روابط عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد: در کنار بررسی هیأت تحقیق و تفحص از این صندوق، در طول یکسال گذشته 13 مورد شکایت رسمی علیه بدهکاران صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۹۳۵۶۱۱
|
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، این خبرگزاری مصاحبه‌ای با جبار کوچکی‌نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی با عنوان «رقم نهایی تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان 15 هزار میلیارد تومان است»، منتشر کرد.

روابط عمومی و امور بین الملل صندوق ذخیره فرهنگیان در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرده است: در حالی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به زعم خودش با استناد به گزارش تحقیق و تفحص، از ارقام عجیب تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان رونمایی می‌کند که کل تسهیلات پرداختی بانک سرمایه را به عنوان تخلفات این مجموعه در نظر گرفته است؛ و این درحالیست که بانک یک شخصیت حقوقی مستقل است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کند.

آقای کوچکی‌نژاد همچنین میزان تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان را 1500 میلیارد تومان اعلام کرده و معتقد است که کلیه سرمایه‌گذاری‌های موسسه در حوزه پتروشیمی تخلف بوده است در حالی که این سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پتروشیمی مروارید، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی مارون و سایر طرح‌های سودآور صورت گرفته است.

نحوه ارتباط مؤسسه و بانک سرمایه برای افکار عمومی و به ویژه فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شده است. بر این اساس، کل سهام شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه به ارزش دفتری ٢١٨ میلیارد تومان و معادل حدود 47 درصد از سهام بانک است که این رقم کمتر از ٥ درصد دارایی 4416 میلیارد تومانی (به ارزش دفتری) مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در اسفند 1395 است. بنابراین مطالبات بانک سرمایه(8 هزار و یا 13 هزار و یا هر رقم دیگری)، دارایی سهامداران موسسه نبوده و متعلق به سپرده‌گذران بانک است که در این رابطه با توجه به تعهد بانک مرکزی، نگرانی خاصی وجود ندارد.

بنابراین در صورت بازگشت تمامی مطالبات این بانک، قطعا این ارقام به حساب فرهنگیان عضو موسسه واریز نخواهد شد و افرادی که ادعا می‌کنند بازگرداندن مطالبات بانک سرمایه به معنی بازگشت آن به جیب فرهنگیان است کاملا اشتباه می‌کنند.

جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند که در مجموع ارزش دفتری دارایی‌های موسسه شامل واریزی اعضا، واریزی دولت و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی 4416 میلیارد تومان است. بر این اساس از ابتدای تأسیس موسسه تا پایان اسفند 1395 اعضای موسسه بیش از 1572 میلیارد تومان حق عضویت به حساب موسسه واریز کرده‌اند و میزان واریزی دولت فقط 635 میلیارد تومان است. در همین حال فعالیت‌های اقتصادی موسسه به سودآوری 4074 میلیارد تومانی انجامیده که نزدیک به دوبرابر جمع واریزی اعضا و دولت است.

همچنین در طول 21 سال گذشته، بیش از 1865 میلیارد تومان در قالب سهم الشرکه به حساب بازنشستگان واریز شده است. از این رو میانگین دریافتی فرهنگیان بازنشسته اخیرا به مرز 10 میلیون تومان و بیشترین دریافتی نیز به بیش از 25 میلیون تومان رسیده است. همانطور که بارها تاکید شده است عمده دارایی‌های مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در شرکت هایی سرمایه‌گذاری شده که به زمین چسبیده و اصولا قابل جابجایی و اختلاس نیست.

بر خلاف ادعای نماینده محترم مجلس در خصوص اینکه سرمایه‌گذاری در شرکت پتروفرهنگ کلا ضرر بوده است، پتروفرهنگ یکی از هلدینگ‌های مهم پتروشیمی در کشور است که نزدیک به 700 میلیارد تومان سرمایه در قالب شرکت های تولیدی پتروشیمی، پروژه‌های در دست اقدام و طرح‌های توسعه‌ای دارد.

شرکت پتروفرهنگ سهامدار سه شرکت تولیدی پتروشیمی (پتروشیمی مروارید حدود 46 درصد، پتروشیمی خراسان حدود 19 درصد و پتروشیمی مارون حدود یک درصد) است که دو شرکت آن از شرکت‌های بورسی بوده و تحت نظارت سازمان بورس و به صورت کاملاً شفاف عمل می‌کنند. بنابراین نه تنها سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها ضررده نبوده است، بلکه این سه شرکت از شرکت‌های بسیار ارزشمند و سودده در صنعت پتروشیمی هستند.

از سوی دیگر، بر خلاف گفته‌های این نماینده، سایر شرکت‌های پترو فرهنگ مجری طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی بوده و هم اکنون برخی از این شرکت‌ها در حال نصب تجهیزات عظیم پتروشیمی و برخی در حال انجام امور طراحی، مهندسی، اخذ فاینانس خارجی و وام داخلی و همچنین دریافت مجوزهای لازم از وزارتخانه‌های نفت، صنایع و سازمان محیط زیست و سایر نهادهای کشور و در مراحل قبل از بهره برداری هستند.

هیأت اجرایی کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در طول یکسال گذشته قریب به 100 هزار برگ سند از موسسه و شرکت‌های تابعه را بررسی کرده و همه ارکان موسسه با آنها همکاری لازم را داشته‌اند. بنابراین مؤسسه هیچگونه نگرانی از بابت انتشار این اسناد ندارد و همواره از تحقیق و تفحص در راستای حفظ منافع فرهنگیان استقبال کرده اما انتشار ناقص و جهت دار این اسناد و اطلاعات را در راستای منافع اعضا نمی‌داند.

در کنار بررسی هیأت تحقیق و تفحص، صندوق ذخیره فرهنگیان نیز پیگیر مطالبات بانک و سایر شرکت‌های تابعه بوده و به هیچ عنوان در زمینه حفاظت از منافع فرهنگیان کوتاهی نمی‌کند. در این راستا در طول یکسال گذشته 13 مورد شکایت رسمی علیه بدهکاران صورت گرفته است.

واقعیت این است که این موسسه به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی مهم کشور در حال فعالیت است و هرگونه گزارش نسنجیده بر سودآوری آن تاثیر بسزایی دارد. بنابراین هدف ما دفاع از حقوق 840 هزار فرهنگی عضو مؤسسه است که انتظار دارند با سرمایه‌گذاری در این مؤسسه در زمان بازنشستگی، سهم‌الشرکه قابل توجهی دریافت کنند.

مطمئناً شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی و اعاده حقوق فرهنگیان عضو مؤسسه، با غرض‌ورزی سیاسی امکان پذیر نیست و قشر فرهیخته فرهنگی در تشخیص سره از ناسره آگاهانه عمل خواهد کرد. از این روست که فرهنگیان عضو موسسه به ساختگی بودن این فضا کاملا آگاه بوده و به رغم هجمه‌های متعدد عضویت فرهنگیان طی سه سال اخیر از 75 درصد به حدود 90 درصد رسیده است زیرا فرهنگیان به خوبی می‌دانند که صندوق به تعهدات خود در برابر اعضا پایبند است.

در این راستا از مهر 1395 تا خرداد 1396 و در زمانی که موسسه با چالش روبرو بوده به هیچ عنوان از تعهدات خود در قبال اعضا غافل نمانده و بیش از 367 میلیارد تومان سهم الشرکه به حساب بازنشستگان واریز کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات