رئیس سازمان بسیج سازندگی استان البرز گفت:
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان البرز گفت: اقتصاد مقاومتی چیزی جز تحقق اصل ۴۴ قانون نیست. اینکه باید کار را به مردم هدیه داد. اقتصاد مقاومتی در شرائط تحریم های اقتصادی به معنای اقتصاد مردمی است.
کد خبر: ۸۹۳۵۴۰۹
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، ایران اسلامی آن سال ها، یعنی درست پس از پیروزی انقلاب اسلامی درگیر جنگی تمام عیّار با عراق شد. امّا این یک جنگ معمولی نبود و گواه این ادعا، اسرای عراقی بود. این اسرا بالغ بر 15 کشور جهان را شامل می شد. همین مطلب نشان می داد، معنای جنگ جهانی به واقع نبرد با کشوری است که تنها یک سال از خواسته مردمش برای شکل گیری نظام جدید می گذرد.

اقتصاد مقاومتی چیزی جز تحقق اصل ۴۴ قانون نیست

 به هر روی انقلاب مردمی ایران به مذاق خیلی ها خوش نیامد. با این وصف در کنار خیل رزمندگان اسلام جوانانی پا به عرصه میدان گذاشتند که جنگ را به گونه ای دیگر پیش بردند و آن ها کسانی نبودند جز رزمندگان بسیج سازندگی.

 آغازین حرکت های بسیج سازندگی بر مبنای آرمان نظام اسلامی توجه به محرومین و مستضعفین بود. شاکله حرکتی مبارک که طی آن مدرسه ها، بیمارستان ها، خانه ها، درمانگاه ها و ... ساخته شد.

 و امروز؛ بیش از سه دهه از دوران جنگ تحمیلی می گذرد، اما همچنان فعالان بسیج سازندگی همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس هوشیارانه پای کار هستند تا نهال انقلاب که دیگر نزدیک به چهل سالگی می رسد مراقبت و حمایت کنند.

 به جرأت می توان گفت، همین بسیجیان سازندگی خود میوه های معطر نهال انقلاب هستند که با باور به عدالت، حق طلبی، رسیدگی به محرومان و ... تمامیت عمل را به سرانجام رسانده اند.

جناب سرهنگ علی ترکاشوند، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان البرز در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت:کارکرد اصلی جهاد سازندگی به شکل گیری انقلاب اسلامی بر می گردد، چرا که بخش اصلی از بدنه جهاد سازندگی مردمی است. هر چند ایرادی به ادغام جهاد سازندگی با جهاد کشاورزی در سال 78 وارد است، که کارکرد بسیج سازندگی را تغییر داد و ما طی سال های 78 تا 80 عملکرد سابق را از بسیج سازندگی آن گونه که پیش تر بود نمی بینیم.

سرانجام متناسب با نتیجه نگرفتن از ادغام جهاد سازندگی با جهاد کشاورزی، رهبر انقلاب دستور شکل گیری بسیج سازندگی را دادند و این اقدام به موقع به جهت پر کردن خلاء های به وجود آمده بود.

 لطفا بفرمایید در حال حاضر در سطح استان عملکرد بسیج سازندگی رو چطور ارزیابی می‌فرمایید؟

 استان البرز یکی از استان های موفق در حوزه بسیج سازندگی است و در حال حاضر نیز به عنوان پنج استان برتر کشور در این زمینه شناخته شده است. یکی از اتفاقات و رخدادهای خوب برای بسیج سازندگی طی این سال ها در استان مصوبه کارگروه شورای اقتصاد مقاومتی در خصوص تخصیص ردیف بودجه به عنوان دستگاه اجرایی است.

 از دیگر برنامه های سازمان اشتغال زایی است که انتظار می رود تا پایان سال بیش از 2 هزار شغل با همت بسیج سازندگی ایجاد شود. همچنین اجرای 173 پروژه عمرانی از دیگر برنامه هایی است که با همت و همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء و قرارگاه قرب کوثر با هدف محورمیت زدایی در سطح استان به انجام رسیده است.

 از نقطه نظر شما چگونه می توان گستره فعالیت بسیج سازندگی رو تبیین کرد؟

 بسیج سازندگی در زمینه اردوی جهادی به تعبیر مقام معظم رهبری بسیار خوب عمل کرده است تا آن جا که فرمایش ایشان هست که « این افرادی که در مناطق محروم فعالیت می کنند، آیه های نور هستند» .

 امروز 5 هزار نفر در قالب گروه جهادی در سطح استان فعالیت دارند و در زمینه های متعدد چون پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی، خدمات بهداشتی درمانی و ... فعالیت دارند.

 عجالتا بفرمایید، نتایج شاخصی که طی سال های اخیر در بحث توسعه عمرانی، اقتصادی و فرهنگی در سطح استان شاهد بوده آید چیست؟

 بسیج سازندگی در میان 25 دستگاه همکار در بحث اقتصاد مقاومتی برتر شناخته شده است. راه اندازی کارگاه های کوچک- کارگاه های توانمند با باور به واحدهای منهای نفت از جمله اقدام های موثری بوده که در سطح استان طی این سال ها صورت گرفته است. از دیگر برنامه های بسیج سازندگی اهداء جهیزیه به نوعروسان است .

 همچنین در عرصه پوشش خدماتی، عمرانی، درمانی و ... بسیج سازندگی استان البرز بالغ بر 12 استان کشور را پوشش داده است. نمونه آخر این فعالیت ها در قالب فعالیت گروه جهادی امیرالمومنین (ع) البرز در سیستان و بلوچستان است که مدرسه شهید مدافع حرم محسن کمالی دهقان در این مدرسه به اهتمام فعالان بسیج سازندگی استان ساخته شد.

 جناب ترکاشوند سال جاری را مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال- تولید » نام گذاری کرده اند، لطفا شما بفرمایید ، ضرورت رشد و پویایی روند فعالیت های بسیج سازندگی متناسب با شعار سال چیست؟

 اقتصاد مقاومتی چیزی جز تحقق اصل 44 قانون نیست. اینکه باید کار را به مردم هدیه داد. اقتصاد مقاومتی در شرائط تحریم های اقتصادی به معنای اقتصاد مردمی است. امروزه شکل گیری تعاونی های مردمی در جریان شعار سال بسیار نقش آفرین بودند و ما شاهد موفقیت های چشمگیری در این عرصه هستیم.

 سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی به معنای شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصاد ملی ، گسترش مالکیت در سطح عموم، ارتقاء کارایی بنگاه های اقتصادی، رشد رقابت پذیری در جریان اقتصاد، ایجاد و افزایش تعاونی های مردمی که در این مسیر بسیج سازندگی فعالیت های جدی را از خود نشان داده است.

 گفتنی است، سازمان بسیج سازندگی البرز سال گذشته تفاهم نامه ای را با دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز به انجام رساند که طی آن هر گونه همکاری و همراهی با این سازمان به منظور محورمیت زدایی و انجام پروژه های عمرانی و ... صورت گیرد.

 متناسب با سخنان اخیر سردار یوسف مولایی، فرمانده سپاه استان البرز اولویت برنامه های سازمان بسیج سازندگی با روستاها و مناطق محروم استان البرز است، با این وصف گروه های متعدد جهادی استان روستاها و مناطق محروم کشور را از یاد نمی برند.

 آن چنان که روستای صدیق سنگری در بخش بزمان در جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان از نعمت مدرسه به همت گروه جهادی امیرالمومنین (ع) بهره مند شد.

 

منبع: خبرگزاری شبستان

ارسال نظرات
پر بیننده ها