سید ساجد یعقوبی
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل:
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با وجود اینکه این استان ظرفیت کم‌نظیری در تولید فندق دارد اما در حال حاضر میزان تولید کمتر از متوسط جهانی و کشوری است.
کد خبر: ۸۹۳۵۹۱۴
|
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷

تولید فندق در اردبیل کمتر از متوسط جهانی و کشوری است
به گزارش خبرگزاری بسیج اردبیل، حرم عدلی در نشست تخصصی صیانت از فندق‌های بومی ایران تصریح کرد: تصریح کرد: ۳۱۵ هکتار فندق کاری در استان اردبیل داریم که میزان تولید آن ۲۵۰ تن و به عبارتی ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

وی افزود: این در حالی است که در سطح کشور تولید فندق در ۲۳ هزار هکتار به میزان ۲۳ هزار تن است و با تولید یک تن در هر هکتار، کشور ایران رتبه ششم تولید در جهان را دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در سطح جهان نیز میزان تولید ۲.۵ تن در هر هکتار است و متأسفانه میزان تولید مقبول نبوده و می‌بایست در استان برای به زراعی فندق برنامه‌ریزی شود.

عدلی با اشاره به آمادگی جهاد کشاورزی استان برای توسعه کشت فندق اضافه کرد: در این راستا اخیراً مکان‌یابی‌هایی به ویژه در آرتا تپه، آلادیزگه و حر انجام شده است.

وی افزود: به غیر از توسعه کشت فندق که نیازمند تأمین اعتبار است، معرفی ارقام مقاوم به سرمازدگی نیز اهمیت ویژه دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به برخی نمونه‌های سرمازدگی فندق در سال‌های اخیر ادامه داد: به ویژه کاشت ارقام مقاوم در شهرهای سردسیر اردبیل ضرورتی است.

ارسال نظرات