علیه ایران، خواستار همکاری جهت مقابله با نفوذ منطقه‌ای تهران شده است.

ترامپ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی درباره تمایل واشنگتن برای همکاری با متحدانش جهت حصول امنیت و ثبات بین‌المللی، به ملک سلمان اطمینان داد.

گفتنی است: رژیم صهیونیستی و در کنار آن امارات و بحرین از راهبرد جدید ضد ایرانی رییس جمهور آمریکا در قبال ایران استقبال کرده اند.

در همین ارتباط حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی و مسایل غرب آسیا در گفت وگو با جام جم آنلاین به تحلیل اقدام اخیر شاه سعودی پرداخت و گفت: در واقع پس از سخنرانی توهین آمیز و تهاجمی دونالد ترامپ علیه ایران، نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در حمایت از مواضع ضد برجامی و ضد ایرانی همتای آمریکایی خود بیانیه ای صادر کرد و عربستان سعودی هم به تبع اربابان منطقه ای خود اقدام به صدور بیانیه کرد.

وی در تکمیل توضیحات خود افزود: از قبل هم قابل پیش بینی بود که تنها دو رژیم آدمکش و جنایتکار اسراییل و عربستان سعودی از ادبیات جاهلانه رییس جمهور آمریکا استقبال می کنند. چرا که تنها جمهوری اسلامی و محور مقاومت است که با جولان تروریسم دولتی در منطقه ضدیت دارد.

کارشناس غرب آسیا با اشاره به سابقه ننگین سعودی ها و همکاری آنها با رژیم صهیونیستی در نسل کشی کودکان و مسلمانان، تصریح کرد: حکام سعودی در طول دو سه سال گذشته هزاران زن و کودک یمنی را قتل عام کرده است و چندان نیازی به تکرار ندارد که بگوییم اسباب کشتار مردم مسلمان را چه کسی در منطقه تامین می کند. بنابراین مسلم است، ترامپ- ملک سلمان و نتانیاهو در یک وادی قرار گرفته اند و آنها به ایران نگاهی انتقام جویانه و کینه وزرانه دارند.

هانی زاده تماس تلفنی سلمان با ترامپ و تایید مواضع وی علیه ایران را حاکی از دشمنی دیرینه عربستان با ملت های آزاده منطقه دانست و خاطر نشان کرد: امروز بیش از هر روز دیگری تکلیف ما با رژیم های خود‌کامه نظیر ریاض کاملا روشن است. از طرفی طبیعی است وقتی رژیم صهیونیستی احساس می کند با وجود ایران منافعی در خاورمیانه ندارد همسو با عربستان ضد، ایران فضای سازی کند.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا سلمان در گفتگوی تلفنی خود با ترامپ بر «جلوگیری از توسعه نفوذ ایران» در منطقه تاکید دارد؟ و آیا این پیامی بر ظهور تروریسم جدید در منطقه تلقی می شود؟ گفت: بله، حتما چنین تحلیلی وجود دارد. در طول هفت سال اخیر و با آغاز بحران سوریه بالغ بر 130 گروهک تروریستی مشتمل بر گروه تروریستی داعش، جبهه النصره، ارتش آزاد،و... در سوریه و عراق بوجود آمد که ریاض و تل آویو دایما به تجهیز و تقویت این قوا پرداختند.

هانی زاده با بیان اینکه آمریکا تلاش داشت با کمک گروه های تروریستی شطرنج جغرافیایی و سیاسی خاورمیانه را به نفع خود تغییر دهد، یادآور شد: حضور قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران و حمایت آن از محور مقاومت، مانع از تغییر ساختار خاورمیانه شد. لذا مثلث آمریکا- اسراییل و عربستان سعودی همچنان درصدد بکارگیری گروه های تروریستی در منطقه هستند تا اهداف شکست خورده خود را دوباره احیا کنند.

وی در همین ارتباط خاطر نشان کرد: با شکست داعش در سوریه و عراق، به تازگی آمریکا بخشی از نیروی های زبده این گروه تروریستی را از سوریه به افغانستان منتقل کرده است و باید گفت، پدیده تروریسم و حمایت از آن همچنان با اشکال مختلفی در منطقه ادامه خواهد داشت.

کارشناس غرب آسیا تاکید کرد: به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد تکمیل پروژه انتقال تروریست ها از سوریه و عراق به افغانستان باشیم و این به آن معنا است، نزدیکی تروریست ها همچنان مرزهای جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند.

هانی زاده در پایان با نگاهی به هزینه های هنگفت جبهه استکبار با هدف تضعیف قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: عربستان سعودی به دستور ایالات متحده در طول قریب به یک دهه اخیر بیش از 40 میلیارد دلار صرف تجهیز داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و... کرده است تا ضمن افزایش بحران، جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرد.

وی افزود: امروز عربستان به عنوان عابر بانک آمریکا در خاورمیانه فعالیت می کند و وظیفه ساپورت مالی و راهبردی واشنگتن کما کان بر دوش حاکمان سعودی خواهد بود.

منبع:جام جم

ارسال نظرات
پر بیننده ها