خبرهای داغ:
آمارهاي اشتغال و جامعه كار:

وقتي روياهاي دولت به عنوان دستاورد مطرح مي شود

آمار ارائه شده براي اشتغال و رشد اقتصادي توسط دستگاه هاي دولتي همواره مورد مناقشه و انتقاد طيف خاصي از جامعه بوده كه درستي و نادرستي اين آمار ها نيازمند كالبد شكافي مي باشد.
کد خبر: ۸۹۳۵۷۲۴
|
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، استاندار سابق قزوين در امار هاي خود مكررا از 22000شغل ايجاد شده در قزوين صحبت مي كرد و از دستاوردهاي بزرگ دولت به حساب مي آمد اما طيفي از جامعه به اين آمار منتقد بودند و ان را در قالب رويا مي دانستند.
اگر در استان قزوين 22000شغل ايجاد شده باشد به معناي اين نكته است كه سالانه 5500 شغل در مدت جهار سال ايجاد شده اما ميزان اشتغال نابود شده را لحاظ نكردند كه يكي از معضلات جامعه بوده و تا كنون هم مسئولان نتوانسته و يا نخواسته اند پاسخي در اين خصوص دهند.
شخصي براي جلوگيري از ورود سيل ديواري به طول 22 متر ساخت تا به 100 متر ديوار ساخته شده قبل متاصل شود و شهر را از آفت سيل در امان نگه دارد در نهايت 22 متر ديوار ساخته و مسئول مقابله با سيل ويرانگر شد. بودجه و خدم و حشمي برايش در نظر گرفته شد تا ديوار 122 متري را نگه دارد و از فاجعه خانه خرابي مردم جلوگيري شود. چند ماهي به خوشي گذشت تا اينكه زمستان جايش را به باران هاي سيل آساي بهاري داد و با نظاره مسئول سيل بند ديوار ها در معرض تخريب قرار گرفت به همين دليل تمام سيلاب را به ديوار 100 متري هدايت كرد و همه ديوار تخريب گرديد .
سيلاب وحشتناكي وارد شهر شد خانه هاي مردم در معرض آسيب قرار گرفتو برخي كار و خانه و كاشانه را از دست دادند. صداي اعتراض ها به هوا بلند شد كه چرا فكري به حال سيل نكرديد اما با تمام توان فرياد زد كه من 22 متر ديوار ساخته بودم هركس قبول ندارد ببيند و در برابر صد متر ساخته شده كه با هدايت سيلاب به سمت آن نابود شد هيچ كس پاسخگو نشد. با حسابي سر انگشتي متوجه شديم از 122 متر داشته تنها 22 متر براي سيلاب آينده باقي مانده و رشد تمهيدات براي مواجهه منفي 100 بوده و به جاي اينكه بگوييم 22 متر ديوار ساختيم بگ.وييم نتوانستيم 100 متر ديوار گذشته را حفظ كنيم كه متاسفانه با رشد منفي صد همراه بوديم.
حال با اين كنايه بايد ديد كه 22 هزار شغل ايجاد شده پايدار بوده يا خير؟ چند برابر اين اشتغال شغل هاي تعطيل شده وجود دارد؟ مگر مي شود در دوران ركود رشد اقتصادي 13 درصد را تجربه كرد؟ اصلا انباشت نقدينگي در بانك كه به 3 برابر دولت دهم رسيده است نشانه روشني بر بيمار بودن اقتصاد دارد؟
اينكه ايران به قطب اول اقتصادي دنيا تبديل شود و رشدهاي 100 درصد را تجربه كند آرزوي همه ايرانيان است وهركس مخالف رشد اقتصادي و رفاه مردم باشد خائن به نظام و ملت خواهد بود. اما تجربه اشتغال 765 هزاردر شش ماهه سال 96 خوب و بيشتر از اين برازنده دولت و ملت ايران است. اما با آن چيزي كه در عالم واقعيت ديده مي شود فاصله زيادي دارد.
رشد مالياتي كه در دلت اتفاق مي افتد و نرخ هاي متفاوتي كه ارائه مي شودمعمولا به عنوان رشد اقتصادي منظور و در بوق و كرنا دولت ها دميده مي شود.وقتي شش ماهه اول 96 بيش از 765هزار شغل ايجاد مي شود و اگر ثبات اقتصادي مد نظردولت كه مورد حمايت همگان بوده در نظر گرفته شود در 4 سال آينده هيچ بيكاري در جمهوري اسلامي ديده نخواهد شد و ايران به عنوان تنها كشوري كه بيكاردرآن ريشه كنت شده بايد جشن استقلال اقتصادي بگيرد.اين درحالي بوده كه ميزان بيكاران درجامعه با آمار هاي متناقض از 3ميليون تا 5 ميليون بر آورد مي شود.
شاغل از نظر دولت چيست؟ استاندار به چه معياري بسنده كردند؟ در برنامه دولت شاغل به افرادي گفته مي شوند كه يك ساعت در هفته كار كنند اما اين تعريف باعث ريشه دواندن فقر و فساد در بين خانواده ها شده است. مگر با يك ساعت كار مي توان دراين ورطه اقتصادي نان زن و فرزند را تامين كرد؟برخي از مسئولان مي گويند: كه اين تعريف جهاني كار است و يا در آمد كمتر از يك دلار در روز فقر محسوب مي شود.چرا؟ چون سازمان جهاني كار و صندوق بين المللي كار گفته است؟ يعني هر تعريف غلط و بيجايي گفته اند به ناحق برجامعه بايد تحميل كرد؟جز هضم شدن در هاضمه كثسف جهاني چه سودي داشته است؟
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها