همایش نکوداشت مرحوم امیر حسین فردی " امیر داستان انقلاب" با حضور چهره برتر دانشگاهی کشور و اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۳۵۴۲۸
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

داستان های مرحوم امیر حسین فردی توجه رهبری را برانگیخت

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، دکتر گودرز صادقی در آئین نکوداشت مرحوم امیر حسین فردی در دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: مرحوم فردی با عشق و علاقه وافر به ادبیات پایداری پرداخت و یکی از پیشگامان ادبیات پایداری در کشور بود.

وی با بیان اینکه باید تجلیل از مفاخر و بزرگان در زمان حیات آنها انجام شود، افزود: برگزاری آئین نکوداشت در زمان ممات نخبگان هم می تواند سبب شناخته شدن آنها شود.

صادقی با اشاره به اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در زمینه تجلیل از مفاخر گام های موثری برداشته است، افزود: از چند چهره شناخته شده استان در سطح کشور، تجلیل کرده و آئین بزرگداشت برگزار کرده ایم تا این افراد را به مردم استان و خصوصا دانشجویان معرفی کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نکوداشت شخصیت متدین، مومن، انقلابی و فرهیخته کار بسی پسندیده است.
وی با اشاره به اینکه مرحوم فردی خود را وقف مسیر انقلاب کرد، افزود: وقتی علم و هنر با ایمان و اخلاص توام شود فردی انقلابی به وجود می آید و مرحوم فردی مجاهدانه در راه انقلاب اسلامی قلم زد.

حسنی اضافه کرد: وقتی فقیه عادل و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نویسنده ای را مورد عنایت قرار داده و تعریف و تمجید می کند، قطعا این شخص متدین و انقلابی است.

دکتر حسین شایقی رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اردبیل گفت: الگوهای جامعه باید از بین انسان های صالح، نخبه، متدین و علمی معرفی شود.

وی با بیان اینکه انسان های فرهیخته الگویی برای تربیت نسل های آینده هستند، اضافه کرد: فرهیختگان بر روی اقشار مختلف جامعه تاثیرگذار هستند بنابراین باید زمینه معرفی آنها فراهم شود.

شایقی ادامه داد: هویت هر کشور مدیون عالمان و فرهیختگان است و استان اردبیل هم از این قاعده مستثنی نیست بنابراین باید قدردان این فرهیختگان بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اردبیل افزود: مرحوم امیر حسین فردی از پایه گذاران ادبیات پایداری بوده و از پایه گذاران انجمن نویسندگان کودک و نوجوانان بودند.

دکتر حبیب ابراهیم پور رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: مرحوم فردی 30 سال دوران کودکی ما را زندگی کرد و با کیهان بچه ها اتفاقات زندگی را برای ما به تصویر کشید.

وی با اشاره به اینکه مرحوم فردی چهارمین فرهیخته استان است که در دانشگاه محقق اردبیلی مراسم نکوداشت برای وی برگزار می شود، ادامه داد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی در راستای رسالت های اجتماعی خود از اساتید و فرهیختگان شاگرد پرور تجلیل و آنها را به جامعه معرفی می کند.

ابراهیم پور اظهار کرد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی از سال 75 با رشته زبان و ادبیات فارسی راه اندازی شده است و امروز سه رشته در گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشکده تدریس شده و حدود 50 نفر دانشجوی دکتری، 60 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و 100 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی رشته های زبان و ادبیات فارسی تحصیل می کنند.

مرتضی سرهنگی از نویسندگان برجسته ادبیات پایداری کشور و از دوستان مرحوم فردی گفت: ما معمولا دو نوع عمر می کنیم که یکی عمر ظاهری و دیگری عمر باطنی است.

وی اضافه کرد: معلمان هم دو نوع هستند که یک نوع معلمان مدرسه هستند و نوع دیگر، معلمانی هستند که به وسیله کتاب هایشان اقدام به تربیت نیرو می کنند.

سرهنگی تصریح کرد: مرحوم فردی شجاعت یاد دادن داشت به همین خاطر شاگردان زیادی را پرورش داده و به جامعه معرفی کرد.
حجت الاسلام و المسلمین میکائیل مقدسی امام جمعه نیر گفت: کسانی باید در مورد افرادی مثل مرحوم فردی سخن بگویند که لااقل همسطح با آن فرد باشند.

وی افزود: مرحوم فردی مجاهدانه در مسیر انقلاب تلاش کردند و برای نسل موجود و نسل های آینده تاثیرگذار هستند.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری کشور گفت: مرحوم فردی شخصی متواضع بودند که هیچگونه رغبتی برای معرفیشان نداشت.
وی با بیان اینکه مرحوم فردی نویسنده بزرگی بود، تصریح کرد: او به عناصر داستان نویسی تسلط داشت و با تبحر خاصی داستان می نوشت.

مومنی شریف اظهار کرد: مرحوم فردی با جهان بینی دینی به طبیعت نگاه می کرد و نگاهشان به طبیعت، انسان و زندگی خدامحور بود.
جواد زنجانی فرماندار اردبیل گفت: امروز فضای فرهنگی به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است و این مساله سبب شده که جوانان و نسل های جدید از اصالت، ریشه و فرهنگ کم بهره باشند.

وی افزود: باید در زمینه مهندسی فرهنگی کشور چاره اندیشی کرده و انتقال فرهنگ به نسل های آتی الگوی مناسبی طراحی کنیم.

سید ناصر اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: برگزاری آئین نکوداشت مرحوم فردی، سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب و امروز برگزار شد.

او ادامه داد: متاسفانه با مفاخر زنده نمی‌شود کنار آمد و مراسمی این چنینی برایشان برگزار کرد چون رغبتی از خود نشان نمی دهند.

یادآور می شود در این آئین، دکتر محسن شاهرضایی مدیر کل تکریم و الگوسازی بنیاد ملی نخبگان پیام دکتر ستاری معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان را قرائت و سازمان های مختلف با اهدای هدایایی از خانواده مرحوم فردی تقدیر کردند.

در این آئین، از پرتره فردی رونمایی و با رونمایی از یادبود مرحوم فردی، خیابان منتهی به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی به نام این نویسنده نامگذاری شد.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی بر روی عکس کلیک کنید.

ارسال نظرات