ایروانی در نشست خبری که با عنوان تجربه تاریخی ملت ایران در مذاکره با غرب گفت: ما متن برجام را ضعیف نوشته ایم و ضمانت اجرایی ماده 29 را ذکر نکرده ایم و همین باعث شده که به سمت حمایت اروپایی ها برویم یعنی از آمریکای خوب به اروپای خوب برسیم یعنی به اروپایی ها متوسل شویم.
کد خبر: ۸۹۳۶۰۴۶
|
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، ایروانی، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران امروز در نشست خبری که با عنوان تجربه تاریخی ملت ایران در مذاکره با غرب با حضور مسئولان سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در محل بسیج دانشجویی تهران برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که من به مذاکرات خوش بین نیستم ولی با رعایت خطوط قرمز مذاکره کنید همچنین معظم له فرمودند که روز اجرای برجام باید تمام تحریم ها لغو شود.

وی با بیان اینکه پس از توافق برجام نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه به لیست تحریم ها نیز اضافه کردند و افراد جدیدی نیز تحریم شدند، افزود: همه ما می دانیم که روز اجرای برجام زمان اوباما بود اما برخلاف اظهارات آقایان نه تنها تحریم ها متوقف نشدند بلکه تشدید شدند به گونه ای که در آن زمان تحریم های ویسا و ایسا علیه کشورمان تصویب شد و نه تنها اوباما واکنشی نشان نداد که هیچ بلکه دولت هم آمد و گفت امضای کری تضمین است منتهی وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت همه چیز در مورد تحریم ها باید به امضای من برسد و من موافق تمامی تحریم ها هستند. 

ایروانی با اشاره به اینکه امروز فراز و نشیب های موجود بین ایران و آمریکا به جایی رسیده که کاسا به عنوان مادر تحریم ها در دستور کار ترامپ قرار گرفته است گفت: این تحریم ها اگر به صورت رسمی اجرا شود دقیقا به معنای همان پاره کردن برجام است همچنین این قانون بسیار، فراتر از برجام را هدف قرار داده است با این وجود الان ما به جایی رسیدیم که نه تنها منافعی به دست نمی آوریم بلکه خیلی عقب تر می رویم.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در هفته اخیر کرارا شاهد این بودیم که برجام مذاکره پذیر نیست و یا هیچ بندی به برجام اضافه و یا کم نمی شود، تصریح کرد: دستور اجرایی 13224 دستوری است که براساس آن رئیس جمهور آمریکا در مورد گروه های تروریستی صحبت می کند با این وجود شاهد بودیم که ترامپ در قالب این دستور جمعه شب علیه کشورمان سخنرانی کرد در هر حال اگر این دستور اجرایی شود کل سپاه پاسداران ذیل آن قرار می گیرد و هر شخص و نهاد رسمی با سپاه در ارتباط باشد تمام ایران تحریم می شود پس این موضوع که ما می گوییم کاسا فراتر از برجام و در عین حال نقض برجام است از این جنبه است. 

وی بیان کرد: در صورتی که کاسا اجرایی شود سوال این است که چه اتفاقی می افتد در پاسخ باید بگوییم که با اجرای این قانون ما باید با سپاه ارتباط خود را قطع کنیم که در واقع این خود تحریمی سپاه است و در مقابل اگر هم بخواهیم با سپاه ارتباط داشته باشیم کشور جمهوری اسلامی تحریم می شود. 

ایروانی خاطرنشان کرد: ترامپ در مارس 2016 و در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد بنده چنان قراردادی با ایران می بندم که تاریخ به خودش ندیده با این وجود کاسا دقیقا همین نقطه است. 

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: سوالی که در مورد سخنرانی جمعه شب رئیس جمهور آمریکا مطرح است این است که آیا این سخنان نقض برجام نیز محسوب می شود یا نه در پاسخ باید بگوییم که در ماده 29 برجام آمده تمامی دولت ها باید متعهد شوند که تمامی فعالیت هایی که موجب نرمالیزه شدن روابط تجاری و مسائل اقتصادی ایران می شود جلوگیری کنند. با این وجود سوال دیگری که مطرح است این است که استراتژی ایران در قبال نقض برجام باید چگونه باشد در پاسخ به این سوال نیز باید بگوییم ما متن برجام را ضعیف نوشته ایم و ضمانت اجرایی ماده 29 را ذکر نکرده ایم و همین باعث شده که به سمت حمایت اروپایی ها برویم یعنی از آمریکای خوب به اروپای خوب برسیم یعنی به اروپایی ها متوسل شویم. 

وی با اشاره به اینکه دولت متوسل به اروپا شده است تصریح کرد: در این هفته سه دولت اروپایی آلمان، ایتالیا و فرانسه طی بیانیه ای از برجام حمایت کردند اما در این بیانیه نسبت به فعالیت های موشکی کشورمان واکنش نشان دادند در واقع این کشورها پشت ما را خالی کردند. 

ایروانی تصریح کرد: ظریف اخیرا گفته است که من 9 بار به موگرینی نامه نوشتم و او یک بار هم جواب من را نداده است رد واقع موگرینی هم پشت ظریف را خالی کرده است. 

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ایران در برجام یک دستاویز دارد و آن ماده 37 است که در مقدمه برجام آمده است براساس این ماده هر اقدامی علیه برجام از طرف دولت های اروپایی و آمریکا صورت بگیرد ما می توانیم برجام را نقض کنیم منتهی دولت آمریکا تلاش می کند تا ما را در داخل به خود تحریمی وادار کند تا مجبور به خروج از برجام شویم و در نهایت بگویند ایران خودش از برجام خارج شده و آمریکا عامل آن نبوده است. 

وی اضافه کرد: اگر تجربه تاریخی ایران در مذاکرات را بپذیریم همت لازم برای خروج از برجام وجود دارد اما دوستانی که بازوی اجرای برجام هستند مقداری کوتاهی می کنند. 
منبع:خبرگزاری دانشجو

ارسال نظرات