در این جلسه مطرح شد که به یُمن سفر رهبر انقلاب به استان خراسان شمالی، بزرگ ترین مجمتع آموزشی شبانه روزی عشایری در شهرستان مانه و سملقان افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۳۵۰۹۶
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرنگار سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج؛ جلسه طرح برقراری امنیت کوچ عشایری خراسان شمالی با حضور فرمانده سپاه شهرستان مانه و سملقان، مسئول بسیج عشایری استان، نماینده فرماندار، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان، سرپرست عشایری شهرستان، معاون متوسطه و ابتدایی آموزش و پرورش استان، شبکه دامپزشکی شهرستان، رئیس راهداری شهرستان، سرطایفه عشایر عمارلو، نمایندگان عشایر و برخی مسئولین دستگاه های دولتی در سالن جلسات فرماندهی سپاه شهرستان برگزار شد.

 

"روح الله محمدی" فرمانده سپاه شهرستان مانه و سملقان با بیان اینکه با فرارسیدن زمان کوچ، در این جلسه چندین محور مشکلات و امنیت کوچ عشایر مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار کرد: به فرموده امام راحل (ره) عشایر ذخایر انقلاب اند، ان شاءالله بتوانیم از این ذخایر و ودیعه های الهی جهت بقاء و عمق بخشی به انقلاب اسلامی بهره مند و خدمات رسانی نمائیم.

 

"قنبرزاده" مسئول بسیج عشایری استان با اشاره به تعریف امنیت، بیان کرد: در دهه های گذشته امنیت بُعد و معنای نظامی و انتظامی داشته، ولیکن امروزه تعاریف امنیت در مباحث دانشگاهی در حوزه های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، روانی، محیط زیستی، تامین شغل، امنیت غذایی و منابع طبیعی فراتر رفته است.

 

وی افزود: امنیت، فراغت و آمادگی نسبی برای رویارویی در مقابل تهدیدات است. عشایر زمان کوچ میان استان ها، از ییلاق به قشلاق و بلعکس از این آرامش خاطر نسبی برخوردارند.

 

مسئول بسیج عشایری استان با تشریح فرموده ی امام راحل(ره) مبنی بر ذخایر انقلاب بودن عشایر، خاطرنشان کرد: عشایر جمهوری اسلامی ایران در زمان تحریم های ظالمانه کشورهای غربی، بدون وابستگی های داخلی و خارجی در زمینه ی اقتصادی با اتکای به خود مقاومت و ایستادگی نمودند.

 

وی با بیان اینکه عشایر در تهاجم فرهنگی دشمن، هویت، اعتقادات و باورهای خود را حفظ نمودند، عنوان کرد: از این رو عشایر ذخایر اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشور هستند.

 

مسئول سازمان بسیج عشایری استان هم چنین از زمان کوچ عشایر از اواسط آبان ماه خبر داد.

 

"خانم بدخشان" معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه خراسان شمالی در حدود ۴۰۰۰ دانش آموز عشایر تحصیل می کنند، عنوان کرد: از این تعداد ۸۰۲ نفر به شهرستان مراوه تپه استان گلستان جهت حضور در آموزشگاه ها مراجعه می کنند. دانش آموزان عشایری استان در ۵ مجتمع آموزشگاه شبانه روزی تحصیل می کنند.

 

بدخشان با اشاره به سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری (حفظه الله) و اعتبارات این سفر، اظهار کرد: به یُمن سفر رهبر انقلاب به استان خراسان شمالی، بزرگ ترین مجمتع آموزشی شبانه روزی عشایری را در شهرستان مانه و سملقان افتتاح خواهد شد.

 

وی از افتتاح آموزشگاه شبانه روزی دخترانه در شهرستان مراوه تپه به همکاری دستگاه های مربوطه اجرایی و خیرین مدرسه ساز خبر داد و گفت: دختران عشایر بعد از پایان دوره اول ابتدایی به دلیل نبود آموزشگاه دوره متوسطه ترک تحصیل می کردند، با این وجود با همکاری و همدلی عشایر و دستگاه ها این آموزشگاه احداث گردید.

 

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان با اشاره به این که از ۴۱ دختر عشایر کلاس هفتم، فقط ۱۰ دختر برای ثبت نام به پایه بالا تر ثبت نام کرده اند، افزود: اگر دختران عشایر مهارت های زندگی را بیاموزند دیگر شاهد مشکلات و بیماری های جسمی و روحی نباشیم، عشایر امروزه نیازمند مادران و دختران باسواد و با مهارت های زندگی هستند.

 

وی تصریح کرد: آموزشگاه شبانه روزی حضرت خدیجه (س) در شهرستان مراوه تپه به خواسته عشایر و با کمک اداره کل نوسازی مدارس و بسیج عشایر با وجود محل اسکان دختران عشایر تاسیس گردید.

 

بدخشان با تاکید بر تشویق عشایر به ادامه تحصیل دختران در مقاطع بالاتر، خاطر نشان کرد: جامعه و عشایر در آینده نیاز به معلم و پزشکی بومی و برخواسته از عشایر دارد. سرمایه گزاری در تحصیل و آموزش دختران همانند پسران، بازخورد و منفعت آن در آینده به ایل و طایفه عشایر و نیز توانمندی جامعه عشایر می گردد.

 

"سرهنگ افتخاری" جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان مانه و سملقان نیز عنوان کرد: نیروی انتظامی در کار خدمات رسانی انتقال عشایر در;ورودی و و خروجی جاده‌ها همکاری داشته که این فرایند استمرار داشته و عشایر نیز باید به نکات ایمنی در هنگام تردد در مسیرها توجه و اعمال نمایند.

 

در طی جلسه نمایندگان و سرطایفه های عشایر مشکلات، معظلات، کمبود ها و درخواست های خود را از مسئولین حاضر در جلسه مطالبه نمودند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات