خبرهای داغ:
امام جمعه دولت آباد گناهان زیاد، ظلم و استکبار را از آفت های ایمان برشمرد و گفت: آفت در هر کجا که سرایت کند نابود کننده است.
کد خبر: ۸۹۳۵۳۷۵
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار؛ امام جمعه دولت آباد در مسجد جامع گفت: آفت در هر کجا که سرایت کند نابود کننده است و انسان در همه زمینه ها، در هر رشته و عرصه ای که هست باید توجّه به آفت ها داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین محمودآبادی اوّلین آفت را کثره السیئات ( گناهان زیاد) برشمرد و گفت: اگر انسان نسبت به انجام هر گناهی بی بند و بار باشد، لااُبالی باشد، این گناهان باعث می شود که ایمان او از بین برود.

وی ادامه داد: خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه روم آیه ۱۰ می فرماید: « ثُمَّ کَانَ عَاقِبَهَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا السُّوأَى أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِؤُون؛ آخر سرانجام کار آنان که بسیار به اعمال زشت و کردار بد پرداختند این شد که آیات خدا را تکذیب و تمسخر کردند (زیرا معصیت، دل را تاریک کند و چون بسیار شود به ظلمت کفر انجامد) ».
محمودآبادی عنوان کرد: روز عاشورا امام حسین علیه السلام عمر سعد را موعظه کرد – با این که عمر سعد یک شخصیّتی بود و مردم به او مراجعه می کردند، ولی در مقابل امام ایستاد و عاقبت به شرّ شد – گفت: من مُلک ری را نمی توانم رها بکنم، امام حسین (ع) فرمود: به گندم ری هم نمی رسی، خندید و گفت به جوی ری که می رسم و مسخره کرد امام زمان خودش را.

این کارشناس دینی افزود: چرا این عاقبت به شرّ شد؟ به این دلیل که بدی ها و گناهان فراوانی داشت، این گناهان را هم ما متوجّه نمی شویم؛ چرا که انسان بر نفس خودش آگاه تر است و کسی که بی پروا مرتکب دروغ، غیبت، حرام خوری، مسخره کردن و بردن آبرو می شود و دست و زبان و قلمش یله و رها است، این شخص بداند که اگر نماز و قرآن هم می خواند و روزه هم می گیرد، عاقبت به خیر نخواهد شد؛ مانند عمر سعد.

وی ادامه داد: درست است که ما معصوم نیستیم ولی برخی مواقع انسان به طور عمدی گناه انجام می دهد، یک گستاخی نسبت به خداوند تبارک و تعالی دارد آن خیلی بد است ولی گناهی که انسان ناخواسته انجام بدهد قابل بخشش است.

این مسئول با بیان این که زیاد گناه کردن عاقبت، ایمان را از بین می برد؛ اضافه کرد: اگر ایمان هم از بین رفت دیگر انسان نباید انتظار عاقبت به خیری از خودش داشته باشد.

مسئول قرارگاه فرهنگی برخوار دوّمین آفت را؛ ظلم عنوان کرد و ادامه داد: خداوند در آیه ۱۴ سوره مبارکه نمل می فرماید: « وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُفْسِدِینَ؛ و انکار کردند آیات را و حال آن که در نفس خود یقین پیدا کردند از روى ظلم و تکبر و بلند پروازى، پس نظر کن چگونه بوده است عاقبت فساد کنندگان ».

وی خاطرنشان کرد: کسانی که ظلم به خودشان و کسانی که ظلم به دیگران می کنند نیز ایمانشان دچار مشکل است؛ اینها ایمان ندارند و عاقبتشان هم در آخرت عذاب الهی است؛ بنا بر این باید توجه داشته باشیم ظلم نکنیم.

امام جمعه دولت آباد متذکر شد: حتی ظلم به خود؛ گناهی است که انجام می دهیم؛ همانطور که در دعای کمیل می گوییم: « ظلمتُ نفسی. به خودم ظلم کردم » یعنی انسان هر گناهی که انجام بدهد ظلم به خودش است.

این کارشناس مذهبی افزود: اگر یک ریال حرام در زندگی بیاوریم، اگر یک دروغ بگوییم، اگر یک غیبت کنیم و…؛ ظلم به خودمان کرده ایم، بنا بر این وعده های عذاب را برای خودمان محقق کرده ایم.

محمودآبادی یادآور شد: ظلم به دیگران هم فاجعه بار است؛ ظلم به فرزند، همسر، ارباب رجوع و زیردستان؛ امام علی علیه السلام می فرماید: « الملکُ لا یبقی مع الظلم. حکومت با ظلم کردن باقی نمی ماند »؛ جبرئیل بر پیامبر نازل شد دید آن حضرت ناراحت است. عرض کرد یا رسول الله چرا ناراحتی؟ حضرت فرمود عده ای مرا تکذیب می کنند، عرض کرد إنهم لا یکذبونک هم یعلمون أنّک صادق؛ آن ها تو را تکذیب نمی کنند، آن ها می دانند که تو صادق هستی، آن ها می دانند که تو تا قبل از این که به بعثت برسی راستگو ترین افراد بودی، این را می دانند: « وَلاکِنَّ ظالمینَ بِاباتِ الله یَجهدون» و اما ظالمان آیات خدا را انکار می کنند؛ یعنی کسانی که ظلم کردند چه به خودشان چه به دیگران، اینها نشانه های خدا را تکذیب می کنند.
این سخنران به «استکبار» به عنوان سوّمین آفت اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه السلام می فرماید: « اُصول الکفر ثَلاثه الحرص و الاستکبار و الحسد؛ ریشه های کفر سه چیز است: طمع داشتن، کبر ورزیدن و حسادت ».

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی حرص دارد که به مال دنیا برسد بدون توجّه به این که حلال است یا حرام، این مال دنیا را جمع کرد، باید بداند یکی از رگه ها و ریشه های کفر در وجودش است، همچنین اگر بی توجّه نسبت به پرداخت واجبات شرعی مثل خمس، زکات و کفّارات بود باید بداند حرص در وجودش هست و چون حرص در وجودش است یکی از رگه های کفر در وجودش است.

امام جمعه دولت آباد ادامه داد: کفر هم که به نافرمانی و ناسپاسی خداوند، به انجام گناهان و سرانجام به جهنم منجر می شود، نمی گوییم کافر است ولی ریشه ای از کفر در وجود او است، این ریشه را باید قطع کند.

محمودآبادی گفت: کسی که اهل نماز نیست، این هم یکی از رگه های کفر در وجودش است، حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید: « … و الصلوه تَنزیهَاً لکم عن اَلکِبر… نماز را برای شما قرار داد به خاطر دور بودن شما از کبر ».

این کارشناس دینی در پایان اظهار کرد: همچنین حسادت؛ اگر کسی حسادت در وجودش باشد نتواند پیشرفت دیگری را ببیند و سعی کند به دیگری ضربه بزند، این شخص هم رگ و ریشه های کفر در وجودش است و اینها باعث بی ایمانی عاقبت به شرّی می شود و باعث می شود که انسان عذاب را برای خود بخرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها