خبرهای داغ:
بی شک، سوزان رایس در میان افرادی که مخالفت خود را با ترامپ و راهبرد وی در تقابل با ایران اعلام کرده‌اند، فرد متفاوتی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۹۳۴۶۷۹
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، طی روزهای اخیر، شاهد اتخاذ مواضع گسترده ای در مخالفت با رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران هستیم.

در یکی از این موارد، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در پاسخ به استقبال لابی صهیونیستی آیپک از سخنرانی ترامپ علیه ایران، خشم خود را نسبت به این اقدام ابراز کرد. آیپک در پیامی توئیتری سخنرانی ترامپ علیه ایران را اقدامی دانست که به  درستی خطرات ایران را نشان می‌دهد!

بدون شک، سوزان رایس در میان افرادی که مخالفت خود را با ترامپ و راهبرد وی در تقابل با ایران اعلام کرده اند، فرد متفاوتی محسوب می شود! این دیپلمات تندروی آمریکایی ضمن آنکه در دوران حضور خود در سازمان ملل، یکی از اصلی ترین بانیان  وضع تحریمهای شورای امنیت و تشدید آنها علیه ایران محسوب می شد، اصلی ترین عامل گنجاندن بندهای  جنجالی مربوط به  "مکانیسم ماشه" در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.

در جریان برگزاری آخرین دور از مذاکرات هسته ای میان ایران  و اعضای 1+5، سوزان رایس از سوی اوباما مامور شد تا با توجه به سابقه حضورش در سازمان ملل متحد، مکانیسم آسانی را ( به سود آمریکا) برای بازگرداندن تحریمها علیه ایران تعریف کند. بازگشت فوری تحریمها Snap back  موضوعی بود که حتی در مواردی بر سر آن میان سوزان رایس و جان کری اختلافاتی وجود داشت اما در نهایت، اوباما نظر سوزان رایس را در این خصوص پذیرفت.  در آن زمان، نقش سوزان رایس در پشت پرده مذاکرات هسته ای، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران قرار گرفت. اصلی ترین دغدغه سوزان رایس در این خصوص، ممانعت از نقش آفرینی فعال چین و روسیه در قبال پرونده هسته ای ایران ( در دوران پسابرجام) بود. وی سعی داشت حق وتوی چین و روسیه را در این خصوص بی اثر سازد. هدفی که وی در نهایت با همراهی دو کشور فرانسه و انگلیس( به عنوان دو عضو دائمی دیگر شورای امنیت) به آن دست یافت. در حال حاضر، اگر هر یک از اعضای دائمی شورای امنیت ( از جمله ایالات متحده آمریکا) تصمیم به نابودی توافق هسته ای بگیرند، می توانند با بردن پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد و دادن رای منفی به ادامه تعلیق تحریمهای چند جانبه سازمان ملل، عملا توافق هسته ای را ملغی اعلام کنند.

ماحصل فعالیتهای سوزان رایس در جریان مذاکرات هسته ای ، آنچه است که ما در بندهای 11 و 12 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مشاهده می کنیم:

در بند 11 قطعنامه 2231 آمده است: «اگر یکی از دولت‌های طرف برجام در خصوص هر مساله‌ای که مصداق عدم پایبندی اساسی به برجام است، اعلامیه‌ای صادر کند، ادامه اجرای بند 7 یعنی ادامه اجرای لغو قطعنامه‌های لغو شده، باید ظرف 30 روز مجددا در شورای امنیت به رای گذارده شود.»

 همچنین در ادامه و در بند 12 هم تصریح شده است: اگر ظرف 30 روز از اعلام رسمی دولت مزبور در خصوص نقض اساسی برجام، شورای امنیت نتواند به تصویب یک قطعنامه جدید مبنی بر ادامه لغو قطعنامه‌های قبلی برسد، آن‌گاه از روز سی و یکم تمام قطعنامه‌های قبلی مجددا جاری گردیده و اجرای آنها همان‌طور که قبل از صدور قطعنامه 2231 ساری و جاری بود، از سر گرفته می‌شود.

هم اکنون، سوزان رایس مخالفت خود را با اتخاذ راهبرد فعلی از سوی ترامپ اعلام کرده است! این خشم و نارضایتی در حالی بروز یافته است که  این دیپلمات افراطی که خود یکی از اصلی ترین بانیان ایجاد شرایط فعلی در خصوص توافق هسته ای محسوب می شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها