مسئول سازمان فضای مجازی سراج سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با تسنیم:
مسئول سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان با اشاره به شناسایی ۲۴۰ نخبه فضای مجازی در استان گفت: نخستین موشن‌گرافی بلوچی توسط نیروهای سازمان سراج سیستان و بلوچستان تولید شده است
کد خبر: ۸۹۳۵۲۳۲
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
سعید دهنوی در گفت‌وگوبا خبر گزاری بسیج از سیستان و بیلوچستان اظهار داشت: سازمان فضای مجازی سراج از سال ۹۳ با هدف کمک به تحقق اهداف و چشم‌انداز‌های انقلاب اسلامی در عرصه فضای مجازی با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های خودجوش مردمی فعال در این عرصه فعالیت خود را به طور جدی آغاز کرد.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان سیستان و بلوچستان افزود: سیستان و بلوچستان استان یکی از ۱۰ استان پیشروی کشور در زمینه راه‌اندازی مراکز استانی سراج بود چرا که این سازمان ابتدا فعالیت خود را از پایتخت آغاز کرد و سپس به تدریج نمایندگی‌هایی را در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی کرد.

وی با تاکید بر اینکه کار خودجوش فرهنگی همواره یکی از عوامل اصلی جریان‌سازی گفتمانی بوده، خاطرنشان کرد: تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب برای حمایت از هسته‌های کوچک مردمی یکی از دغدغه‌های صحیحی محسوب می‌شود که همواره مورد توجه ایشان است چرا که حمایت از این شریان‌های مویرگی برای ایجاد یک جسم واحد فرهنگی در کشور بسیار ضروری است.

"سراج" میعادگاه افسران جبهه جنگ نرم

دهنوی ادامه داد: نبود محل تجمیع مشترک افسران جنگ نرم یکی از کمبود‌های اصلی مجموعه‌های خودجوش فرهنگی در کشور بود که باعث شد در چند دهه گذشته خیلی زود این مجموعه‌ها کوچک و کوچکتر شوند و بعد از مدتی افرادشان هم کار انفرادی را به کار جبهه‌ای ترجیح بدهند؛ بنابراین سازمان فضای مجازی سراج با هدف رفع این نقیصه وارد میدان شد و در قدم اول با شناسایی این مجموعه‌ها و آشناسازی آن‌ها با یکدیگر راه ارتباط و همفکری بین فعالان انقلابی را باز کرد و با حمایت بدون دخالت سعی کرد این مجموعه‌ها را توانمند کند تا در نهایت با ایجاد هماهنگی بین این مجموعه‌ها اقدام مشترک‌های زیادی را در قالب یک امت واحده فرهنگی هدایت کند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حوزه‌های کاری اصلی ما در استان در ۵ زمینه شناسایی، جذب، سازماندهی، آموزش و عملیات و در بخش‌های رسانه‌های برخط (شامل پایگاه‌های خبری و تحلیلی، تالار‌های گفت‌وگو و وبلاگ‌ها)، شبکه‌های اجتماعی (شامل پیام‌رسان‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی تحت سیستم عامل‌های رایانه‌ای)، نرم افزار، بازی‌های رایانه‌ای و پویانمایی متمرکز شده است.

شناسایی ۲۴۰ نخبه فضای مجازی در سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ نیز ۲ حوزه "ارتقاء نهضت فضای مجازی و آینده پژوهی فضای مجازی" به حوزه‌های فعالیت سازمان اضافه شده، افزود: در زمینه شناسایی تاکنون ۲۴۰ نخبه فضای مجازی توسط سازمان سراج در سیستان و بلوچستان شناسایی شده و در حال حاضر در ۱۰ شهرستان سطح استان نیروی رابط و شورای فضای مجازی سراج راه‌اندازی شده است.

دهنوی بیان کرد: تاکنون ۵ کارگروه تخصصی فضای مجازی شامل "رصد، رسانه‌های برخط، بازی، پویانمایی و تحلیل محتوا" بر اساس چارت کشوری در حوزه سازماندهی در استان تشکیل شده و همچنین ۲ کارگروه شبکه‌های اجتماعی با عنوان "قرارگاه هاشم" و سواد فضای مجازی ویژه استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده و مشغول فعالیت هستند.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان به فعالیت‌های آموزشی این مجموعه در استان اشاره داشت و گفت: تاکنون ۵ دوره آموزشی "آموزش ساخت بازی رایانه‌ای، هک و امنیت، تکنیک‌های سایبری، جریان‌سازی در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت جریان‌ساز در شبکه اجتماعی توئیتر" در استان برگزار شده که با استقبال خوبی از جانب فعالان فضای مجازی استان مواجه شده است.

ساخت نخستین موشن‌گرافی بلوچی توسط سراج استان

وی بیان کرد: در زمینه عملیات ۳ پایگاه خبری و تحلیلی "زاهدان نیوز، گندم خبر و چابهار پرس" زیرمجموعه سازمان فضای مجازی سراج استان فعالیت دارند و در زمینه شبکه‌های اجتماعی نیز یک تیم فعال ۱۵ نفره متشکل از فعالان فضای مجازی استان توزیع محتوا‌های تولیدی مجموعه را عهده‌دار هستند.

دهنوی اظهار داشت: تیم کلیپ‌سازی ما هم تاکنون انسجام مناسبی پیدا کرده و در ایام مختلف کلیپ‌هایی را به صورت مناسبتی تولید و البته بدون نام مجموعه در فضای مجازی توزیع می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به نخستین موشن‌گرافی بلوچی، کلیپ برنج پروازی و کارگران نارنجی پوش اشاره کرد.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌سازی بازی رایانه‌ای "سیستو" که به موضوع بحران زیست محیطی در منطقه سیستان می‌پردازد نخستین محتوای تولیدی این مجموعه استف افزود: این مجموعه در زمینه رصد، پایش روزانه و هفتگی رسانه‌های همسو و معاند را در دستور کار دارد.

وی به فعالیت‌های این مجموعه در زمینه تولید نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار سیره سردار شهید "حاج قاسم میرحسینی" که از شهدای شاخص استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند، نخستین فعالیت ما در زمینه تولید نرم‌افزار بوده است.

ارتقاء سواد فضای مجازی عموم جامعه در دستور کار سراج

دهنوی خاطرنشان کرد: سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان تاکنون در حوزه ارتقای سواد فضای مجازی عموم جامعه فعالیت‌های خوبی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به سخنرانی‌های هفتگی اساتید این مجموعه در رادیو استانی اشاره کرد که به طور مستمر حداقل ۳ ساعت در هفته از کانال استانی پخش می‌شود.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین در این زمینه قراردادی با آموزش و پرورش استان منعقد کرده‌ایم تا دوره‌های ضمن خدمت با هدف ارتقاء سطح سواد معلمان در حوزه فضای مجازی برای آن‌ها برگزار کنیم.

وی به برگزاری دوره اختصاصی سنگر رسانه‌ای شهید تهرانی‌مقدم (سرشت) در ایام تابستان در استان خبر داد و افزود: برگزیدگان دانش‌آموزی علاقه‌مند به فضای مجازی استان در قالب این دوره آموزشی ۵۰ روزه در ایام تابستان امسال تحت آموزش مهارت‌های رسانه‌ای شامل "خبرنگاری، سواد بصری، عکاسی، طراحی و ویرایش تصویر، تولید کلیپ، برنامه‌نویسی، آموزش ساخت انیمیشن و بازی‌سازی" قرار گرفتند.

دهنوی ادامه داد: برنامه داریم برگزیدگان این دوره آموزشی را در قالب دوره‌های کشوری تحت آموزش‌های تخصصی قرار دهیم تا در آینده نه چندان دور به افسران تخصصی جبهه جنگ نرم استان تبدیل شوند. همچنین تابستان سال آینده از این برگزیدگان در قالب تیم‌های تخصصی جهت آموزش‌های ویژه دعوت به عمل می‌آید.

آسیب‌های فضای مجازی در سیستان و بلوچستان بیش از فرصت‌هاست

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در سیستان و بلوچستان در ارتباط با شرایط فعلی فضای مجازی در استان، اظهار داشت: متاسفانه در شرایط فعلی آسیب‌های فضای مجازی در استان بیشتر از فرصت‌های آن است و این فضای نامطلوب جوانان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: طبق آمار ارائه شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیستان و بلوچستان از نظر رشد ضریب نفوذ اینترنت در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ رتبه نخست را در میان استان‌های کشور دارا بوده که این شرایط می‌طلبد مسئولان مربوطه نگاه ویژه‌ای به فضای مجازی در استان داشته باشند.

دهنوی ضمن انتقاد از تعامل برخی از ادارت استان با سازمان فضای مجازی سراج سیستان و بلوچستان، گفت: برخی از ادارات استان بدون در نظر گرفتن فرهنگ کاربری از فضای مجازی صرفاً از این فضا استفاده اقتصادی و یا سیاسی دارند و متاسفانه این مجموعه‌های با فعالیت سراج در استان مخالف هستند.
منبع تسنیم
ارسال نظرات