خبرهای داغ:
نماینده دفتر ولی فقیه در سپاه کلاله با بیان اینکه یکی از شیوه‌های امتحان الهی در دنیا هماسیه داری است گفت: بنده ‏اى که همسایه‏ اش از شرّ او در امان نباشد، وارد بهشت نمی ‏شود.
کد خبر: ۸۹۳۵۷۳۱
|
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج گلستان، حجت الاسلام و المسلمین عمارلو در نظارت از پایگاه های حوزه فاطمه الزهرا در خصوص همسایه داری اظهار کرد:بنده ‏اى که همسایه‏ اش از شرّ او در امان نباشد، وارد بهشت نمی ‏شود.

وی افزود: علمای اخلاق با توجه به روایات و بیانات دینی، مراتب همسایه داری را در سه قسمت، آزار و اذیتی نرساندن، ادای حقوق همسایگی، تحمل آزار و اذیت همسایه رتبه مرتبه بندی کرده‌اند.

نماینده دفتر ولی فقیه در سپاه کلاله در خصوص  آزار نرساندن به همسایه بیان داشت: حداقل رابطه همسایگی‌که مراعات آن واجب، و از نشانه‌های ایمان محسوب می‌گردد، آن است‌که به همسایگان خود آزار و اذیتی نرسانیم.

حجت الاسلام عمارلو افزود: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در این زمینه فرموده‌اند: «هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، همسایه‌اش را نیازارد.

وی ادامه داد: همچنین امام صادق علیه السلام در این رابطه فرموده‌اند: «ایمان ندارد کسی‌که همسایه‌اش از شرش در امان نیست و در امثال این نوع روایت، بین ایمان و همسایه ‌آزاری نسبتی معکوس برقرار است. کسی‌که همسایه می‎آزارد، ایمان ندارد و مومن کسی است‌که همسایه نمی‌آزارد.

نماینده دفتر ولی فقیه در سپاه کلاله به مراعات حقوق همسایه اشاره و عنوان کرد: مراعات حقوق و رسیدگی به همسایه، مرتبه دوم همسایه داری است.یک انسان مسلمان، در عین این‌که همسایه خود را آزار نمی‌دهد، و حقوق اجتماعی او را نادیده نمی‌گیرد، به ادای حقوق همسایگی نیز پایبند است، از حال او با خبر است و در مشکلات و گرفتاری‌ها کمک کار اوست.

حجت الاسلام عمارلو  با بیان اینکه روابط همسايگي در بعضی موارد، نيازمند تحمل و گذشت است گفت:  همسايه در بعضي موارد بايد تا اندازه‌ای در برابر آزار و اذيت همسايه صبر پیشه نماید. امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند: «خوش همسایگی این نیست‌‌که آزار نرسانی، بلکه این است‌که آزار همسایه را تحمل کنی.

به گفته وی؛ به‌طور کلی یک انسان مسلمان باید توجه داشته باشد که یکی از شیوه‌های امتحان الهی در دنیا این است‌که مومن را به آزار کسی گرفتار می‌کند، چنان‌که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز از این‌گونه آزار و اذیت‌‌ها در امان نبود.

نماینده دفتر ولی فقیه در سپاه کلاله اذعان کرد: امام صادق علیه السلام در این رابطه فرموده‌اند: «مومن هرگز از سه چیز خلاصی ندارد و گاهی ممکن است هر سه بر او گرد آیند:کسی‌که که با او در یک خانه است. درب را بر روی او می‌بندد و آزارش می‌دهد، همسایه‌ای که او را آزار می‌دهد و کسی در میان مسیری‌که برای گذران زندگی‌اش می‌رود او را اذیت می‌کند.

حجت الاسلام عمارلو  افزود: نكته مهم در مورد اين احاديث، اين است‌كه گاه اين احاديث حمل بر همسايه آزاري می‌شود و برخي به خود اجازه می‌دهند كه در روابط همسايگي در مواردی اذيت و آزار روا دارند؛ اما آن‌چه مسلم است، در دين اسلام در هيچ موردی، آزار و اذيت تجويز نشده است. درست است‌كه به صبر بر آزار و اذيت همسايه سفارش شده، اما اين سفارش به‌دليل استحكام روابط همسايگی و برهم نخوردن روابط ميان همسايگان بر اثر مسائل جزئی است. ازاين‌رو، اين توصيه‌ها نبايد حمل بر اجازه به آزار و اذيت شود.بنابراین مراتب همسایه داری، یک معنای وسیعی دارد که با توجه به روایات، خود را در قالب سه مرتبه مذکور نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها