خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

کسی که قرآن را نمی‌فهمد، با وجود چشم ظاهری نابیناست

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: طبق آیات قرآن کریم، کسی که قرآن را نمی‌فهمد نابیناست، اگر با قرآن انس و علاقه و ارتباط داریم بینا هستیم؛ اما زمانی که این ارتباط وجود ندارد آن فرد نابینا است، حتی اگر چشم ظاهری داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۳۴۴۳۶
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزین، عبدالکریم عابدینی در دیدار با جمعی از روشن دلان و مسئولین سازمان بهزیستی استان قزوین که بمناسبت روز عصای سفید برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که ما به قرآن و آیات الهی نگاه می‌کنیم ادبیات آن برای ارتباط با همه انسان‌ها همسان سازی شده است، به همین دلیل اصولا معنای نابینایی در قرآن با آنچه در عصر جاهلیت بوده، متفاوت است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: در عصر جاهلیت به انسانی که چشم ظاهری او نمی‌بیند نابینا و فردی که چشم سالمی دارد بینا می‌گفتند؛ اما با نزول قرآن این ادبیات بهم ریخت و معنای واقعی بینایی و نابینایی تعریف شد.
وی با اشاره به آیات قرآن اذعان کرد: خدای متعال می‌فرماید: "بگو اوست آن كس كه شما را پديد آورده و براى شما سمع و بصر و فواد آفريده است چه كم سپاسگزاريد"؛ خداوند نفرمود که من برای شما قلب و چشم و گوش حیوانی قرار دادم زیرا در این صورت نابینایان، ناشنوایان و افراد لال به خداوند گلایه مند می‌شدند.
امام جمعه قزوین ادامه داد: برخی افراد نابینا به علت دقت، فهم و بصیرتی که دارند بسیاری از افراد بینا باید به آنها غبطه بخورند.
وی با اشاره به آیه 19 سوره رعد عنوان کرد: در این آیه می‌گوید: "پس ، آیا کسی که می داند آنچه از جانب پروردگارت به تو نازل شده، حقیقت دارد، مانند کسی است که کوردل است؟ تنها خردمندانند که عبرت می گیرند." خداوند می‌فرماید کسی که قرآن را نمی‌فهمد نابیناست، اگر با قرآن انس و علاقه و ارتباط داریم بینا هستیم اما زمانی که این ارتباط وجود ندارد آن فرد نابینا است، حتی اگر چشم ظاهری داشته باشد.
عابدینی ابراز کرد: قرآن به کافر لجوج و منافق می‌گوید عقل و چشم ندارد؛ اما هیچ زمانی، بندگانی که حتی چشم و گوش ظاهری دارند را نابینا و ناشنوا نمی‌خواند.
وی اضافه کرد: ذکر و یاد خدا برای جلا بخشیدن دل‌ها است، پس اگر گوش آدمی بر اثر گناه سنگین ‌شود، به وسیله ذکر خدا شنوا خواهد شد و چشم بینایی خود را نیز بر اثر یاد خدا پیدا می‌کند.
مشکل جدی نابینایان، بحث اشتغال است
در ابتدای این دیدار آقای وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گزارشی در مورد نابینایان استان قزوین گفت: در کل استان ما 8 هزار نابینا یا کم بینا وجود دارد که به علت بیماری و ژنتیک و بیماری‌های چشمی، نابینا یا کم بینا شده اند.
وی عنوان کرد: نابینایان ما در استان قزوین قرآن، ادعیه و کتاب‌های مداحی را به خط بریل نداشتند؛ اما با راه اندازی موسسه خصوصی در کنار سازمان ما سعی شد امکاناتی در این حوزه فراهم شود.
مدیر کل سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: مشکل جدی این عزیزان بحث اشتغال است، البته این مشکل امروز یک مسئله عمومی است اما برای نابینایان مسئله سخت تری است زیرا آنها را دچار آسیب‌های اجتماعی بزرگی می‌کند.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار