نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد که حاکمان اقلیم کردستان منافع شخصی خود را بر منافع کردها ترجیح دادند.
کد خبر: ۸۹۳۴۶۹۲
|
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روسیاالیوم، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای خطاب به ملت این کشور، بر اصرار بغداد به حفظ جان غیرنظامیان در اقلیم کردستان و در استان کرکوک تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: وظیفه من بر اساس قانون اساسی، خدمت به شهروندان و حفظ وحدت کشور است که در نتیجه اصرار بر برگزاری یکجانبه همه‌پرسی از سوی حاکمان اقلیم کردستان، با خطر مواجه شده است و این در حالی است که ما در حال جنگ با گروه تروریستی داعش هستیم.

العبادی افزود: ما تلاش کردیم که برادرانمان در اقلیم کردستان را از برگزاری همه‌پرسی و نقض قانون اساسی منصرف کنیم و ضرورت تمرکز به مبارزه با داعش را به آن‌ها گوشزد کردیم، اما آن‌ها درخواست‌های ما را نشنیده گرفتند. سپس از آن‌ها خواستیم که نتایج همه‌پرسی را لغو کنند که این هم بی فایده بود. ما میزان خطری که عراق با آن مواجه است را برای آ‌ن‌ها تبیین کردیم، اما آن‌ها منافع شخصی و حزبی خود را بر منافع عراق از اعراب گرفته تا کردها و سایر طوایف ترجیح داده و به قانون اساسی تجاوز کردند و از شراکت ملی خارج شدند و مخالفت‌های گسترده بین‌المللی با همه‌پرسی و تجزیه عراق و تشکیل یک کشور بر اساس قوم و نژاد را نادیده گرفتند.

نخست‌وزیر عراق در ادامه این بیانیه تاکید کرد: ما به هموطنانمان در کردستان به‌ویژه در کرکوک اطمینان می‌دهیم که به حفظ جان آن‌ها و منافعشان اصرار داریم و ما فقط در حال انجام وظیفه قانونی خود برای برقراری امنیت و حفاظت از منابع ملی در این شهر هستیم و می‌خواهیم شهری برای همزیستی همه عراقی‌ها باشد.

العبادی گفت: از همه شهروندان می‌خواهیم که با نیروهای مسلح ما همکاری کنند. کما اینکه از نیروهای پیشمرگه می‌خواهیم وظایف خود را تحت فرماندهی دولت مرکزی انجام دادند، زیرا بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند. از همه کارمندان در کرکوک می‌خواهیم که کار خود را به شکل طبیعی انجام داده و منافع شهروندان را به تعطیلی نکشانند.

نخست‌وزیر عراق همچنین از نیروهای پلیس ملی و دستگاه‌های اطلاعاتی کرکوک خواست که از شهروندان و دارایی‌های آن‌ها محافظت کنند و ضمن هوشیاری کامل، اجازه ندهند که فتنه‌انگیزان بین شهروندان یک کشور درگیری ایجاد کنند.

العبادی گفت: به مردم کشورمان وعده می‌دهیم که به دفاع از حقوق و دستاوردها ادامه می‌دهیم و مانع هدر رفت منابع ملی آن‌ها می‌شویم و تلاش می‌کنیم که همه بدون تبعیض زندگی کنند.

ارسال نظرات