به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، در واژهشناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه فعالیت/Activity آمده است: کوچکترین جزء عملیاتی تشکیل دهنده یک پروژه و عنصری در ساختار تقسیم کار که برای تکمیل یک امر ضروری است و به اجزای دیگری قابل تفکیک نیست.
مجموعه عملیات، اقدامات و فرآیندهای مشخّص، به هم پیوسته و قابل کنترل ذهنی یا حرکتی و برنامههای یادگیری که دانشآموز با میل و رغبت برای رسیدن به هدفهای مورد نظر خود انجام میدهد و معمولاً شامل بحث، تجربه و مطالعه در حوزههایهای گوناگون علم و معرفت است و به اقدام فرد بستگی دارد.
کوشش؛ کوشیدن، کوشش کردن کاروکوشش بسیار، پرکاری.
فعالیتهای تابستانی/Summer Activities: مجموعه طرحها و برنامههایی که متناسب با علایق و ویژگیهای دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی، برای تعطیلات تابستان، برنامهریزی و اجرا میشود.
فعالیتهای ذهنی/Mental Activities: فرآیندها و عملیاتی که در مغز انسان انجام میشود؛ اما بهطور مستقیم قابل مشاهده و اندازهگیری نیست.
فعالیتهای فکری
فعالیتهای فوقبرنامه/Extracurricular Activities: مجموعه فعالیتهای سازمانیافته و پیشبینی شدهای که افزون بر برنامههای رسمی آموزش و بهمنظور تعمیق و گسترش بیشتر یادگیری، رشد، تعالی و شکوفایی استعدادها، خلاقیتها و بالاخره مشارکت آزادانه دانشآموزان داوطلب در فعالیتهای اجتماعی و آمادگی آنها برای ورود به اجتماع، تحت نظر مسئولان مدارس، در داخل و خارج از مدرسه، ارائه میشود.
بخش عمدهای از برنامهها و فعالیتهای غیرتجویزی در نظام برنامهریزی درسی یکپارچه که در برنامهدرسی یا جدول ساعات مدرسه منظور نشده است، ولی بهصورت اختیاری و به انتخاب دانشآموزان، در راستای اهداف نظام تعلیموتربیت و بهمنظور غنا بخشیدن به تجربیات مدرسهای آنان پیشبینی و اجرا میشود.
برنامههای غیررسمی
فلسفه/Philosophy: بررسی و شناخت تحلیلی ـ انتقادی مسائل اساسی زندگی انسان بهصورت یک کل به هم پیوسته یا بخشی از آن در ارتباط با کل و چرایی و چگونگی، اهداف و مراحل آن به روش علمی . شاید سادهترین راه تعریف فلسفه معنی کردن این واژه باشد. فلسفه یا «فیلوسوفیا»، از دو کلمه یونانی «فیلو» بهمعنی «دوستدار» و «سوفیا» بهمعنی دانایی ترکیب یافته است. به این ترتیب فلسفه یعنی دوستدار دانایی. این واژه تقریباً دقیق و راهبر به معناست؛ زیرا هم «خواستگاه» و هم مقصد فلسفه را روشن میسازد. یعنی «خواستگاه» فلسفه عشق و دوست داشتن و مقصد آن دانش و معرفت است. به سخن کوتاه فلسفه نوعی شناخت، معرفت و کوششی است برای یافتن «پیوستگی» در تمام قلمرو اندیشه و تجربه.
حکمت، تفکر، تعمق و تفنن در مسائل علمی، علمی که در مبادی و حقایق اشیا و علل وجود آنها بحث میکند.
فلسفه تربیت جمهوری اسلامی/Philosophy of Education: مجموعهای از گزارههای مدلل و مدوّن که به تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت، غایت، هدف کلی و انواع آن (با توجه به شئون حیات آدمی، مراحل رشد، میزان و نحوه شمول، نحوه حضور متربیان، سازماندهی و اعتبار قانونی، ارکان تربیت و اصول تربیت) در جامعه اسلامی ایران به شکلی جامع، سازوار، به هم پیوسته و مبتنی بر مبانی اساسی معتبر و متناسب با نظام فکری و ارزشی مقبول در جمهوری اسلامی ایران میپردازد تا به مثابه چهار چوب نظری کلان برای هدایت انواع تربیت و ساماندهی جریان تربیت در جامعه اسلامی ایران، نقش آفرین باشد.
فلسفه تربیت رسمی و عمومی/Philosophy of General and Formal Education: مجموعهای جامع، سازوار و به هم پیوسته از گزارههای مدلل و مدوّن که به تبیین چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی و عمومی، مبتنی بر فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران، میپردازد تا هدایت، جهتدهی و اصلاح این بخش مهم از جریان تربیت با توجه و التزام به چنین مجموعهای صورت پذیرد و شامل تعریف، ویژگیها، ضرورت، غایت و هدف کلی تربیت رسمی و عمومی، اصول حاکم بر آن، اصول و رویکردهای حاکم بر ساحتهای تربیت، عوامل و نهادهای سهیم و مؤثر و روابط بین عوامل و نهادهای سهیم و مؤثر در تربیت رسمی و عمومی است.
چرایی یا دلایل ایجاد آموزش و پرورش.
فلسفه سازمانی/Organizational Philosophy: مجموعهای از گزارههای مدلل و مدوّن که بیانگر دیدگاه و باورهای اساسی، ارزشها، آرزوها و اولویتهای مدیران استراتژیک سازمان و نوع فعالیتهایی است که سازمان انجام میدهد یا تمایل به انجام آنها دارد و نوع سازمانی که هست یا تصمیم دارد باشد.
چرایی یا دلایل شکلگیری یک سازمان.
انتهای پیام/