56 هزار میلیاردتومان پول‌ِ خارجی کجا هزینه شد؟

با یک محاسبه ساده می‌توان اثبات کرد که اگر ادعای 14 میلیارد دلاری معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی درست باشد، اکنون باید سرمایه هنگفتی وارد اقتصاد کشور شده باشد.
کد خبر: ۸۹۳۴۹۸۲
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نود اقتصادی، با گذشت نزدیک به دو سال از اجرای برجام، ارائه آمارهای عجیب و غریب در مورد میزان سرمایه خارجی ورودی به کشور از سوی دولتمردان ادامه دارد.

چند هفته قبل معاون اول رئیس جمهور در ادعایی جالب مدعی شد که تنها در دوران پسابرجام 14 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد اقتصاد کشور شده است. با وجود این که این ادعا مکررا از سوی فعالان اقتصادی رد شد و تطابقی هم با آمارهای اعلام شده از سوی سازمان کسب و کار ملل متحد (آنکتاد) نداشت، محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در ادعای عجیب دیگری اعلام کرد که 21 میلیارد دلار سرمایه خارجی در دولت یازدهم به تصویب رسیده که از این 21 میلیارد دلار، 14 میلیارد دلار آن وارد اقتصاد ایران شده است. در چند روز گذشته این آمار هم همچنان مورد بحث و اختلاف نظر جدی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی قرار دارد.

اما با یک محاسبه ساده می‌توان اثبات کرد که اگر ادعای 14 میلیارد دلاری معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی درست باشد، اکنون باید سرمایه هنگفتی وارد اقتصاد کشور شده باشد که این سرمایه باید تحول عظیمی به خصوص در حوزه شغلی ایجاد کند.

اگر این 14 میلیارد دلار را با دلار 4000 تومانی به تومان تبدیل کنیم، باید بگوییم که در چهار سال گذشته چیزی بالغ بر 56 هزار میلیارد تومان وارد اقتصاد ایران شده است. با توجه به این که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی قبلا ادعا کرده بود که برای ایجاد هر شغل باید 50 میلیون تومان هزینه کنیم، اگر این 56 هزار میلیارد تومان را بر 50 میلیون تومان تقسیم کنیم به عدد یک میلیون و صد و دوازده هزار شغل می‌رسیم. با این حساب باید در حال حاضر با پایان یافتن دولت یازدهم یک میلیون و صد و دوازده هزار شغل در اقتصاد کشور فقط از ناحیه سرمایه گذاری خارجی ایجاد شده باشد. این در حالی است که وضعیت اشتغالزایی در کشور در طول چهار سال گذشته به هیچ وجه تعریفی نداشته و شاخص اشتغال خالص دولت یازدهم تقریبا منفی 6 است!

در همین زمینه عبدالمجید شیخی اقتصاددان و نویسنده کتاب برنامه ریزی و اقتصاد به «نود اقتصادی» گفت: مسلما این پروژه‌هایی که دولتمردان ادعا می‌کنند، ارقام بزرگی برای سرمایه گذاری بودند، که باید جزئیات آنها اعلام شود. البته به نظر می‌رسد که این آمارها کذب است و همان آمارهای تصویب شده هستند که به عنوان آمار سرمایه گذاری خارجی جذب شده به جامعه اعلام می‌شود.

وی افزود: تا لیست پروژه ها اعلام نشود نمی‌توان چنین آماری را باور کرد. سازمان سرمایه گذاری باید سکوت خود را در این خصوص بشکند. این 56 هزار میلیارد تومان اگر واقعا وارد اقتصاد کشور شده باشد، باید تعداد فزاینده‌ای شغل ایجاد کند. اما ما در ایجاد شغل در طول چهار سال گذشته چیزی خاصی از دولت آقای روحانی ندیدیم. وضعیت اشتغال در چهار سال گذشته خیلی بدتر شده و قسمت اعظمی از صنایع خوابیده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در وضعیت رفاه مردم هم ایجاد نشده است و شاید رفاه عده خاصی از جامعه مانند نجومی بگیران و سرمایه داران بهتر شده باشد.

با این وجود باید دید بازی دولتمردان تدبیر و امید با آمار سرمایه گذاری خارجی تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا مراجعی مانند سازمان بازرسی کل کشور و یا کمیسیون اصل 90 مجلس برای رساتی آزمایی آمار سرمایه گذاری خارجی وارد میدان خواهند شد؟

ارسال نظرات
آخرین اخبار