حسینقلی گفت: از 450 هزار تن ظرفیت تولیدی فلز روی که در کارخانجات ذوب روی وجود دارد تنها 150 هزار تن تولید داشته باشیم و مابقی ظرفیت خالی است.
کد خبر: ۸۹۳۴۹۹۰
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نود اقتصادی، حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی  بیان داشت: وضعیت معدن و فرآوری مواد معدنی سرب و روی در این مدت نه تنها بهتر نشده، بلکه به جرأت می‌توان گفت شرایط به نسبت گذشته برای فعالان این حوزه سخت‌تر شده است.

وی افزود: از 5 سال پیش تاکنون، هم بهره‌های بانکی بیشتر شده و هم تورم هر چند پایین آمده اما با رکود همراه بوده است. به طور مثال بنده 5 سال پیش محصول را با 1000 دلار تولید کرده و 1500 دلار صادر می‌کردم اما امروز همان محصول را اگر با 2 هزار دلار تولید می‌کنم بازهم 1500 دلار صادر می‌کنم و این به معنای زیان برای منِ تولیدکننده است. بنابراین باید قیمت ارز متناسب با تورم داخلی منهای تورم خارجی افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: باید از مسئولان پرسید که آیا تولیدکننده داخلی که مجبور است وام‌های با بهره 25 درصدی بگیرد توان رقابت با خارجی‌ها را دارد؟ مسلما خیر و بنابراین رفته رفته بازارهای هدف خود را به رقیبانش از جمله ترکیه و چین واگذار خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع سرب و روی تصریح کرد: می‌توان به جرأت گفت که بستر لازم برای تولیدکننده فراهم نیست تا بتواند با آسودگی بیشتری به فعالیت خود بپردازد.

وی گفت: هر روز هم قانون جدیدی گذاشته می‌شود که کار را برای ما سخت‌تر می‌کند، از سوی دیگر هر جا هم که قانونی به نفع صنعتگران معدن است اجرایی و عملیاتی نمی‌شود، به طور مثال در قانون داریم که می‌توان از پروانه معدن به عنوان وثیقه در بانک استفاده کرد اما در عمل این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

حسینقلی تصریح کرد: در این چند سال اخیر نه تنها اتفاق خوشایندی برای معدن نیفتاده است بلکه تمامی اتفاقات بر علیه تولید، فرآوری و صادرات بوده است.

رئیس کمیسیون سرب و روی خانه معدن اظهار داشت: تمامی این مشکلات موجب شده تا از 450 هزار تن ظرفیت تولیدی فلز روی که در کارخانجات ذوب روی وجود دارد تنها 150 هزار تن تولید داشته باشیم و مابقی ظرفیت خالی است زیرا مواد اولیه کافی نداریم.

وی عنوان کرد: بسیاری از واحدهای صنعت سرب و روی و همچنین سنگ آهن به دلیل سخت شدن شرایط تعطیل هستند، به طوری که می‌توان گفت تعداد زیادی از واحدها تعطیل بوده و یا با 20 تا 30 درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند.

نائب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع نقل و انتقال پول هم بهبودی نداشته است، در گذشته با صرافی کار می‌کردیم اکنون نیز به همان منوال قبلی است زیرا هنوز سیستم ال سی راه نیفتاده است.

ارسال نظرات