با حضور چهره های برجسته سیاسی، فرهنگی و مذهبی کشور برگزار شد
همایش زعیم ذوفنون با حضوردکتر علی اکبر ولایتی، استاددکترغلامعلی حداد عادل، آیت‌الله رشاد، استاد دکتر فرهاد رهبر، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، دكتر محمود صلاحي به همت فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۳۵۰۶۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه8 و فرهنگسرای گلستان ؛ دکتر غلامعلی حداد عادل در این همایش ضمن بيان اين مطلب كه پرداختن به دغدغه های مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ اصل انکار نشدنی است، گفت: چهره فرهنگی مقام معظم رهبری به نسبت چهره سیاسی ایشان پوشیده مانده است.
حداد عادل در این همایش با بیان اینکه تصور اول از رهبری تصور فرهنگی است و بارزترین بعد ایشان، فکری و فرهنگی است، افزود: یک واقعیت این است که وقتی اشخاصی ذوابعاد باشند معمولاً یک بعد از شخصیت آنها به دلایل اجتماعی و تاریخی برجسته می شود و باعث می شود بقیه ابعاد شخصیتی ایشان تحت تأثیر آن یک بعد قرار بگیرد.
حداد عادل گفت: یکی از معماری هایی که رهبر انقلاب کردند تبیین نسبت های این سه فرهنگ است. تعیین رابطه فرهنگ به معنای کلان با خرده فرهنگ ها و اینکه چگونه اینها می توانند یک رابطه منطقی با هم داشته باشند از مسائلی است که رهبری به آن پرداخته اند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در منظومه فکری رهبری، استقلال فرهنگی است. طرح مسئله علوم انسانی اسلامی ناشی از توجه ایشان به استقلال فرهنگی است. ایشان در ما و در فرهنگ عمومی ما یک خودآگاهی به وجودآوردند. فرهنگ راستگویی، امانتداری، تلاش و ... که در مقابل آن دروغگویی، خیانت و ... قرار می گیرد.
رکن منظومه فکری حضرت آقا مردم و غایت آن تمدن نوین اسلامی است
عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و نویسنده اثر فاخر «منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای» در مراسم رونمایی این کتاب با بیان این مطلب گفت: این کتاب در دو جلد تدوین شده است و تدوین آن دو سال و چاپ آن ۶ سال به طول انجامید.
وی گفت: بنده یک سال تمام وقت مجموعه فرمایشات آقا را جمع کردم که مجموعه بسیار وسیعی جمع شد و به یک ساختار نظام مندی رسیدیم. وقتی مدخل ها معین شد به محققان ارجاع داده شد تا تحقیقات انجام شود.
خسروپناه افزود: این کتاب ۴ بخش دارد؛ در بخش اول جهان بینی و بحث های بینشی مقام معظم رهبری و نگاه کلان رهبر انقلاب در حوزه جهان بینی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم نظام منشی است که مباحث اخلاقیات و معنویات در آن مطرح می‌شود. در بخش سوم به نظامات اجتماعی پرداخته ایم. نظام فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و ... در این بخش قرار می گیرد. در بخش چهارم اهداف اجتماعی اسلام از منظر مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار گرفته که مباحثی مانند آزادی، عدالت، پیشرفت و تمدن را شامل می‌شود.
رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: اندیشه مقام معظم رهبری اندیشه ای اجتهادی است. یعنی در هر بحثی که ایشان وارد شده اند دقیقا با روش اجتهادی بحث کرده اند. من یک ادعا در اندیشه رهبری ندیده ام که ذوقی باشد. نکته دوم اینکه شخصیت هایی مانند حضرت آقا چون شخصیت های جامعی هستند سخنانشان نظام مند است و اجزای آن یکدیگر را تکمیل می کنند. مثلا کسی بخواهد همه نظامات اجتماعی را بداند باید نظام فرهنگی رهبری را ببیند چون روح نظامات اجتماعی در نگاه رهبری، فرهنگ است.
مقام و مرام فکری رهبر انقلاب در منظومه فکری مغفول مانده است

آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این همایش گفت: در کتابی که تالیف شده وجهی که می خواهم عرض کنم مغفول مانده که امیدوارم در چاپ بعدی مورد توجه قرار گیرد و آن مسئله مقام و مرام فکری رهبر انقلاب است.
وی گفت: ما در مورد شخصیتی سخن می گوییم که نسب ایشان به شخصیت های بزرگ تاریخ ایران مانند میرداماد می رسد. مجموعه نظراتی که رهبر انقلاب در عرصه های مختلف تولید کرده اند به دلیل فراوانی کمتر به چشم می آید. هر کدام از نظرات رهبر انقلاب کافی بود که از او یک شخصیت نظریه پرداز جهانی بسازد. مردی که می توان گفت وارث فقیهان و حکیمان بزرگ در روزگار ما است. ایشان در سن ۱۸ سالگی وارد درس خارج می شوند و شاگری آیت الله بروجردی، آیت الله طباطبایی، حضرت امام(ره)، شیخ مرتضی حائری یزدی و آیت الله میلانی را کرده اند. این مرد عظیم عصاره فقهی چنین مردان بزرگ است.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران گفت: رهبر انقلاب شخصیتی با ابعاد متنوع دارند که با بزرگان شیعه قابل مقایسه است. ایشان یک فقیه مقتدر، جامع نگر و نوگرا هستند. ایشان ۴ کتاب در حوزه رجال تالیف کرده اند که نشان دهنده دقت ایشان در مباحث حدیثی است. ایشان در حوزه کلام و تفسیر دارای دیدگاههای جدیدی هستند. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی ایشان یک اثر فاخر است که نشان دهنده ذهن منسجم و ساختارمند ایشان است.

اقتدار بی سابقه امروز ایران مرهون رهبری آیت الله خامنه ای است
علی اکبر ولایتی نیز در همایش «زعیم ذوفنون» گفت: در دوره رهبری آیت الله العظمی خامنه ای اقتدار جمهوری اسلامی به حدی رسیده که درتاریخ ایران بعد از اسلام از بعد از نیمه سلسله صفوی سابقه نداشته است.
علی اکبر ولایتی در این همایش با بیان اینکه در این جلسه بیشتر به دستاوردهای نظام اسلامی در طی ۲۸ سال رهبری مقام معظم رهبری خواهم پرداخت، گفت: در دوره رهبری ایشان اقتدار جمهوری اسلامی به حدی رسیده که در تاریخ ایران بعد از اسلام از بعد از نیمه سلسله صفوی سابقه نداشته است. پایه این اقتدار بر ارزش های اسلامی و ۱۱ سال رهبری حضرت امام(ره) و ۲۸ سال رهبری مقام معظم رهبری بوده است.
وی گفت: امروز با استشهاد از گفته های دوستان و دشمنان، جمهوری اسلامی مقتدرترین کشور کل منطقه و تأثیرگذارترین کشور در نظام بین الملل در میان کشورهای منطقه است و این امر مرهون تدابیر مقام معظم رهبری است. در سیاست خارجی ایشان راهبردی دارند که پایه های آن از قبل از انقلاب در ذهن ایشان شکل گرفت. ایشان ترجمه هایی در آثار سید قطب دارند که وحدت اسلامی را تبلیغ می کرد. این ترجمه ها جهان بینی مقام معظم رهبری را در حوزه وحدت نشان می دهد. کتاب نقش مسلمانان در آزادی هند از دیگر این آثار است. تقویت استقلال جمهوری اسلامی و تبلور شعار نه شرقی، نه غربی در اندیشه ایشان مشهود است.
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود: حفظ استقلال کشور و عدم وابستگی به قدرت های بیگانه بعد از ۲۰۰ سال در جمهوری اسلامی محقق شده است. ایران هیچگاه مستعمره نبوده ولی از اوایل سلطنت فتعحلی شاه تحت نفوذ بوده است. یکی از آرمانهای مردم ما در زمان مشروطه، نهضت نفت و انقلاب اسلامی، استقلال بود.

 

ارسال نظرات