علیپور گفت: فاینانس یا همان وام خارجی ؛ اعتباری است که از طریق کشورهای دیگر در اختیار افراد قرار می گیرد اما برگشت این هزینه و وام را دولت تضمین می کند.
کد خبر: ۸۹۳۵۰۹۴
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳

محمد علیپور، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نحوه قراردادهای فاینانس و وام های خارجی گفت: فاینانس یا همان وام خارجی ؛ اعتباری است که از طریق کشورهای دیگر در اختیار افراد قرار می گیرد اما برگشت این هزینه و وام را دولت تضمین می کند.

وی افزود: در برگشت پول وام و سودش باید دولت ایران تضمین کند. این فضایی که ایجاد شده فرصت خوبی برای سرمایه گذاری کشورهای خارجی است اگر از بخش خصوصی حمایت شود و از طرفی و رییس جمهور اعلام کردند که ما باید از 20 میلیارد دلار وام خارجی استفاده کنیم که به شکل فاینانس انجام می شود.

فاینانس ها را در جای مناسب سرمایه گاری کنید/دولت بر نحوه بازگشت پول ها نظارت کند

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: تضین سازو کار برگشت پول وام گرفته شده از سوی دولت در نظر گرفته می شود؛ اگر فلان شرکت خصوصی نتواند اصل پول به همراه سودش را برگرداند دولت تضمین می کند تا یک فرصت سرمایه گذاری قابل توجهی را به وجود آورد.

وی افزود: این فرصت سرمایه گذاری در اختیار اقتصاد کشور قرار می گیرد و اگر اقتصاد یک کشور در حال رونق باشد نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای دنیا از فاینانس استفاده کرده و بهره اقتصادی هم برده اند.منتهی باید این وام را در بخش هایی سرمایه گذاری کنند که در بازگشت پول ها با مشکل مواجه نشویم بر همین اساس اگر این وام های خارجی را در مسیر خودش صرف نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:  دولت باید در نحوه مصرف و عملکرد شرکت کنترل و نظارت داشته باشد و کسانی که از این پول ها استفاده می کنند در زمینه هایی سرمایه گذاری داشته باشند که به راحتی پول آن برگردد.امروز در دنیا کسی وام قرض الحسنه نمی دهد لذا در بازپرداخت فاینانس درصدی سود گرفته می شود اما درصد سود این وام های خارجی با تسهیلات بانکی کشور ما بسیار متفاوت است.

ارسال نظرات