در کنار ارائه خدمات زیربنایی برای روستاها، باید زمینه لازم برای ایجاد اشتغال و تقویت معیشت روستائیان نیز انجام شود.
کد خبر: ۸۹۳۵۰۸۱
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، در همایش «تبیین نقش و اهمیت طرح روستا تعاون» گفت: نخستین مشکل پیش روی کشور برای توسعه روستاها، نبود متولی واحد در این بخش می باشد که ضروری است برای توسعه روستاها، متولی واحدی در کشور تعریف شود.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه دستگاه های مختلفی در حوزه روستایی کشور فعالیت دارند، افزود:برای ارائه خدمات مختلف برای روستائیان، دستگاه های زیادی دخیل هستند که گام نخست برای اصلاح این شرایط، تعریف یک نهاد متولی برای حوزه روستایی کشور است.

وی با اشاره به اینکه اظهار داشت: دومین گام مهم برای توسعه روستاها، تقویت معیشت و ایجاد اشتغال برای روستائیان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان تصریح کرد:در کنار ارائه خدمات زیربنایی برای روستاها، باید زمینه لازم برای ایجاد اشتغال و تقویت معیشت روستائیان نیز انجام شود.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه سومین گام مهم در راستای توسعه روستاها، ایجاد صنایع کوچک روستایی است، افزود: برای ایجاد کسب و کار در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال و توسعه روستاها، 4 سطح تعریف شده است که متناسب با شرایط افراد، بخش دولتی از آنها حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی کسب و کار، ارائه تسهیلات لازم و حمایت های مالی در دستور کار خواهد بود، گفت: برای افرادی که فاقد مهارت هستند، از طریق سازمان فنی و حرفه ای نسبت به آموزش آنها متناسب با نیاز بازار کار و راه اندازی کسب و کار اقدام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان تصریح کرد: برنامه ریزی برای ایجاد صنایع کوچک در کنار برخی روستاهای استان آغاز شده است؛ به گونه ای که هم اکنون در یکی از روستاهای شهرستان طارم، یک واحد صنایع تبدیلی مستقر شده و روستاهای دیگری نیز در دست بررسی به منظور انجام این کار، هستند.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه بخش دولتی برای تامین زیرساخت های عمرانی روستاها با اعطای کمک های فنی-اعتباری اهتمام جدی دارد، اظهار داشت: در خصوص مشکلات مربوط به آب شرب روستائیان نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته و برای رفع مشکلات آنها در این زمینه، اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه های توسعه ای کشور برای توسعه روستاها طی سال های گذشته تدوین شده است، افزود: علیرغم اینکه برای توسعه زیرساخت حوزه روستایی کشور و کم شدن فاصله توسعه ای شهر با روستا، اقدامات زیادی در سال های اخیر صورت گرفته است، اما در شرایط فعلی نیازمند بازنگری در سیاست‌های توسعه روستایی کشور هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه سیاست های توسعه روستاها منجر به ماندگاری جمعیت در روستاها نشده است، گفت: هرچند همواره جمعیت روستاها رو به کاهش است، اما هم اکنون بیش از 35 درصد جمعیت استان زنجان در مناطق روستایی زندگی می کنند که این رقم، یک سوم جمعیت استان را شامل می شود و این میزان جمعیت، نیازمند توجه جدی هستند.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه توسعه روستایی یکی از اهداف مهم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: وابستگی اقتصاد روستاها به بخش کشاورزی در کنار نیاز بخش کشاورزی به آب و تغییرات اقلیمی که موجب کاهش بارش ها شده، منجر به بروز مشکلات زیادی می شود که این مشکلات، زنگ هشدار جدی برای منابع کشور است.

ارسال نظرات