رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: با برنامه ریزی دقیق و عزم همگانی می توان جنگل های فندق کشور را با استفاده از ژنوتیپ های پر محصول و مقاوم به تنش های زیستی، احیا و توسعه داد.
کد خبر: ۸۹۳۵۹۱۳
|
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

توسعه جنگل های فندق کشور با ژنوتیپ های پر محصول و مقاوم به تنش ها انجام گیرد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل اردبیل، مهران اوچی اردبیلی روز چهارشنبه 26 مهر با بیان این مطلب در نشست تخصصی «صیانت از فندق های بومی ایران» که به همت جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد افزود: وجود ذخایر ژنتیکی فندق در استان اردبیل، جهاددانشگاهی را بر آن داشت که زیر ساخت های لازم برای ساماندهی تحقیقات و اجرای طرح های توسعه ای جنگل های فندق استان را ایجاد نماید.

وی حفاظت از منابع ژنتیکی ارزشمند فندق در استان اردبیل را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی از سال 1388 با پیگیری تشکیل ستاد فندق و تدوین طرح پایلوت «احیاء و بهره برداری، توسعه و تحقیقات فندق استان اردبیل» گام های اساسی را برای صیانت از جنگل های بومی فندق استان برداشته است که به نتیجه رسیدن آنها نیاز به همکاری متولیان امر دارد.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه اصلاح نژاد فندق در مقابل سرمازدگی، رسالت اصلی جهاد دانشگاهی اردبیل است تصریح کرد: با حمایت­ جهاددانشگاهی کشور و همکاری پژوهشکده­های وابسته به آن، این موضوع وارد فاز عملیاتی شده است که اجرای طرح های «شناسایی توده های مقاوم به سرما، ویژگی های کمی و کیفی فندق بومی ایران»، «بررسی مورفولوژی و مولکولی فندق های استان» و «بررسی پتانسیل های طبیعی، کشت و تولید فندق در ایران و جهان» از این جمله می باشد.

وی با اشاره به وجود دو زیستگاه منحصر به فرد فندق در استان اردبیل اضافه کرد: بر اساس نتایج این طرح ‌ها، سه ژنوتیپ در جنگل فندقلو شناسایی شده است که تاکسول بیشتری نسبت به فندق های مطالعه شده در سطح کشور دارد.

در این نشست مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل سطح جنگل های فندق ایران را 23 هزار هکتار و تولید سالانه آن را 23 هزار تن فندق اعلام کرد و افزود: سطح این جنگل ها در استان اردبیل 315 هکتار می‌باشد که سالانه 250 تن محصول از آنها برداشت می شود که متوسط هر هکتار، 900 کیلوگرم است.

محرم عدلی از اجرای چند طرح پایلوت فندق در مناطق آرپاتپه، آلادیزگه و حور توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ ها می خواهیم با مکان یابی مناسب و اجرای طرح های عملیات،ی احیای فندق بومی منطقه را شاهد باشیم.

ادامه داد: جهاددکشاورزی آمادگی دارد در برنامه توسعه ای جنگل های فندق استان در مناطق مستعد مشارکت نماید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار