روح افزا در گفتگو با «بسیج»:

مسئولان به جای مانع تراشی برای ازدواج جوانان مشکلات آنها را حل کنند

استاد دانشگاه و کارشناس زنان گفت: نمی دانم بعضی از مسئولان ما به دنبال حل مشکل جوانان ما هستند و یا به دنبال مشکل سازی برای آنها، ما الان بحران سن ازدواج داریم و سن ازدواج روز به روز بالاتر می رود.
کد خبر: ۸۹۳۵۱۱۳
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

فرشته روح افزا استاد دانشگاه و کارشناس زنان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: منع کردن جوانان زیر 18 سال از ازدواج جای تاسف دارد و جای تعجب است که چون سازمان های بین المللی می خواهند و سند 2030 باید در این رابطه اجرایی شود ما باید عمل کنیم با اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که ما به این سند نیازی نداریم.

وی افزود: نمی دانم بعضی از مسئولان ما به دنبال حل مشکل جوانان ما هستند و یا به دنبال مشکل سازی برای آنها، ما الان بحران سن ازدواج داریم و سن ازدواج روز به روز بالاتر می رود. متوسط سن ازدواج در دختران 24 به بالا و در پسران 27 به بالاست و در حال نزدیک شدن به 30 سال است.

روح افزا تصریح کرد: ما مشکل ازدواج داریم ما 13 میلیون جوان در صف ازدواج داریم مسئولان اینها را نمی بینند و آمار کم مشکلات ازدواج در سن پایین را می بینند. سوال من این است که اگر واقعا دختران و پسران ما نیاز به ازدواج ندارند چرا باید آموزش جنسی ببینند؟

استاد دانشگاه و کارشناس زنان بیان داشت: این طرح خیلی آفت دارد اگر می خواهند مشکل چند هزار نفر را حل کنند نباید برای چنیدین میلیون نفر مشکل ایجاد کنند. می گویند دختران باید به بلوغ عقلی برسند اصلا بلوغ عقلی شرط ازدواج است یک خانم سی ساله هم اگر بلوغ عقلی نداشته باشد نباید ازدواج کند.

روح افزا گفت: اگر سن ازدواج 18 سال شود چه موانعی برای یک دختر 16 یا 17 ساله که نیاز به ازدواج دارد و خانواده هم می توانند او را تامین کنند و هیچ منعی هم برای او وجود ندارد به وجود می آید؟ این دختر یا باید شرعی ازدواج کرده و ثبت قانونی نکند که حتما در آینده با مشکلات روبرو می شود و یا باید به راه های نا مشروع برای تامین نیازش رو بیاورد.

وی اظهار داشت: من از مسئولان و خانمهای مجلس می خواهم که علمی روی این قضیه کار کنند آمار دخترانی که به علت مخالفت خانواده با ازدواج آنها فرار می کنند خیلی بیشتر از کسانی است که به زور ازدواج می کنند. اسلام می گوید کسی که به سن بلوغ می رسد و می تواند ازدواج کند باید ازدواج کند و اسلام اجازه نمی دهد کسی صبر کند.

روح افزا گفت: بعضی از خانواده ها متمکن هستند بعضی ها جزء رسم و رسوماتشان است و برای سن زیر 18 سال  برنامه ریزی کرده اند و دخرتهایشان در این سن ازدواج می کنند نمی شود که برای حل مشکل یک عده قلیل مشکل برای اکثریت ایجاد کینم این نشان می دهد که کار کارشناسی نشده است.

استاد دانشگاه و کارشناس زنان ادامه داد: وقتی ما توانمندی کنترل فضای مجازی را نداریم چرا جوانان را از ازدواج منع می کنیم؟ وقتی مسئولان نمی توانند جلوی این حجم عظیم تحریکات اجتماعی را در جامعه و فضای مجازی، فیلم ها و سینما بگیرند منع از ادواج جوانان یعنی فساد.

وی افزود: یعنی اگر کسی نیاز به ازدواج دارد صبر کند ازدواج نکند ولی آموزش جنسی ببیند، با جنس مخالف ارتباط داشته باشد، آرایش کند، در فضای مجازی وارد شود، لباس نامناسب بپوشد همه این آسیب ها را ببیند و ازدواج نکند.

استاد دانشگاه و کارشناس زنان تصریح کرد: طبق آمار ثبت احوال آمار طلاق افرادی که زود ازدواج می کنند نسبت به کسانی که در سنین بالاتر ازدواج می کنند کمتر است. در کشورهای اروپایی که سن ازدواج تعیین می کنند آنها روابط آزاد دارند.

وی گفت: این طرح غیر کارشناسی است . اگر این اتفاق بیفتد خیلی مشکلات برای بچه های ما ایجاد می شود و یکی از مشکلات این است که ممکن است ازداوج های غیر قانونی صورت بگیرد یا روابط نامشروع رواج پیدا کند. ما یک کشور مسلمانیم و اروپایی و آمریکایی نیستیم که بچه های ما تا 18 سالگی ارتباطات نامشروع داشته باشند و بعد از 18 سالگی ازدواج کنند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار